Hej,

Är i tankarna att köpa ett hus med totalrenoveringsbehov från 1909.
Där är idag en osiolerad källare där det läcker in vatten genom väggarna, dänering är obefintlig.
Vi har en idé om att vi kunde gräva ur källaren, dränera och isolera om så vi får 2.4M i takhöjd då den bara är 1,6M idag och används enbart för förvaring, dels för att höja värdet, bli av med fukt problematiken och göra energibesparingar.
Men också för att få mer yta at bo på.

Osäkert vilken sorts betong/armering som är genomgående i väggarna.

Det lär bli i olika moment och osäker på hur avancerat det kan bli?
Tid för hela projektet är inga problem då vi tänkt göra det mesta själva och tänkt bo där i minst 20 år.
Typ första moment tänker jag mig att man dänerar runt huset ner till vad vi tror det blir för djup vid utgävning.
väntar ett par veckor och ser att källlaren torkar upp.

Sedan sätta huset på stöttor från bef platta i källaren runt om.
Bila bort yttre delarna av golvet så man kan komma åt att gräva ner och gjuta upp väggar och en ram runt.
Vänta på att det är härdat. sedan flytta stöttor till nya ramen och bila bort resterande av plattan och sedan dränera under huset och isolera samt gjuta ny bottenplatta.

Osäker på i vilken ordning man ska ta allt, eller om det ens är görbart på ett strukturelt säkert vis.
Gräva upp runt huset och gjuta väggar på det viset eller hur hade ni gjort, nackdelar och fördelar?
Finns det någon som gjort något liknande?

Dela gärna med er av åsikter!

Mvh
 
Det hela låter vansinnigt komplicerat och jobbigt att göra själv. Du kommer ju gräva djupare än befintliga källarväggar. Vanligtvis sänker folk kanske en decimeter inte nästan en meter.

Om källaren är 100m2 rör det sig om att gräva ut 100 kubikmeter för hand.

Jag tror att enda praktiska sättet är att flytta hela huset åt sidan så att grävmaskiner kommer åt och sedan bygga om källaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
oddich
  • Laddar…
tänker att så länge det bärande laget är ordentligt gjort och jordens naturliga bäring är okej så borde det inte bli något liknande.

1,5 meter på ett dygn låter lite väl mycket för ett grundligt välgjort arbete.
 
J Jaggatagga skrev:
Det hela låter vansinnigt komplicerat och jobbigt att göra själv. Du kommer ju gräva djupare än befintliga källarväggar. Vanligtvis sänker folk kanske en decimeter inte nästan en meter.

Om källaren är 100m2 rör det sig om att gräva ut 100 kubikmeter för hand.

Jag tror att enda praktiska sättet är att flytta hela huset åt sidan så att grävmaskiner kommer åt och sedan bygga om källaren.
Det lät som en väldigt bra idé, inte ens tänkt i de banorna.
Tack!
 
C
Fullt görbart, men omfattande jobb. Finns ett antal trådar här på forumet, sök på "gräva ur källare".
Är själv precis klar med att gräva ur ett rum, det tog två vintrar. Skulle själv aldrig få för mig att gräva ur hela källaren tror jag.

Men gillar man att handgräva, spräcka sten och kånka stenbumlingar och hinkar med jord så. 🙂

En sak som ofta sätter gränsen är höjden på utgående avlopp.
 
  • Gilla
oddich
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fullt görbart, men omfattande jobb. Finns ett antal trådar här på forumet, sök på "gräva ur källare".
Är själv precis klar med att gräva ur ett rum, det tog två vintrar. Skulle själv aldrig få för mig att gräva ur hela källaren tror jag.

Men gillar man att handgräva, spräcka sten och kånka stenbumlingar och hinkar med jord så. 🙂

En sak som ofta sätter gränsen är höjden på utgående avlopp.
jag tror det verkar enklare att typ lyfta huset ca 30 cm och sedan fördjupa källarplan med ca 40cm eller balansera ut det på något vis mellan lyft/urtagning.

Det kanske inte blir hela källaren ändå som du gjort, har kontorsjobb så behöver ändå något fysisk att syssla med också haha :)
Tack för svaret!
 
jag skulle beställa stor vaccumsugning lastbil och det går susen som fan, du får börja förbreda lite innan gräva upp och mjuka jord/schaktmassa nåt.
 
B Benzhus skrev:
jag skulle beställa stor vaccumsugning lastbil och det går susen som fan, du får börja förbreda lite innan gräva upp och mjuka jord/schaktmassa nåt.
hur stora stenar osv tar en vaccumsugbil ?

Tänker om jag bilar ner bottenplattan hur stora bitar klarar den ?
Sen lär jag göra och förbereda en massa själv :)
 
O oddich skrev:
hur stora stenar osv tar en vaccumsugbil ?

Tänker om jag bilar ner bottenplattan hur stora bitar klarar den ?
Sen lär jag göra och förbereda en massa själv :)
Du får kolla med dom först men småfraktioner sugs med lätthet, stora bitar och stenar får du nog bära själv eller små dumpvagn som finns olika modell,
 
Planen vi tänkt oss nu lär bli att höja huset samt gräva ut källaren efter att det är drenerat
Då huset är helt utanför detaljområde så borde det inte vara några problem.
Verkar dessutom mycket enklare att gära mycket av jobbet själv än att göra som ursprungliga planen.

Nu ska bara resten av planerna matcha :)

Tack för alla svar, underbart när man kan få fler tankar och ideér hur man kan lösa saker.
 
Första kontrollen borde vara att kolla grundförhållanden och grundvattennivån.
Men det kanske du redan har gjort?
 
GoC GoC skrev:
Första kontrollen borde vara att kolla grundförhållanden och grundvattennivån.
Men det kanske du redan har gjort?
Tack för tanken!

grundvattennivån är rätt hög och vi kommer komma precis under den, så det lär bli att drenera och sätta pumpgrop som kan dra upp det till dagvattenledningen.

Hela tomten närmst huset ska dreneras och läggas så att mycket kan rinna av mot ett dike, så det lär ju göra en del också med fukten tänker jag.

Huset är ett totalrenoverinsobjekt där allt måste fixas, men taket är tätt så vi börjar i grunden tänker vi.

Nu är vi amatörer men en googling så förstår jag att det är typ är bärighet av marken man vill undersöka för att slippa sättningar?
 
O oddich skrev:
Tack för tanken!

grundvattennivån är rätt hög och vi kommer komma precis under den, så det lär bli att drenera och sätta pumpgrop som kan dra upp det till dagvattenledningen.

Hela tomten närmst huset ska dreneras och läggas så att mycket kan rinna av mot ett dike, så det lär ju göra en del också med fukten tänker jag.

Huset är ett totalrenoverinsobjekt där allt måste fixas, men taket är tätt så vi börjar i grunden tänker vi.

Nu är vi amatörer men en googling så förstår jag att det är typ är bärighet av marken man vill undersöka för att slippa sättningar?
Ja, är det lera så kan du inte sänka grundvattennivån. Då får du sättningar i huset.
Är det genomsläppliga massor och du skall sänka dagvattnet så kan det bli ogörligt och stora kostnader för att pumpa vattnet.
Så du bör tänka dig noga om innan du ger dig på detta projektet.
En geotekniker bör se på förutsättningarna för om det över huvud taget är genomförbart.
 
O oddich skrev:
Tack för tanken!

grundvattennivån är rätt hög och vi kommer komma precis under den, så det lär bli att drenera och sätta pumpgrop som kan dra upp det till dagvattenledningen.

Hela tomten närmst huset ska dreneras och läggas så att mycket kan rinna av mot ett dike, så det lär ju göra en del också med fukten tänker jag.

Huset är ett totalrenoverinsobjekt där allt måste fixas, men taket är tätt så vi börjar i grunden tänker vi.

Nu är vi amatörer men en googling så förstår jag att det är typ är bärighet av marken man vill undersöka för att slippa sättningar?
Om nu allt annat ändå måste göras (bortsett från taket) skulle jag nog titta på om ett huslyft kan vara ett alternativ. Då lyfts hela huset med domkrafter (motsvarande vad man gör när man flyttar ett hus). Sedan bör det väl vara möjligt att bygga vidare på grunden så ni får er takhöjd tänker jag. Låter åtmindstone stabilare och smidigare än att gräva under grunden och hålla på med expanderbetong i en evighet. Det ändrar ju dock utseendet på huset då grunden blir nästan en meter högre (ev befintliga betongtrappor lär behöva ersättas exempelvis).
 
  • Gilla
oddich
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.