Hej,

Detta blir mitt första egna inlägg i forumet som jag följt så länge och som skänkt mig så mycket kunskap och självförtroende i byggfrågor.

Jag håller på att bygga trall där jag ersätter en gammal. Den äldre trallen hade en bärlina mot husets betonggrund. Jag blir inte klok på hur jag på bästa sätt ska demontera denna bärlina.

Jag ser tydligt var infästningarna sitter. Tyvärr greppar inget skruvmejsel. Det verkar rent av som att det inte finns ett skruvhuvud eller liknande över huvudtaget. Jag testade att hugga och bända loss en bit för att få en bättre ide om hur jag ska ta bort resten (ca 15 stycken). Jag blir inte klokare av det jag ser av efter att exponerat mer av metallen. Ni ser mer detaljer i bilderna.

Vad kallas denna fästanordning?
Hur tar jag enklast bort bärlinan?

Om ni i detta forum inte kan bringa klarhet i mitt farthinder i bygget så kommer jag fortsätta demonteringen med såg yxa, kofot och vinkelslip.

Stort tack på förhand och tack även i efterhand för alla kloka inlägg som ni redan skrivit!

Jakob
 
  • Närbild på träbjälke med slitna, oigenkännliga infästningar och spår av försök till borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bärlina i trä delvis urhuggen mot betonggrund med synlig, skadad metallinfästning utan skruvhuvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad trall med synlig bärlina och okänd fästanordning mot en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träbärlina med osynligt fästelement mot en betonggrund, delvis bortbruten för att visa fästningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaktho Jaktho skrev:
Hej,

Detta blir mitt första egna inlägg i forumet som jag följt så länge och som skänkt mig så mycket kunskap och självförtroende i byggfrågor.

Jag håller på att bygga trall där jag ersätter en gammal. Den äldre trallen hade en bärlina mot husets betonggrund. Jag blir inte klok på hur jag på bästa sätt ska demontera denna bärlina.

Jag ser tydligt var infästningarna sitter. Tyvärr greppar inget skruvmejsel. Det verkar rent av som att det inte finns ett skruvhuvud eller liknande över huvudtaget. Jag testade att hugga och bända loss en bit för att få en bättre ide om hur jag ska ta bort resten (ca 15 stycken). Jag blir inte klokare av det jag ser av efter att exponerat mer av metallen. Ni ser mer detaljer i bilderna.

Vad kallas denna fästanordning?
Hur tar jag enklast bort bärlinan?

Om ni i detta forum inte kan bringa klarhet i mitt farthinder i bygget så kommer jag fortsätta demonteringen med såg yxa, kofot och vinkelslip.

Stort tack på förhand och tack även i efterhand för alla kloka inlägg som ni redan skrivit!

Jakob
Jag ser ingen bild:(
 
Det är expanderspik. Bara stt använda våld som gäller går ej att skruva ur
 
  • Gilla
Jaktho och 1 till
  • Laddar…
Stort
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Det är expanderspik. Bara stt använda våld som gäller går ej att skruva ur
Stort tack! Det blir en redig tallrik gröt imorgon och sen ut och spänna musklerna.
 
Cirkelsåg på bägge sidor avsluta de sista mm med fein, sen en huggmejsel så är de loss, vinkelslip på expandern , mitt tycke snabbaste å enklaste om du inte orkar å bända loss regel från den
 
R Rickard.lj skrev:
Cirkelsåg på bägge sidor avsluta de sista mm med fein, sen en huggmejsel så är de loss, vinkelslip på expandern , mitt tycke snabbaste å enklaste om du inte orkar å bända loss regel från den
Tack Rickard! Jag kommer försöka göra på precis detta sätt.

Ps. Forumet är verkligen fantastiskt!
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.