Phiplex Phiplex skrev:
Du gissar fel ang hur det ser ut och vad som behöver åtgärdas. För så komplicerat är det inte - och kostnaden blir, av speciella skäl som jag inte här redogör för, verkligen mycket låg för brf. Åtgärden enl offert från hissföretaget kan också genomföras på ca en dag, eller högst två dagar.
Vad vill du med den här tråden egentligen. Det måste kännas jättehemskt att bo i ett hos där hissknappen sitter några centimeter för högt. Eftersom du vägrar nämna fler fel, kan jag inte tänka mig att de felen är mer allvarliga.
Du har inte ställt en reell fråga ännu. Vill du veta vem du ska anmäla saken till eller om det är värt att anmäla, eller vad vill du veta?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är vanligt att man behåller korgen och dörr. och monterar en grind på korgen.
Men du måste stänga av hissen under den här perioden. Du kan behålla befintlig hissdörr. Men om du frågar Kone så kommer de säga att man måste riva allting.
Men det behövs inte onödiga pengar och onödig påverkan på miljön
Då blir inte hissen handikappanpassad.
 
Varför skulle inte en dörr kunna vara handikappanpassad?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle inte en dörr kunna vara handikappanpassad?
Grinden var det jag syftade på.

Då jag just nu går på kryckor så kan jag informera om att det helt plötsligt är många saker som blir mycket svårare att lösa, exempelvis en dörr som slår igen snabbt (vilket var en av sakerna som jag tolkade var problemet). En hissgrind tar antingen bredd från hissen eller kräver ny korg om den skall vara på insidan. Osv osv. Det är mycket att tänka på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Phiplex Phiplex skrev:
Ett annat senare besiktningsföretag har också påpekat att reglerna inte följts, men kan inget göra påstår de eftersom hissen är godkänd.
Hur kommer det sig att du är så engagerad i hissen? Den är ju de facto godkänd. Styrelsen har alltså torrt på fötterna.

Bättre du låter styrelsen vara ifred och fokusera på andra mer konstruktiva saker. 😊
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Hur kommer det sig att du är så engagerad i hissen? Den är ju de facto godkänd. Styrelsen har alltså torrt på fötterna.

Bättre du låter styrelsen vara ifred och fokusera på andra mer konstruktiva saker. 😊
Exakt. Detta är föreningen med en styrelse i krig med falangen med boende på annan ort. Dessa vill inte delta i det dagliga arbetet men har mycket synpunkter...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då blir inte hissen handikappanpassad.
Det krävs mer än dörr mått samt korgens mått.

automatdörrar ställer krav.på utrymmet i schaktet. Däremot är det massa annat som mam installerar
 
K
Phiplex Phiplex skrev:
Det märkliga är att det är samma besiktningsman som vid första besiktningen (1) påpekade bristerna och underkände hissen, så den inte fick användas. Vid nästa besiktning (2) ca en månad senare godkänner samma besiktningsman hissen, trots att de enligt första protokollet (1) påpekade bristerna inte blivit åtgärdade. I besiktningsprotokollet (2) nämns plötsligt inte längre de brister som noterades i besiktningsprotokollet (1).
Objektivt märkligt ja. Subjektivt märkligt nej, kan ha skett massa saker mellan dessa besiktningar som vi inte känner till. Extra betalt till besiktningsmannen exempelvis, om man vill vara konspiratorisk
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Grinden var det jag syftade på.

Då jag just nu går på kryckor så kan jag informera om att det helt plötsligt är många saker som blir mycket svårare att lösa, exempelvis en dörr som slår igen snabbt (vilket var en av sakerna som jag tolkade var problemet). En hissgrind tar antingen bredd från hissen eller kräver ny korg om den skall vara på insidan. Osv osv. Det är mycket att tänka på.
Jodå! Det finns många problem med hissar.
Som man upptäcker när man får kryckor eller rullstol. Det är en ny värld..Inte den roligaste. Du kommer upptäcka att när det kommer till hissar och dörrar så kan det vara skillnad mellan olika våningsplan.

När det kommet till att bygga om hissen. Hur du än gör så är schaktet dät det är och de måtten måste man anpassa sig till Om du väljer att byta ut korgen Då blir den nya korgen smalare om du ska gömma all ny teknik.
Jag är faktiskt tacksam för att ingen fått för sig att man måste handikappsanpassa en befintlig hiss. Det är omöjligt många gånger.
Det skulle ställa orimliga krav på ombyggnationer. automat dörrar är det bästa. Men man kan montera dörröppnare utan några större problem på slagdörrar.
Men det kostar de också en bra slant.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har all respekt för denna ståndpunkt, jag ville bara påtala att det kan innebära ytterligare olägenhet för de som skulle dra nytta av ytterligare ombyggnad och att det därför i praktiken kan innebära att "göra rätt" i stället blir att "göra fel".

Min (fd) släktings hiss renoveras mindre än vad man egentligen skulle vilja göra just för att reglerna i praktiken gör det svårt att renovera mer. Om man renoverar mer så blir man nämligen tvungen att stänga av hissen i månader och riva halva trapphuset också, detta då hisskorgen inte går att byta utan att göra detta. Utifrån hur den hissen ser ut så misstänker jag att den hiss som i detta fallet har renoverats har en självstängande dörr istället för dubbla lager med skjutdörrar. Att åtgärda detta skulle bli väldigt dyrt och ta lång tid då även hisskorgen måste bytas.
En hisskorg kommer i delar. Så du behöver inte göra så mycket ingrepp för att kunna montera den. Om man inte skulle behöva anpassa sig till de regler som finns så skulle man slippa grinden. Grinden finns där av en vettig anledning. Så man inte ska riskera att fastna mellan korg och schakt. Några andra regler finns det egentligen inte som stör utformningen.
automatdörrar har alltid även korgdörrar.
De kräver större plats och mer arbete.
Att det tar längre tid att byta hela hissen är inte så konstigt egentligen. nymontage av en hiss tar ca 2veckor. Men ny korg så kanske det tar 1 vecka längre. Beroende på hur mycket anpassningar som måste göras.
Stängas av i månader låter som man vill skrämma folk till att förstå valet.

Om du vill sälja in en relining av rören

Så kan man trycka på hur stökigt och jobbigt det kommer vara i flera månader Man kommer inte kunna använda toaletten på flera månader det kommer låta massa.

Medans relining inte stör alls. de är inne i din lägenhet i några timmar sen är det klart
Tja vad väljer man? Eftersom många inte förstår skillnaden så kommer de inte bry sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.