Jag funderar över flera källor att producera eget EL som inkluderar sol, vind och till och med vatten.

På hypotetiskt sätt, om man producerar netto mer än används och EL bolaget är faktiskt skyldig mig pengar - kan man får ut betalt från EL bolaget?

Till Exempel:

EL produceras: 3kw
EL brukas: 2kw
 
Kort svar: Ja man kan få utbetalt
Längre svar: Det är inte antal kWh import/export som styr.
De flest går efter aktuellt spot-pris (olika pris varje timma).
För varje timma så registreras importerad energi och exporterad energi (kvittas inte mot varandra) * aktuellt spotpris jus den timmen.
Allt summeras ihop över en hel månad.
ELbolaget betalar ut pengar per månad för summa exporterat * pris samt tar betalt för summa importerat * pris.
På sommarhalvåret blir det nog plus i kassan, dvs de betalar ut mer än de tar betalt.
Vid deklaration så får men dessutom tillbaka på skatten motsvarande antal kWh exporterat * 60öre (max antal kWh == antal importerad kWh).
Sedan så finns det lite regler som gäller för att man ska vara mikroproducent av EL innan det övergår till riktig affärsverksamhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Kort svar: Ja man kan få utbetalt
Längre svar: Det är inte antal kWh import/export som styr.
De flest går efter aktuellt spot-pris (olika pris varje timma).
För varje timma så registreras importerad energi och exporterad energi (kvittas inte mot varandra) * aktuellt spotpris jus den timmen.
Allt summeras ihop över en hel månad.
ELbolaget betalar ut pengar per månad för summa exporterat * pris samt tar betalt för summa importerat * pris.
På sommarhalvåret blir det nog plus i kassan, dvs de betalar ut mer än de tar betalt.
Vid deklaration så får men dessutom tillbaka på skatten motsvarande antal kWh exporterat * 60öre (max antal kWh == antal importerad kWh).
Sedan så finns det lite regler som gäller för att man ska vara mikroproducent av EL innan det övergår till riktig affärsverksamhet.
Tusen tack!
 
En liten brasklapp dock, 60-öringen får du bara upp till samma mängd såld el som du också köper.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En liten brasklapp dock, 60-öringen får du bara upp till samma mängd såld el som du också köper.
tusen tack
 
pacman42 pacman42 skrev:
En liten brasklapp dock, 60-öringen får du bara upp till samma mängd såld el som du också köper.
Ännu värre brasklapp…..du sänker din inkomst av tjänst med 60- öringen så netto ger det några ören bara.
 
S Stagil skrev:
Ännu värre brasklapp…..du sänker din inkomst av tjänst med 60- öringen så netto ger det några ören bara.
Jag tror det är ”direkt”reduktion alltså liknande ränta. Så var det förtryckt och räknades i min deklaration för 2023. Men det måste ju finnas skatt inbetalat för att täcka upp även dessa pengar.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
S Stagil skrev:
Ännu värre brasklapp…..du sänker din inkomst av tjänst med 60- öringen så netto ger det några ören bara.
Det var ju inte sant..du sänker din skatt. inte din inkomst..!
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Två olika månader för mig. Juli 2023 och mars 2024. Gissa själva vilken månad som är vilken...
 
  • Elräkningsspecifikation från E.ON med jämförelse av kostnader för två olika månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikation av elräkning från E.ON med köpt el och solenergiproduktion, jämförande två olika månaders kostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brian Welch och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är att de flesta (alla?) energibolag inte betalar ut pengar direkt. De håller det i en buffert som sen dras av från kommande elräkningar. Jag tror man behöver komma upp i en viss summa eller ha en innestående fordran över en längre period för att faktiskt få det utbetalt.
 
  • Gilla
Brian Welch och 1 till
  • Laddar…
Om det blir plus en månad får jag ut det i pengar. Har dock inte hänt sen installationen maj 2023.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
B Bragul skrev:
Värt att tänka på är att de flesta (alla?) energibolag inte betalar ut pengar direkt. De håller det i en buffert som sen dras av från kommande elräkningar. Jag tror man behöver komma upp i en viss summa eller ha en innestående fordran över en längre period för att faktiskt få det utbetalt.
Det är valbart (tror överallt). Ex. Tibber så får man välja, säkert kul få ut pengar. Men jag väljer att det skjuts över på nästa faktura hela tiden. Billig sen höst.
 
  • Gilla
Bragul och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.