För att ta det positiva först så tycker jag att öppna spisen är klockrent placerad! Det går inte att sitta så nära i alla fall. Är den bra så värmer den lagom även vid matbordet och soffgruppen! Om skafferiet är tänkt för torrvaror och förvaring av otympliga och sällan använda köksattiraljer gör det ju inget att det hamnar nära eldstaden. Om ni kan minska köksön bara lite skulle det kunna börja i linje med skåpluckorna och det skulle arbetsrummet vinna på, planlösnings- och ytmässigt. Eller också satsar ni istället på två skafferiskåp bredvid varandra. De sväljer nog nästan lika mycket. Men det är inte samma känsla, jag vet ;).

Så till det som kan förbättras! Framsidan på huset ser nog konstigt ut utan fönster på ena sidan och bara en dörr på den andra. Det blir enögt och tomt! Eller det kanske ska vara fönster där som inte är utritade? Med ett fönster i klädvården blir avhängningsmöjligheterna där helt obefintliga. Utan fönster är de bara små! Men klädvården kanske inte är tänkt att fungera som groventré?

Trappans placering fungerar bra på bottenvåningen men jag är inte så säker på att det gör det på övervåningen. Vad är det tänkt att vara bredvid trappan mot framsidan? Nämnda förråd kanske? Kolla så att takhöjden räcker till för en dörr och tänk på att den i så fall måste sitta närmast trappan vilket innebär att en stor del av den väggen inte går att utnyttja till förvaring. På andra sidan är det ju snedtak och betydligt svårare att fästa t ex en hylla.

Jag skulle personligen aldrig sätta en spis längst ut på en bänk. Det stänker en hel del när man steker. Bänken och en kakelvägg är lätta att torka av, men ni får stänket på golvet och gavelväggen! När jag tänker efter skulle jag inte sätta en spis i köksön över huvud taget!

För mer kommentarer skriva gärna vilka ni är som tänker bo i huset och vad ni har för kriterier. Vad prioriterar ni? Förutom bastun ;).
 
tack för kommentaren "ella"... jag har nog en del å fundera på ännu. köksön vet jag inte vad jag tänkte på när jag rita in spisen där men själva kökets, skåp och sånt är inte helt klart med ännu, jag är utbildad kock så köket är jag ganska kräsen med om man säger så det ska vara ordentligt... både jag och mina sambo är ganska mycket i köket... så själva kök/matsal/allrum är oflyttbart det ska vara så helt enkelt!:
D det är hall/arbetsrum/grov/tvätt jag inte blir klok på hur man ska få till nått vettigt... Vi som ska bo där är väl just nu bara 2 när det är byggt kanske fler..;) jag ska försöka bifoga en bild på huset så kanske det visar lite bättre hur det kommer å se ut.
 
Det här är nånting jag slängde ihop på sketchup så det är "en del" fel med fönster och så men nått ditåt iaf
det blir en veranda ut på hela den långsidan man ser. Fönster på varje sida av burspråket uppe och nere (7nere, 7uppe) man kommer att ha havet åt det hållet man ser på huset från. och även uppfarten kommer därifrån
 
  • img013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte Åländsk/Finländsk bygglagstiftning. Men vilka planbestämmerlser gäller för tomten?
 
obegränsat! :D tomten är på lite över en ha så det finns gått om rum... nä allvarligt så vet jag inte men, men närmaste granne är på 200m kanske sen är det 700m kanske ti följande....:cool: Det är ju inte på ett bostads område direkt man ska bygga om amn säger så...:D
 
Varför inte jobba lite mer vertikalt! Om inte byggnadsnämnden protesterar skulle ni få en mycket mer dramatisk fasad med gavel mot sjön. Nationalromantik är bara en av flera variationer på samma tema.

Ert burspråk skulle jag slopat, och istället lagt krut på ett loftplan högst upp. Materialförslag: Bottenvåning i sten med putsad fasad, gavelspetsar i målad träpanel (gärna slamfärg), terrass och trappor i natursten. Fönsterytorna ska givetvis delas in i flera luft och gärna med spröjs. Bottenvåningens fönsterdörrar utförs glasade från topp till tå.
 
hmm, mja vi är rätt så inne på just den här husmodellen det skulle bli och se lite konstigt ut på tomten med ett sånt hus.. men du har ju ingen aning om hur den är utformad så... men stort tack för förslaget och att du orkar ta dig tid!:) nu ska jag fundera vidare på planlösningen och så lägger jag upp 2.0 här sen när den är klar :D
 
Vill bara sticka in med en väldigt sen fråga: Varför just mansardtak?!

Därför att det är ett väldigt ekonomiskt sätt att få volym under taket?
Därför att trakten vimlar av sådana hus?
Eller helt enkelt därför att ni gillar den taktypen?
 
kan vara lite av varje som är svaret på den frågan... det finns nog inte så många hus runt i kring med den typen av tak men så finns det bara 15 hus där oxå inom 1,5km men, mest är det nog pga att vi tycker det är vackert å så är det ganska lätt att lyfta dit takstolarna och vipps så har man en våning till i princip...:rolleyes:
 
Mansard är ett bra val! Man får mycket yta för pengarna. Takformen är också väldigt energieffektiv, eftersom husets totala volym närmar sig formen av en sfär. Här har ni lite takhistoria -
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg7.cfm?in_idnr=59

Ville också tipsa om alternativet valmat mansardtak och till hälften valmat, som på "drengestuen" utanför Oslo -
http://www.bydel-alna.oslo.kommune....135.html?articleID=2397&categoryID=1135&tip=1

Vad det finns för traditioner på Åland vet jag mycket lite om. Jag tänker på redare och skeppsbyggare med ståtliga villor i jugend eller nationalromantik och kanske "badgäster" i sommarvillor med rik snickarglädje. Skärgårdsböndernas hus är jag dock rätt säker på hade helt annan takform.

Det lustiga är att mansardtaket i Sverige varit mest omhuldat i samhällets översta och understa samhällsklasser. Stilen introducerades (som länsmuseet påpekar) av dem som byggde herrgårdar och slott. Men under 1900-talets första årtionden hamnade mansardtak också på de fattigas hus. Man rev bort de små timmerstugornas gamla åstak, höjde ett par timmervarv och toppade med hemmasnickrade mansardtakstolar för att skaffa ytterligare en våning. Däruppe inredde man med ett extra kök, och vips fick två generationer plats under samma tak. Eller också kunde man hyra ut ett rum och kök till någon barnfamilj som bodde för trångt...

Just denna koppling till "Fattigsverige" och vägglöss tror jag blev orsaken till att stilen föll i glömska och förträngdes en ganska lång period från andra världskriget. Först på 1970-talet vågade villafabrikerna åter marknadsföra kataloghus med mansardtak under rubriken "herrgårdsvillor".
 
du kan då din historia iallafall:D Jag vet faktiskt inte själv vilken stil som präglar Åland men stora fina villor från 1900 kallt finns det ganska gått om, sen är det "stora" fina gårdar från 1800-talet såndana finns det oxå gott om lite här å där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.