Hejsan!

Är intresserad om det har hänt något mer med ditt vindprojekt? Hur långt har du kommit nu. Vore kanon om du kunde slänga upp några nya bilder...alla vi som funderar på att genomföra liknande projekt ;)

Såg j...ligt bra ut på de sista bilderna!
 
Ja här kommer några bilder för uppdatering av den senaste tidens arbete.
Tyvärr blir bilderna inte super i och med att utrymmet inte är det största och att kameran börjar sjunga på sista versen.

Här är mittrummet mjukfogat och vägg och tak är målat men man ser inte färgerna helt bra.
Är man skarpsynt ser man att ett av gavelrummen också är målat ;)

IMG_0222_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och här kommer en bild på takfönsterpartiet i trappuppgång också detta mjukfogat och målat.

IMG_0229_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inför nyårsfirandet fick vi klart golvläggningen i mittrummet så att vi kunde ha nattgäster som övernattade.

IMG_0247_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och här kommer en bild på mittrummet från andra hållet mot trappan.

Framöver ska jag börja få ihop el-inkopplingen, sätta lister samt kanske det svåraste att få hit snickaren för att slutföra trappräcke m.m. Så förhoppningsvis tar det inte så lång tid innan jag kan ta lite mer bilder som jag kan lägga upp.

IMG_0248_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske en dum fråga, men vad är mjukfog, och vart behöver man använda det?

/Marcus
 
Mjukfog är nog samma som latexfog om det beskriver det bättre.

Jag brukar använda mjukfog i fogar som jag kan misstänka att jag kan få en mindre rörelse i, t.ex. i vägghörn.
Så istället för att remsa och spackla dessa typer av fogar så använder jag mjukfog som då förhoppningsvis spricker något mindre. Runt fönster kan man också använda mjukfog m.m.

Hoppas du har fått en liten förklaring och att jag har rätt för mig :).
 
Hej Niclas!

Bra jobbat!
Sitter och ritar på mitt takfönster och gavelfönster, vad har du för dimensioner på dina fönster?
 
hakjon skrev:
Hej Niclas!

Bra jobbat!
Sitter och ritar på mitt takfönster och gavelfönster, vad har du för dimensioner på dina fönster?
Vad skoj att du tycker det börjar bli bra:)

Vi har satt in 2st Elit 8x10 i vardera gavel och takfönstret är ett Velux 94x160.
 
Hej Niclas!

På dina bilder ser man hur du byggt din luftspalt, men hur har du gjort mot gavlarna uppe vid nock, luftspalt "genom" varje takstol??
/Håkan
 
hakjon skrev:
Hej Niclas!

På dina bilder ser man hur du byggt din luftspalt, men hur har du gjort mot gavlarna uppe vid nock, luftspalt "genom" varje takstol??
/Håkan
Jag vet inte om du menar hur jag har löst luftspalten i de takstolsfacken mot gavlarna?
Om det är så du menar så har jag byggt dom på samma sätt som de andra facken fast jag har fäst dom mot gaveln istället.

Bilderna kanske förklarar hur jag har gjort.
luftspaltmotgavel_tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • luftspaltmotgavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Niclas,

Tusen tack för inläggen,
och grattis till den utökade boytan.
Jag har använt sök funktionen ett antal ggr för att hitta, en steg för steg beskrivning av isolering av vind.
Äntligen har jag hittat vad jag sökt.
kommer att återkomma till dessa bilder/förklaringar ett antal ggr under mitt egna bygge.
Jag antar att du nu är helt färdig även med ytskikten, ladda gärna ner fler bilder.

villa reyes
 
Härligt projekt...vi ska försöka göra något liknande. Vad landade din materialkostnad (inkl. fönster och golv) på?
 
villa_reyes skrev:
Hej Niclas,

Tusen tack för inläggen,
och grattis till den utökade boytan.
Jag har använt sök funktionen ett antal ggr för att hitta, en steg för steg beskrivning av isolering av vind.
Äntligen har jag hittat vad jag sökt.
kommer att återkomma till dessa bilder/förklaringar ett antal ggr under mitt egna bygge.
Jag antar att du nu är helt färdig även med ytskikten, ladda gärna ner fler bilder.

villa reyes
Så trevligt att du har haft nytta av någon information:)

Jag jobbar på att lägga upp fler bilder de närmaste dagarna.
 
xulionation skrev:
Härligt projekt...vi ska försöka göra något liknande. Vad landade din materialkostnad (inkl. fönster och golv) på?
Jag har inte sammanräknat alla fakturor och kostnader än, men med ~80% sammanräknat och en höftning på det som är kvar så är bästa gissning att det landar på ca 125 - 130 000:- i materialkostnad.

Då har jag räknat med allt som jag kan komma på (reglar, läkt, skivor, skruv, beslag, isolering, byggplast, fönster, golv, dörrar, trappa med spaljé och handledare, spackel, väv, färg m.m.).

När jag är färdig med sammanställningen ska jag se om jag kan lägga upp filen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.