Funderar på att bjuda på ett nybyggt hus i ett nybyggt område men kan inte avgöra om utgångspris är rättvist. i vanliga fall jämförs utgångspris mot tidigare försäljningar i området men marknadspris saknas i och med att det saknas tidigare försäljningar av nybygge i närområdet.

När huset jag är intresserad av - samt andra hus i närområdet - byggdes klart har mäklare gjort en värdering. Går det att få tillgång till dessa värderingar?

Mäklarnas värderingar är den enda referenspunkt jag kan komma på förutom en kvalificerad gissning vad det kostat säljaren att uppföra huset.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
Funderar på att bjuda på ett nybyggt hus i ett nybyggt område men kan inte avgöra om utgångspris är rättvist. i vanliga fall jämförs utgångspris mot tidigare försäljningar i området men marknadspris saknas i och med att det saknas tidigare försäljningar av nybygge i närområdet.

När huset jag är intresserad av - samt andra hus i närområdet - byggdes klart har mäklare gjort en värdering. Går det att få tillgång till dessa värderingar?

Mäklarnas värderingar är den enda referenspunkt jag kan komma på förutom en kvalificerad gissning vad det kostat säljaren att uppföra huset.
Mäklaren tar ju normalt betalt för sitt arbete så kontakta denne och fråga vad det kostar. Man kan ofta få en gratis värdering av sitt egna hus, men det är ju för att mäklaren hoppas få sälja det.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Mäklaren tar ju normalt betalt för sitt arbete så kontakta denne och fråga vad det kostar. Man kan ofta få en gratis värdering av sitt egna hus, men det är ju för att mäklaren hoppas få sälja det.
Tack för ditt svar. Du menar att jag kontaktar mäklaren som säljer huset och ber om värderingen? Eller ber en annan mäklare värdera huset för en kostnad?
Tack
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
Tack för ditt svar. Du menar att jag kontaktar mäklaren som säljer huset och ber om värderingen? Eller ber en annan mäklare värdera huset för en kostnad?
Tack
Ja, antingen eller. Mäklaren som säljer har kanske inte så stor glädje av att meddela dig dennes värdering, det kan ju vara direkt förödande för säljaren. Men om den mäklare som tidigare gjort värdering av dessa hus inte är inblandad nu kanske du kan få den mot betalning. (i princip gör de en ny värdering till dig, uppdaterad till dags datums prisnivåer).
 
Bra förslag. Undrar bara om det finns något register över vilken mäklare som värderat en fastighet?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Tolkar jag dig rätt, att värderingen du vill få tag i är en som gjorts tidigare, inte i direkt anslutning till den här försäljningen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
J Jimpalimpa83 skrev:
Du menar att jag kontaktar mäklaren som säljer huset och ber om värderingen?
Ha ha, what? Är ju som att fråga en motspelare i kortspel om man kan få kika lite på dennes kort innan man gör sin insats. 😂

En sån fråga skulle nog göra mäklarens dag, kommer inte att kunna hålla sig för skratt på hela dan... 😄
 
  • Haha
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bjuda så mycket som jag vill betala för huset OAVSETT vad någon annan säger att det är värt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag skulle bjuda så mycket som jag vill betala för huset OAVSETT vad någon annan säger att det är värt.
Precis! En mäklarvärdering är inte facit, det är köpeskillingen som utgör värdet på en viss fastighet vid en viss tidpunkt. Köpeskillingen är den summa där säljare och köpare blir överens om att det blir affär.

TS, vill du veta absolut lägstanivå på vad säljaren kan släppa huset för, titta på hur mycket pantbrev som finns på fastigheten. Eftersom det är ett nybyggt hus går det att anta att pantbreven i princip motsvarar lånen. Det står i prospektet om pantbreven. Finns inget prospekt än, kan du begära utdrag ur fastighetsregistret på Lantmäteriets hemsida. I registerutdraget står mycket matnyttigt för dig som spekulant.
 
Utgångspriset ska ju spegla mäklarens värdering. Om det sedan gör det är ju en annan fråga.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och med småhus som är byggt på spekulation som inte säljer omedelbart bums så är ju utgångspriset för högt för marknaden, det är en övervärdering i ljuset att det inte går att få till en affär just nu. Annars skulle huset inte ligga ute utan redan vara sålt med en budgivning. Frågan är således hur långt under man måste gå utgångspriset för att det ska finnas intressenter på marknaden: 5%, 10%, 20%?

Jag har den här situationen i min småort. Det finns gamla och slitna hus som har omsatts gång på gång. Där kan man uppskatta marknadspriset. Sen finns det ett antal nybyggen men där ingen har sålt dem ännu. Kostnaden för att uppföra dem och vilka banklån man har vet ju dessa ägare, men inte vad marknaden är beredd att betala för dem. Troligen inte vad de kostade att bygga tänker jag men inflationen arbetar för husägarna här om man bara tänker nominellt värde och inte realt.
 
Sååå svårt är det väl inte. Nybyggt område: tomt- och anslutningskostnader plus husföretagens pris för standardhus = säljarens kostnad (mellan tumme och pekfinger) samt iordningsställande av tomt. När hela området är färdigbyggt kan man räkna med att tomtkostnaden gått upp (om brist på tomter finns).

Man kan bli chockad över utgångspriset i mitt eget område på 2-3 år gamla hus som nu är ute till försäljning. Men räknar man "baklänges" inser man var ungefärliga gränsen ligger för säljaren för att inte gå med förlust. Och de flesta vill ju dessutom göra en vinst ... inte bara de som byggt på spekulation.

Men detta gäller område som håller på att bebyggas - det är svårare på ort där enstaka nybyggen sker och där omsättningen är låg.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Men att säljaren har haft kostnader garanterar ju inte att det finns köpare vid den prisnivån. Det finns s a s en anledning till att det inte byggs småhus överallt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
facit finns på nätet. Det är väl Sbab.som har en tjänst. Gäller det villor finns facit på slutresultatet flera år tillbaka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.