T ToRy skrev:
Som jag ser det har du fyra alternativ:
1. Bäst; byt trallen, vilket du inte vill.
2. Slipa bort färgen. Vilket betyder att du behöver slipa hela altanen, inklusive de redan färglösa delarna annars blir det skillnad. Se först till så skruvskallarna inte ligger för nära ytan, det är ingen katastrof om man slipar skruvskallarna men bättre om man inte gör det.
3. Låt färgen lossna i sin egen takt. Såklart enklast men kanske inte så kul att ha en flammig, fläckig altan i flera år. Det färglösa träet behöver du egentligen inte olja för skyddets skull. Tryckt trä klarar sig ändå. Däremot ljusnar det markant om det inte oljas, så för en något mörkare nyans är det en god idé att olja.
4. Blås bort färgen med högtryck. Jag säger nej. Du har redan konstaterat att färgen inte släpper så lätt och du riskerar att skada träet med högtrycken.

edit: med tanke på Mathias tips nedan lägger jag till ett femte alternativ. 😉 Får väl bli alternativ 0 då det är enkelt och kan ge ett väldigt gott resultat med lite tur, dvs testa det först.
0. Låna/hyr en altantvätt och se om det får bort färgen/påväxten.
Alternativ 3 som du skrev. Om jag förstår rätt så efter att jag har tvättat altanen, går över den så allt är ok. Så kan jag måla med olja över allt eller bara på de fläckar utan färg?. Olja som jag tänker i så fall måla med är terpentin och linolja, så behandlar jag träet och så blir det lite mörkare och kanske smälter in bättre. Återuppreppar man detta varje år. Tvättar och målar med olja. Tänker jag rätt.
 
K
A Anemon86 skrev:
Alternativ 3 som du skrev. Om jag förstår rätt så efter att jag har tvättat altanen, går över den så allt är ok. Så kan jag måla med olja över allt eller bara på de fläckar utan färg?. Olja som jag tänker i så fall måla med är terpentin och linolja, så behandlar jag träet och så blir det lite mörkare och kanske smälter in bättre. Återuppreppar man detta varje år. Tvättar och målar med olja. Tänker jag rätt.
Har du testat med högtryckstvätt?
Du skadar inte altanen så illa som en del skriver här på forumet, håll inte munstycket för nära bara så blir det bra.
Jag tvättat min egen med högtryck.

På fotot ser det ut som en altan som har oljats för mycket och sen mörknat av solen, min såg likadan ut så jag bytte trallen och efter det har jag aldrig oljat trät igen.
 
K K. L skrev:
Har du testat med högtryckstvätt?
Du skadar inte altanen så illa som en del skriver här på forumet, håll inte munstycket för nära bara så blir det bra.
Jag tvättat min egen med högtryck.

På fotot ser det ut som en altan som har oljats för mycket och sen mörknat av solen, min såg likadan ut så jag bytte trallen och efter det har jag aldrig oljat trät igen.
Jag har testat med högtrycken, inte min melodi. Så jag har tvättat och skrubbat fär hand. Så det mesta av de gröna är borta. Vad det är för färg tidigare ägare har lagt på vet jag ej. Men det är ett alternativ att bara bra på olja som jag skrev när allt är torrt
 
A Anemon86 skrev:
Alternativ 3 som du skrev. Om jag förstår rätt så efter att jag har tvättat altanen, går över den så allt är ok. Så kan jag måla med olja över allt eller bara på de fläckar utan färg?. Olja som jag tänker i så fall måla med är terpentin och linolja, så behandlar jag träet och så blir det lite mörkare och kanske smälter in bättre. Återuppreppar man detta varje år. Tvättar och målar med olja. Tänker jag rätt.
Jag skulle säga att du tänker rätt. Sen tror jag att olja på de ytor som är målade varken gör skada eller nytta. Färgen släpper förmodligen inte igenom oljan ner till träet, men oljan kommer ju kanske ligga kvar lite längre på färgen innan den torkat.
Jag har själv aldrig oljat min altan så vilken typ av olja som är bäst eller hur ofta man behöver olja hoppas jag någon annan kan svara på. Har bara förstått att träet blir något mörkare än om man inte oljar alls.
 
T ToRy skrev:
Jag skulle säga att du tänker rätt. Sen tror jag att olja på de ytor som är målade varken gör skada eller nytta. Färgen släpper förmodligen inte igenom oljan ner till träet, men oljan kommer ju kanske ligga kvar lite längre på färgen innan den torkat.
Jag har själv aldrig oljat min altan så vilken typ av olja som är bäst eller hur ofta man behöver olja hoppas jag någon annan kan svara på. Har bara förstått att träet blir något mörkare än om man inte oljar alls.
Tack för dina svar och tips, har hjälp en hel del.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.