Hej! Jag planerar att mura en enkel grill av tegelsten på landet. Jag har murat några enklare saker för många år sen som bland annat grund till ett litet växthus. Är händig och kreativ och gillar att bygga saker men skulle absolut kalla mig amatör, och skulle verkligen behöva få hjälp och tips av er mer proffsiga här:)

Har spaltat upp några punkter och frågor.

1. Jag har inte bestämt om ytan där veden/kolen ska ligga, ska vara en gjuten plattan med eldfast tegel ovanpå, eller bara en enkel plåt, som hänger/vilar på sidostenar. Ser för-och nackdelar med båda varianterna. En plåt är ju lättare att rengöra och hålla grillen fräsch, samt enklare och billigare konstruktion att bygga. Men jag antar att en botten med eldfast tegel håller värmen längre och gör att det inte slocknar lika fort, eller? Samt att det ser snyggare ut. Har gjort två enkla ritningar med båda varianterna. De är inte skalenliga eller så utan ungefärliga. Vad säger ni?

2. För att hålla kostnaderna nere så spanar jag regelbundet efter gamla begagnade tegelstenar från rivna byggen att använda istället för att köpa nytt. Låt säga att jag kommer över ett parti tegelsten som kanske suttit som fasad på hus. Finns det risk att det är för tunt/enkelt så att det spricker sen när jag eldar? Jag pratar inte om det som ska vara närmast elden, där vet jag att det måste vara eldfast och jag antar att jag kommer behöva köpa sånt nytt. Utan jag menar de som ska vara bakom/omkring det eldfasta osv.

3. På tomten är det ganska blåsigt åt alla håll då vi har åkrar och hagar som grannar. Så det ultimata hade ju varit en grill med skorsten eller nån slags tak till grillen men jag hade inte tänkte göra det pga brist på byggskills, pengar och tid. Eller är det en dum idé att utelämna det? Ur brandrisk perspektiv samt för risken att det slocknar snabbare? Eller får jag ”godkänt” från er att skippa det?

4. Så småningom, kanske om ett år eller tre, så vill jag även mura en pizzaugn, en sån där med pilatesboll som gjutform som många gör, och ha denna bredvid grillen. Är det smart att gjuta bottenplattan till den ugnen i samma veva som grillens bottenplatta? Alltså göra en enda stor platta för allting? Eller kan jag göra en ny platta sen som ”sitter ihop” med grillens eller är det risk att den ”drar ner” grillen då eller skevar till och gör det snett på något sätt? Enligt vad jag lärt mig på nätet så behöver plattan vara ca 60cm djup för att undvika tjälsprickor. Så det skulle vara en himla massa jobb och material för något som inte ska användas på några år.

Är oerhört tacksam för svar och tips, och gärna om ni har andra bra idéer och tankar som ni vill dela med er av:)
Mvh Martin
 
  • Handritad skiss av en enkel grill i tegel med plåtbotten på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en tegelgrill med markerade områden för eldfast tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk också på att en plåt med tiden kommer att böja sig på grund av värmen.
Ju tjockare plåt, ju längre tid, men även en grov plåt kommer ge sig förr eller senare, så precis som du har ritat så är det bra att konstruera den så att det lätt går att byta plåt.

Men, istället för att bygga allt med eldfast tegel kan du mura grillen som du ritat den nedre versionen, och sedan klä den invändigt med eldfast tegel (och rätt murbruk)
För att hålla kostnaden nere kan du då köra 5cm tegel i botten och runt den höjd själva eldstaden tar och sedan tunnare högre upp.
 
  • Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tänk också på att en plåt med tiden kommer att böja sig på grund av värmen.
Ju tjockare plåt, ju längre tid, men även en grov plåt kommer ge sig förr eller senare, så precis som du har ritat så är det bra att konstruera den så att det lätt går att byta plåt.

Men, istället för att bygga allt med eldfast tegel kan du mura grillen som du ritat den nedre versionen, och sedan klä den invändigt med eldfast tegel (och rätt murbruk)
För att hålla kostnaden nere kan du då köra 5cm tegel i botten och runt den höjd själva eldstaden tar och sedan tunnare högre upp.
Tack för svaret! Ja smart input angående plåten, det hade jag faktiskt inte tänkt på, att den kommer böja sig med tiden.

Angående sista du skrev, menar du 5 cm eldfast tegel i botten, alltså det jag hade tänkt gjuta som bottenplatta för elden, samt tunnare eldfasta stenar på väggarna där elden ska ta?
Eller menar du ”vanligt” tegel under och bakom det eldfasta?
 
Ah, misstolkade kanske din bild, såg ut som att du bara hade tänkt mura med eldfast tegel under eldstaden, men en gjuten skiva med eldfast tegel ovanpå blir utmärkt.
 
  • Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Okej toppen. Spontant, vilka av dessa två alternativ skulle du välja? Löstagbar plåt eller gjuten skiva med eldfast tegel ovanpå?
 
En gjuten variant med tegel på isolerar ju lite bättre, vilket åtminstone i teorin ger högre temperatur. Vad det i praktiken ger när man ändå har ett lager aska i botten vete tusan😀
Det känns ändå rejälare på något vis.
 
  • Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Mistamista Mistamista skrev:
Okej toppen. Spontant, vilka av dessa två alternativ skulle du välja? Löstagbar plåt eller gjuten skiva med eldfast tegel ovanpå?
Spontant skulle jag välja gjuten skiva med eldfast tegel.
Plåten *kommer* att ge sig med tiden och det blir surare och surare att byta den varje gång och inför någon grillning kommer du troligtvis inte ha en ny plåt redo och tänka att du kan köra ändå, varpå den trillar ned.
 
  • Gilla
Mistamista
  • Laddar…
N
Kanske mura med leca istället, med murbruk M2,5.
Tegel har ju en förmåga att frysa sönder med tiden i grillar i trädgårdar.
Speciellt om det inte är hårdbränt.
Går ju såklart ha eldfast tegel ändå om man vill.
Men vintern är ett problem utan värme och tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
En gjuten variant med tegel på isolerar ju lite bättre, vilket åtminstone i teorin ger högre temperatur. Vad det i praktiken ger när man ändå har ett lager aska i botten vete tusan😀
Det känns ändå rejälare på något vis.
Tack! Ja jag har tänkt en del på det. Man vill ju hålla värmen och kunna grilla längre utan att det slocknar snabbt.
Får se till att hålla det rent från en massa lager av aska då helt enkelt😃
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Spontant skulle jag välja gjuten skiva med eldfast tegel.
Plåten *kommer* att ge sig med tiden och det blir surare och surare att byta den varje gång och inför någon grillning kommer du troligtvis inte ha en ny plåt redo och tänka att du kan köra ändå, varpå den trillar ned.
Okej. Ja det känns mer och mer som att jag kommer skippa plåten. Även om det är dyrare i materialkostnad med den andra varianten så kommer det ju faktiskt kosta att köpa nya plåtar då och då så det kanske jämnar ut sig i slutändan☺️
 
N neo11 skrev:
Kanske mura med leca istället, med murbruk M2,5.
Tegel har ju en förmåga att frysa sönder med tiden i grillar i trädgårdar.
Speciellt om det inte är hårdbränt.
Går ju såklart ha eldfast tegel ändå om man vill.
Men vintern är ett problem utan värme och tak.
Tack!
Alltså jag funderade på leca i början av detta tankeprojekt, av flera skäl. Men jag vill så gärna använda tegel, dels för att det är snyggt men framför allt för att jag ser fram emot själva murarprocessen, vill leva ut drömmen som murare jag haft sen barnsben haha😂
Men samtidigt om det är större risk att skiten spricker på vintern så är det väl inte värt det. Knepigt det här…
Är det mycket stor risk att det spricker tror du? Även om jag skulle klä in den med pressening över vintern?
Finns det något annat man kan göra för att förebygga?
Angående hårdbränt tegel, om jag skulle försöka få tag på sånt, är det lätt att se på stenarna om de är hårdbrända eller ej? Tänker när jag letar begagnat.
Stenarna i plattan och väggarna i eldstaden kommer ju vara eldfasta oavsett
 
Mistamista Mistamista skrev:
Tack! Ja jag har tänkt en del på det. Man vill ju hålla värmen och kunna grilla längre utan att det slocknar snabbt.
Får se till att hålla det rent från en massa lager av aska då helt enkelt😃
Aska isolerar jättebra, det jag menade var att ur just den aspekten är det nog ingen större skillnad på tegel och metall.
Som nystädat är det dock skillnad (Edit: i teorin åtminstone).
 
  • Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Aska isolerar jättebra, det jag menade var att ur just den aspekten är det nog ingen större skillnad på tegel och metall.
Som nystädat är det dock skillnad (Edit: i teorin åtminstone).
Aha okej, nu hänger jag med☺️
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
N
Mistamista Mistamista skrev:
Tack!
Alltså jag funderade på leca i början av detta tankeprojekt, av flera skäl. Men jag vill så gärna använda tegel, dels för att det är snyggt men framför allt för att jag ser fram emot själva murarprocessen, vill leva ut drömmen som murare jag haft sen barnsben haha😂
Men samtidigt om det är större risk att skiten spricker på vintern så är det väl inte värt det. Knepigt det här…
Är det mycket stor risk att det spricker tror du? Även om jag skulle klä in den med pressening över vintern?
Finns det något annat man kan göra för att förebygga?
Angående hårdbränt tegel, om jag skulle försöka få tag på sånt, är det lätt att se på stenarna om de är hårdbrända eller ej? Tänker när jag letar begagnat.
Stenarna i plattan och väggarna i eldstaden kommer ju vara eldfasta oavsett
Ok, trodde du skulle putsa spisen.
Teglet ska alltså vara synligt? ej putsat.
Pressening måste du ha över vintern, och tror att hårdbränt tegel ger bättre förutsättningar.
Det har man oftast på skorstenar, men kanske svårt att se skillnad när man ska köpa begagnat.
Men du bör ha ett lock uppe på teglet så det inte kan regna på det, man brukar ha en plåt.
Men kanske inte riktigt passar här.
Kanske minst 1 cm betong uppepå teglet så stopper det nederbörd en del.
Och du ska nog mura med B-bruk
 
  • Gilla
Mistamista
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Nej precis jag hade inte tänkt putsa utan endast ha teglet synligt.

Angående att ha ett lock, menar du som jag lägger på när grillen inte används? Eller ett permanent som är där även när man grillar och isf har någon slags skorsten eller hål för röken att ta sig ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.