Antar att det ligger utanför planlagt område och då kan vägen erfodra anmälan till Länsstyrelsen enligt miljöbalken ”ändring av naturmiljö”, berörs något dike eller vattendrag erfodras även anmälan ”vattenverksamhet”.
Generellt för anmälningsärenden är att läsa på och tydligt beskriva åtgärden och att/hur ni säkrar att ni inte orsakar skada på naturen.
 
Gör en budget multiplicera med 3 så kanske den håller.
Beräkna tiden för eget arbete multiplicera med 10 eller 15 så kanske det håller.
Var inte "blåögd" och tro att visioner är realitet.
Jag fick lära mig detta när jag var i liknande situation
 
  • Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
Som flera skriver tid och pengar kommer gå att multiplicera med x4-10 innan det är beboligt.
Alla hus har sina välgömda skatter som upptäcks sent in i bygget. Men kolla tomtgränser, el, vatten, servitut. Få papper på allt. Ring kommunen, kolla med lantmäteriet. Sen köp om priset är rätt. Väg in på fastigheten och sen på taket. När ni väl kommit så långt är nog resten av planen relativt klart på plats för fortsatta framfarten. Tålamod och var snälla mot varann, det går hårt åt en relation vi renoveringar.
 
  • Gilla
Jennie For och 2 till
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Kolla med kommunen att de existerande byggnaderna är "godkända" (dvs inte i för dåligt skick), annars riskerar ni att inte få bygglov. Läs mer i [länk]
Byggnaderna har troligen blivit nertaxerade då det bara stått öde länge. Behöver bytas lite pelare under så att grunden står stabilt. Huset som sådan är i skapligt skick ändå. Det behöver mest städas ut som det känns i nuläget.
 
MrsShaw MrsShaw skrev:
Antar att det ligger utanför planlagt område och då kan vägen erfodra anmälan till Länsstyrelsen enligt miljöbalken ”ändring av naturmiljö”, berörs något dike eller vattendrag erfodras även anmälan ”vattenverksamhet”.
Generellt för anmälningsärenden är att läsa på och tydligt beskriva åtgärden och att/hur ni säkrar att ni inte orsakar skada på naturen.
Inga vattendrag eller diken berörs som jag kan bedöma det. är från en smal grusväg och det behöver göras väg ca 30 m över hygget innan den korsar tomtgränsen. där vi vill göra en parkeringsyta. Standarden behöver inte vara hög utan mer som en vanlig enkel skogsväg då det inte är någon trafik att tala om förutom det 3-4 stugor som finns där och det sällan är folk i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.