Hej,

Jag har precis lagt LK spårade spånskivor i vårt badrum. De ligger direkt på golvbjälkar med CC 30cm.
Jag har monterat Purusplattan 2014 för klinker med förhöjningsring 12mm med tanke att flytspacklet ska vara så tjockt framme vid förhöjningsringen.

Jag läser nu mer noggrant igenom monteringsanvisningarna för LK och där står det 2 olika metoder för golvvärme i våtrum med klinkers.

1. Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + 12mm skruvlimmad mineritskiva + min 12mm spackel + tätskikt

2. Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + 2 x åldersbeständig plast (!) + armeringsnät + min 30mm spackel + tätskikt.

Tyvärr läste jag från början fel instruktion från LK - den för bärande undergolv där 1 spånskiva + 1 spårad spånskiva + min 12mm spackel används. Hade jag läst detta från början hade jag valt ett annat system.

Är det någon som följt dessa instruktioner?
Vilken metod valde ni och varför?
Hur gör jag med purusplattan, går det att byta förhöjningsringen till en högre?

Själv tycker jag inte om någon av metoderna. Jag tycker inte om iden att lägga plast mellan spånskivan och spacklet, förstår inte vitsen alls. Jag tycker inte om iden att bygga bort golvvärmen med en mineritskiva samt den bygghöjd detta får. Jag tycker inte om iden att lägga minst 30mm flytspackel i ett stort badrum då maxtjockleken då blir ganska stor.

Jag är lite inne på att gå ifrån ovanstående metoder och lägga:
- Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + armeringsnät + min 12mm flytspackel + tätskikt.

Alternativt om någon kan förklara varför lägga:
- Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + armeringsnät + min 30 flytspackel (+ högre förhöjningsring vid golvbrunnarna) + tätskikt

Sedan säger LK i deras reklam att deras spårade spånskiva ska vara bärande. Vad är det annars för vits med den då man annars lika gärna kan flyta in värmerör på en vanlig spånskiva och slippa både plåtar och ovanstående förläggningssätt.

/nochl
 
Hej igen,

Det verkar som att det cirkulerar flera olika monteringsanvisningar för LK heatfloor 22 i våta utrymmen.
Jag har läst 2 olika helt enkelt.
Som tur är så verkar den aktuella från deras hemsida ge stöd till det jag var inställd på från början så jag kommer köra på det (puh).

En fråga som dök upp i samband med googlandet - är det någon som upplevt problem med knarr eller andra ljud vid flytspackel ovan golvvärmeplåtar?

/nochl
 
Jag började med plåtarna idag men fick avbryta. När jag tryckte i plåtarna låg de fint an mot golvspånet

Metallplåtar installerade på ett golv med synliga luftfickor och monteringsskruvar, nära isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men när jag skruvade enligt anvisning så bildades luftfickor under plåten.


Så, jag åkte iväg ikväll och köpte monteringsskruv med platt skalle samt ett gäng tuber pl400. Med enbart skruven blev det något bättre men det är fortfarande nån mm luft i fickor under plåten.

Råd mottages gärna och det snabbt för imorgon åker limmet fram.

/nochl
 
Behöver man plåtar om man ska flytspackla över?
 
  • Gilla
JohNil
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behöver man plåtar om man ska flytspackla över?
Enligt LK och deras monteringsanvisning är det med plåtar.

Jag tror själv det kommer fungera bra utan plåtar men många hävdar att plåtarna är nödvändiga när spånskivan har frästa spår.

Om jag skulle köra utan plåtar behövs något för att fixera röret som plåtarna gör. Tanken är dock att köra igång idag.

Kan du komma på några nackdelar med plåtar med lim och skruv?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mangepange84
  • Laddar…
Och så här blev det efter nära 800 skruv och några tuber pl400.

Tips till efterkommande, lägg vanligt golvspån med värmeslang ovan, borde vara starkare, billigare och enklare.

Underkonstruktion för golv med monterade värmeslingor och flertalet skruvade plattor, samt verktyg och väggdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi la vanligt golvspån på CC30. Primer och sedan nät på det vi satte slangen med buntband på. Sedan flyt på det. Vi la även elektrisk golvvärme för att golvet inte skall bli kallt på sommaren.

Hade först satt brunnarna med Purus plattan men plattsättaren bytte till Jafo som har en mycket bättre platta.
 
R Robert-san01 skrev:
Vi la vanligt golvspån på CC30. Primer och sedan nät på det vi satte slangen med buntband på. Sedan flyt på det. Vi la även elektrisk golvvärme för att golvet inte skall bli kallt på sommaren.

Hade först satt brunnarna med Purus plattan men plattsättaren bytte till Jafo som har en mycket bättre platta.
Låter som ett genomtänkt system. Men varför inte köra slingan med vattenrör på sommaren? Är slingorna inte uppdelade per rum?

På vilket sätt är jafo bättre? Jag körde purusplattan 2014, inte multi 300 som är vanligast.
 
N nochl skrev:
Låter som ett genomtänkt system. Men varför inte köra slingan med vattenrör på sommaren? Är slingorna inte uppdelade per rum?

På vilket sätt är jafo bättre? Jag körde purusplattan 2014, inte multi 300 som är vanligast.
Det är billigare här att köra elslingor än att värma upp hela systemet. Vi har golvvärme i hela huset och central styrning utan rumsgivare. Rumsgivare i badrummet skulle inte heller släppa på värmen då de inte brukar ha golvgivare. Tror inte det är mer än någon dag per sommar som den brukar starta elvärmen så det är inget avgörande.

Jafon gjuts in under och i flytet. Purus jag hade får inget flyt på ovansidan.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är billigare här att köra elslingor än att värma upp hela systemet. Vi har golvvärme i hela huset och central styrning utan rumsgivare. Rumsgivare i badrummet skulle inte heller släppa på värmen då de inte brukar ha golvgivare. Tror inte det är mer än någon dag per sommar som den brukar starta elvärmen så det är inget avgörande.

Jafon gjuts in under och i flytet. Purus jag hade får inget flyt på ovansidan.
Ok, denna purus får flytspackel 12mm ovan det räfflade i bilden, reglar under räfflade på alla sidor så bör vara stadigt.

Purusgolvbrunn monterad i räfflat underlag med reglar och verktyg synliga runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ruben_leon1
  • Laddar…
N nochl skrev:
Hej,

Jag har precis lagt LK spårade spånskivor i vårt badrum. De ligger direkt på golvbjälkar med CC 30cm.
Jag har monterat Purusplattan 2014 för klinker med förhöjningsring 12mm med tanke att flytspacklet ska vara så tjockt framme vid förhöjningsringen.

Jag läser nu mer noggrant igenom monteringsanvisningarna för LK och där står det 2 olika metoder för golvvärme i våtrum med klinkers.

1. Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + 12mm skruvlimmad mineritskiva + min 12mm spackel + tätskikt

2. Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + 2 x åldersbeständig plast (!) + armeringsnät + min 30mm spackel + tätskikt.

Tyvärr läste jag från början fel instruktion från LK - den för bärande undergolv där 1 spånskiva + 1 spårad spånskiva + min 12mm spackel används. Hade jag läst detta från början hade jag valt ett annat system.

Är det någon som följt dessa instruktioner?
Vilken metod valde ni och varför?
Hur gör jag med purusplattan, går det att byta förhöjningsringen till en högre?

Själv tycker jag inte om någon av metoderna. Jag tycker inte om iden att lägga plast mellan spånskivan och spacklet, förstår inte vitsen alls. Jag tycker inte om iden att bygga bort golvvärmen med en mineritskiva samt den bygghöjd detta får. Jag tycker inte om iden att lägga minst 30mm flytspackel i ett stort badrum då maxtjockleken då blir ganska stor.

Jag är lite inne på att gå ifrån ovanstående metoder och lägga:
- Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + armeringsnät + min 12mm flytspackel + tätskikt.

Alternativt om någon kan förklara varför lägga:
- Bjälke + spårad spånskiva + plåt/värmerör + armeringsnät + min 30 flytspackel (+ högre förhöjningsring vid golvbrunnarna) + tätskikt

Sedan säger LK i deras reklam att deras spårade spånskiva ska vara bärande. Vad är det annars för vits med den då man annars lika gärna kan flyta in värmerör på en vanlig spånskiva och slippa både plåtar och ovanstående förläggningssätt.

/nochl
Hej Nochi! Läst tråden och konstaterat att du körde på som du tänkt från början (armering, 12 mm flyt vid golvbrunn). Undrar om du lagt våtrumsmatta eller klinker? Och varför skulle du kört med vanliga spånskivor om du gjort om det? Då hade du väl behövt 12 mm flyt ovanför värmerör (som då skulle ligga på spånskivorna), det skulle bygga mer? Eller har jag fått det om bakfoten? Tacksam för svar :)
 
Yocko Yocko skrev:
Hej Nochi! Läst tråden och konstaterat att du körde på som du tänkt från början (armering, 12 mm flyt vid golvbrunn). Undrar om du lagt våtrumsmatta eller klinker? Och varför skulle du kört med vanliga spånskivor om du gjort om det? Då hade du väl behövt 12 mm flyt ovanför värmerör (som då skulle ligga på spånskivorna), det skulle bygga mer? Eller har jag fått det om bakfoten? Tacksam för svar :)
Klinker har jag lagt.
Som jag mnns det så skulle jag ha valt vanlig spånskiva och skippa plåtarna ja pga enklare system och troligtvis billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.