Hej! Är det någon som vet om en ny panna med keramik tar skada av att tända upp den med hjälp av ett par deciliter eldningsolja? Jag gör så idag på min gamla panna, först lite tändved i botten sen några deciliter eldningsolja sen fyller jag pannan helt med ved och tänder på. Det hade varit skönt om det går att göra så även på en ny panna.
 
G
Enklare är väl att skaffa en gasolbrännare.Eller varför inte använda torr ved.
 
.. eller tidningspapper.  Jag skulle inte komma på tanken att tända med "ett par deciliter eldningsolja" i min panna (Atmos DC30f) - modern vedpanna med keramik och fläkt.

Torr ved och tidningspapper räcker för min installation Jag lägger några tunnare vedträn i bottten av eldstaden/vedmagasinet, sedan fyller jag den helt full. Skrynklar ihop 3 sidor Tranås-Posten som läggas ovanpå dessa tunnare vedträn och tänder på, väntar någon minut eller två tills det tagit sig. Sedan stänger jag luckan. Fläkten gör att det börjar "tokbrinna" direkt.
 
hlaoa jag gör som du. fyller med tunnt späntad ved.På med lite eldnings olja och en tidning.Tänder låter det bli bra fyr den fyller jag pannan full.
Kanske inte så miljövänligt att tända med eldnings olja :-/..
 
Nej kanske inte så himla miljövänligt men väldigt enkelt. Vet du om en ny modern panna tar skada av att göra så?
 
Kan jag inte tro. Man ska ju inte ha på så mycket.
Bara lite lite på veden.

Fick massa kvar när jag tog bort olje tanken.
Det var så mycket joks i den så man kan ju inte sälja
den eller köra det i någon bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.