Hallå,
Håller på att bygga ett 1,5 plans hus på ca. 165kvm.

Färg, spackel tapeter m.m ingår, men inte själva jobbet att få upp det på väggarna.

Vad kan man räkna med i tidsåtgång och ungefärligt pris för att få alla väggar spacklade och målade/tapetserade?

Tacksam för svar!
 
Kan ej svara på alla dina frågor men.......

En liten fingervisning:
En målare sa till mig att det tar ca 1 tim/m2 att spackla/måla/tapetsera invändigt,
så har du ett hus på 160m2 tar det allstå 160 timmar.

DD
 
Den lokala målarfirman här tar 4000 kr för ett rum inklusive målning av tak, tapetsering, målning av lister etc.
Och då ingår allt material också.
Att det tar en timme per kvadratmeter kan inte vara sant!!! Yrkesfolk som kan detta är mycket snabba!
 
Ja, låter inte det långsamt?
Kanske räknar de in torktiden för spacklet ;)
 
imported_mr skrev:
Den lokala målarfirman här tar 4000 kr för ett rum inklusive målning av tak, tapetsering, målning av lister etc.
Och då ingår allt material också.
Att det tar en timme per kvadratmeter kan inte vara sant!!! Yrkesfolk som kan detta är mycket snabba!
Jag tycker det låter väldigt billigt. Är det inkl. moms?
Det låter rimligt med 160 tim för 160 kvm.Visst kan man göra ett jobb fortare, men vill man ha ett bra utfört jobb med alla underbehandlingar så tar det längre tid än vad man tror.
 
Har av en bekant målare fått höra två man en dag för underarbete och omtapetsering av en tvåa inklusive ommålning av tak och runt fönster exklusive badrum.

Det borde ge ungefär 2*8*3=48h för ett hus på 160m^2. Kanske får lägga på någon dag extra för spackling om det är nytt och behöver spacklas flera gånger. 1h/m^2 låter väldigt långsamt.
 
imported_edmund skrev:
Har av en bekant målare fått höra två man en dag för underarbete och omtapetsering av en tvåa inklusive ommålning av tak och runt fönster exklusive badrum.

Det borde ge ungefär 2*8*3=48h för ett hus på 160m^2. Kanske får lägga på någon dag extra för spackling om det är nytt och behöver spacklas flera gånger. 1h/m^2 låter väldigt långsamt.
48 tim för 160 kvm är helt orealistiskt. Den målare som hinner med alla behandlingar + gör ett bra jobb på dessa timmar kan kontakta mig så får du anställning direkt.;)
 
En timme per kvadratmeter är en sanning med modifikation. Det stämmer bra om det är en rumsrenovering med gamla snickerier typ karmar, govlister, dörrar,tak som skall målas, tapeter som skall skrapas, mm som ska renoveras. Vid en tapetering i ett nybbygge kan den tiden halveras och kanske går det ännu snabbare om inga snickerier är monterade.

Mvh // Janne Målare sen 25 år
 
Du skrev precis vad jag tänkte. Håller med Janne Målare.. Det är svårt att säga hur många timmar ett jobb tar.
Det beror på om det är en nyproduktion eller en gammal lägenhet.
 
Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag har samma fundering. Har ett vardagsrum på 24,6 kvadrat och en hall på ca 9 kvadrat som ska tapetseras. Underarbete (tapeter ska skrapas o.s.v.) , lister och tak ska också göras men inte fönsterkarmar då fönstren är nästan nya. Vad är rimlig arbetskostnad tror ni? Har fått ett pris på 11 000 kronor av en firma och jag har ingen aning om detta är rimligt eller inte. Men om man tar en arbetstimme per kvadrat så låter det inte helt orimligt pris då det blir 327 kronor per timme och en hel del går bort i skatt och avgifter ju. Tacksam för svar ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.