Har en Hägg som jag skulle vilja få bort.
Är det bara att kapa ner eller kommer den fortsatta växa?
Har för mig att den som stod där förut blåste omkull så vi kapa bort den, men idag står det 3-4st med stammar på kanske 15-20cm diameter
 
MultiMan
Halva min tomt består av hägg. Allt jag sågat ner har kommit upp igen, relativt snabbt också.
 
Claes Sörmland
Yes, min barndoms trädgård. Frösådd hägg och lönn överallt och de går inte att klippa bort, de kommer snabbt igen.

Gräv upp eller dra upp med spel. Tyvärr förbjöd ju de okunniga och miljöpopulistiska politikerna glyfosatpreparat, annars skulle jag rekommendera det. Bara att borra ett hål och spruta in i stammen så finns ingen hägg mer.
 
Nu i savens tid, rundbarka 0,5 meter ända in till veden så ger dom upp, kan ta ett år eller så innan det syns. Annars kapa, borra ett hål 25 mm 40 cm djupt i stubben och fyll med grovsalt och en träplugg som stopp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
.... rundbarka 0,5 meter ända in till veden så ger dom upp
Ha ha ha. Gjorde så på alla tysklönnar som växer i gamla stenmuren. De frodades även efter 5 år trots att jag upprepade behandlingen ...
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hägg är ett ogräs. Grenar som lägger sig mot marken rotar sig och den skjuter skott från rötter som ligger ytligt. Hugger man ner den kommer det en skog med skott från stubben.

Vi har gjort ett försök att ringbarka en av häggarna i vår trädgård. Vi måste ha missat något litet strå av bark, för en remsa på 3-4 cm växte ihop innan vi hann blinka. Vi fortsätter att bråka med den och tack vare häggspinnmal två år i rad finns det en chans att den är död nu. Då ska det förhoppningsvis inte bli så mycket stubbskott när vi fäller den.
 
Om man hade haft en flaska Roundup, ska man då borra snett in/ner och sen hälla i en skvätt i varje stam?
 
nino nino skrev:
Om man hade haft en flaska Roundup, ska man då borra snett in/ner och sen hälla i en skvätt i varje stam?
Kan fungera med skiten som nu är med Rounup och borra ner i stubben eller kanske nu med stammen på.
Gör man det med stammen på, med salt, så suger den upp mot lövverket och täpper till kanalerna upp, tror då att löven inte får väta utan kommer att falla. Bara prova, först utan att rothugga den.
 
Om man har Roundup köpt för flera år sen i Polen då?
 
Borra ett hål snett ner, fyll med roundup eller grovsalt, lägg en kludd valfri vad-du-har-sprutan-för-tillfället kludd som lock. Salt fungerar fint som sagts innan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Om man har Roundup köpt för flera år sen i Polen då?
Kommer inte ihåg när den förvanskades p.g.a. miljömupparna, men kan vara av kraftiga slaget som fanns förr, vet inte om det står bäst före datum på flaskan. Annars salt det fungerar lika som Rounap, täpper till kanalerna.
 
nino nino skrev:
Om man har Roundup köpt för flera år sen i Polen då?
Enligt personen jag får Roundup dvs riktig glyfosat så är det kemiskt stabilt och ska kunna förvaras i åratal.
Sen är det ju enkelt att testa på en liten provyta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.