Hejsan hade tänkt lägga ny gräsmatta som är färdig på rulle
Har fått ett pris på 5500 för 85m2
Men vad borde jag göra med den gamla gräsmattan min plan är såhär
Köra med jordfräs
Kratta ut jorden
Fylla på med matjord
Lägga gräsmatta
Är där något jag missat ?
 
  • Trädgård med ojämn gammal gräsmatta bredvid ett växthus och intill en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med delvis borttagen gräsmatta i förberedelse för att lägga ny rullgräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädgård med befintlig gräsmatta bredvid en gångväg och ett förråd, i behov av att bytas ut enligt planen beskriven i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gräsmatta intill en stig med en byggnad och en häck i bakgrunden, före förnyelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min spontana tanke är att de områden det varit plattor eller liknande och nu bara är grus/stenmjöl behöver grävas bort för att det ska vara samma sorts jord på alla ställen. Om inte så kommer det dränera annorlunda, skapa en annan växtmiljö för rötterna och det kommer synas på gräset.
Sen får du inte glömma att välta ordentligt innan du lägger på gräset.

Med tanke på hur omgivningen ser ut så skulle jag kanske försöka hitta en gräsblandning mer anpassad för skuggiga områden.

Lycka till!
 
R RHdstrm skrev:
Min spontana tanke är att de områden det varit plattor eller liknande och nu bara är grus/stenmjöl behöver grävas bort för att det ska vara samma sorts jord på alla ställen. Om inte så kommer det dränera annorlunda, skapa en annan växtmiljö för rötterna och det kommer synas på gräset.
Sen får du inte glömma att välta ordentligt innan du lägger på gräset.

Med tanke på hur omgivningen ser ut så skulle jag kanske försöka hitta en gräsblandning mer anpassad för skuggiga områden.

Lycka till!
Måste jag ändå gräva bort det underlaget ifall jag kör med en jordfräs tänker att jag kommer ju kratta ut den jorden sedan fylla på med mer matjord överallt ?
Välta hade jag glömt i planeringen!
Jag kommer lägga färdig gräs på rulle inte så tänker IOM du skrev gräsblandning
 
gustavholm gustavholm skrev:
Måste jag ändå gräva bort det underlaget ifall jag kör med en jordfräs tänker att jag kommer ju kratta ut den jorden sedan fylla på med mer matjord överallt ?
Välta hade jag glömt i planeringen!
Jag kommer lägga färdig gräs på rulle inte så tänker IOM du skrev gräsblandning
Du behöver inte men jag skulle göra det för att få en så konsekvent jordprofil och såbädd som möjligt.

Det är optimeringar vi pratar om nu när det gäller gräsfröblandning. Ibland går det hitta gräsmatta på rulle med annat än ängsgröe och rödsvingel. De båda behöver egentligen så mycket sol som möjligt. Om det är mycket skugga på din tomt så kanske det kan vara värt att titta på alternativ.
 
R RHdstrm skrev:
Du behöver inte men jag skulle göra det för att få en så konsekvent jordprofil och såbädd som möjligt.

Det är optimeringar vi pratar om nu när det gäller gräsfröblandning. Ibland går det hitta gräsmatta på rulle med annat än ängsgröe och rödsvingel. De båda behöver egentligen så mycket sol som möjligt. Om det är mycket skugga på din tomt så kanske det kan vara värt att titta på alternativ.
Då får jag gräva bort grus först så jag är nere på ren jord,
När jag ska köra jordfräs måste jag klippa gräset först och köra roundup eller det är bara att köra på med jordfräsen ?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
Då får jag gräva bort grus först så jag är nere på ren jord,
När jag ska köra jordfräs måste jag klippa gräset först och köra roundup eller det är bara att köra på med jordfräsen ?
Det är bara att köra med jordfräsen.
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
R RHdstrm skrev:
Det är bara att köra med jordfräsen.
nu känner jag igen dig har sett dig på Youtube ju haha :D
men då är det att gräva bort grus och sedan bara köra på med jordfräsen kratta ut fylla på med mer matjord till den höjd jag vill Välta och sedan rulla ut gräsmatta ?
 
  • Gilla
RHdstrm
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
nu känner jag igen dig har sett dig på Youtube ju haha :D
men då är det att gräva bort grus och sedan bara köra på med jordfräsen kratta ut fylla på med mer matjord till den höjd jag vill Välta och sedan rulla ut gräsmatta ?
Det skulle jag säga är en bra plan. Jag skulle gissa att du kommer få fylla på med mer jord efter vältningen och välta igen. =)

Lycka till!
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
R RHdstrm skrev:
Det skulle jag säga är en bra plan. Jag skulle gissa att du kommer få fylla på med mer jord efter vältningen och välta igen. =)

Lycka till!
men det är matjord och inte anläggnings jord man ska använda ? och ska man välta efter jag krattat ut efter jordfräsen eller jag ska dra på med ny jord efter jordfräs och sedan välta sedan mer jord och välta igen ?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
gustavholm gustavholm skrev:
men det är matjord och inte anläggnings jord man ska använda ? och ska man välta efter jag krattat ut efter jordfräsen eller jag ska dra på med ny jord efter jordfräs och sedan välta sedan mer jord och välta igen ?
Jag kan ju bara säga hur jag hade gjort. Sen finns det säkert bättre sätt.
När du känner dig klar med ytan så vältar du. Sen kommer du se att det är ojämnt på sina ställen och då får du fylla på med jord (lyfta upp lågpunkterna) och sen välta igen.

För att göra det lite krångligare än vad det kanske är så är val av jord beroende på jorden som redan finns. Man vill helst ha jord som är så lik den man har. Anläggningsjord innehåller oftast mer lera än matjord. Lera håller vatten och näring bra. Fråga gräsmatteleverantören.
 
R RHdstrm skrev:
Jag kan ju bara säga hur jag hade gjort. Sen finns det säkert bättre sätt.
När du känner dig klar med ytan så vältar du. Sen kommer du se att det är ojämnt på sina ställen och då får du fylla på med jord (lyfta upp lågpunkterna) och sen välta igen.

För att göra det lite krångligare än vad det kanske är så är val av jord beroende på jorden som redan finns. Man vill helst ha jord som är så lik den man har. Anläggningsjord innehåller oftast mer lera än matjord. Lera håller vatten och näring bra. Fråga gräsmatteleverantören.
Har nu grävt upp den gamla gräsmattan men börjar tro att jag antingen gjort fel eller missat något haha
Just nu ser det ut som en åker och förstår inte hur jag ska kunna köra en jordfräs på detta ?
Är det så att jag måste lägga alla gräsbitar upp och ner som en hel gräsmatta ? Eller det är bara att försiktigt plöja sig genom med jordfräsen flera gånger ?
 
  • Uppgrävd gräsmatta med jordklumpar och gräsbitar framför en altan, bakgård i förvandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd gräsmatta med ojämna jordhögar och tuvor framför ett litet skjul, grannhus och molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En åker är ju målet, eller? Du får testa och se hur det går med jordfräsen. I värsta fall kanske du får ta bort gräsbitarna.
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
R RHdstrm skrev:
En åker är ju målet, eller? Du får testa och se hur det går med jordfräsen. I värsta fall kanske du får ta bort gräsbitarna.
Okej, får väl se i helgen hur det går i värsta fall får jag kanske jämna ut bitarna lite mer fördelat. Har ju bara kastar runt dem nu
 
R RHdstrm skrev:
En åker är ju målet, eller? Du får testa och se hur det går med jordfräsen. I värsta fall kanske du får ta bort gräsbitarna.
Har fått gräsmattan idag och tänkte lägga den imorgon då vädret där jag bor är uselt idag.
Tänkte lite på vad är det för gödsel jag ska använda innan jag lägger gräsmattan såg att granngården hade en säck på 15kg med npk 21-4-7 dock säger det mig inget
 
Hur länge ska man vattna gräset och hur ofta ?
Har vattnat 2h per sektion idag ska jag fortsätta så i 2v ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.