Hej

Vi funderar starkt på att bygga och skulle gärna vilja ha lite inspiration, skriv gärna med vem ni bygger och vilken husmodell. Om ni vill, gärna priset också(totalentreprenad).

Har ni några solklara tillval som bara måste med?

Hjältevad, Älvsbyhus och Smålandsvillan blir det inte pga deras sätt att bygga grunden.
 
M Mr.Axan skrev:
Hej

Vi funderar starkt på att bygga och skulle gärna vilja ha lite inspiration, skriv gärna med vem ni bygger och vilken husmodell. Om ni vill, gärna priset också(totalentreprenad).

Har ni några solklara tillval som bara måste med?

Hjältevad, Älvsbyhus och Smålandsvillan blir det inte pga deras sätt att bygga grunden.
Vad är det med deras sätt att bygga husgrund som du inte gillar? A-hus, Eksjöhus, Trivselhus?
 
C CarrobarroCIA skrev:
Vad är det med deras sätt att bygga husgrund som du inte gillar? A-hus, Eksjöhus, Trivselhus?
Hjältevad och Smålandsvillan bygger med Isolergrund och Älvsbyhus bygger med krypgrund och avfuktare, jag vill ha gjuten betongplatta på mark.
 
M Mr.Axan skrev:
Hjältevad och Smålandsvillan bygger med Isolergrund och Älvsbyhus bygger med krypgrund och avfuktare, jag vill ha gjuten betongplatta på mark.
Du bestämmer själv vilken grund du vill ha, köp istort sett vilket hus som helst och välj din grund, sen betala.
 
K Kling 1 skrev:
Du bestämmer själv vilken grund du vill ha, köp istort sett vilket hus som helst och välj din grund, sen betala.
Nej jag tror inte det är så när man väljer nyckelfärdigt. Ska man bygga lösvirke, då är det en annan sak
 
M Mr.Axan skrev:
Nej jag tror inte det är så när man väljer nyckelfärdigt. Ska man bygga lösvirke, då är det en annan sak
Jag tror inte utan är säker på att om du betalar så får du välja grund.
Kolla några hustillverkare direkt, massmail brukar vara effektivt.
 
  • Gilla
Mr.Axan och 1 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Jag tror inte utan är säker på att om du betalar så får du välja grund.
Kolla några hustillverkare direkt, massmail brukar vara effektivt.
Ok, då får jag höra med dem
 
M Mr.Axan skrev:
Ok, då får jag höra med dem
Du har helt rätt, du får inte välja grund om du bygger nyckelfärdigt modulhus eller med väggelement. De som bygger med moduler kör olika krypgrundsvarianter eftersom moduler inte lämpar sig för platta. De som kör platta bygger med väggelement. Man kan välja inredning, grund samt hur huset är uppbyggt väljer man inte. Det bestämmer tillverkaren. Vill man inte ha krypgrund ska man, som du tänker, välja bort modulhusen. Vill man ha full frihet bygger man lösvirke.
 
Vi bygger med Myresjöhus ett smart 168 med totalentreprenad som är kraftigt modifierat gentemot ursprungs versionen. Innan vi tillslut valde att bygga med Myresjöhus tittade vi även på Eksjöhus, Trivselhus, Lb hus, Götenehus och hade dialog med alla deras respektive säljare kring vissa husmodeller, kostnader, standardutrustning m.m.

I vårt fall tyckte vi det var viktigt att bygga med en hustillverkare som erbjöd totalentreprenad dvs ett kontrakt. Från början var tanken att vi ville bygga ett 1-planshus men pga begränsad tillåten byggyta i området vi vill bygga så funkade inte ett 1-planshus med allt vi ville få in. Så som många redan har skrivit i olika trådar på det här forumet så är tomten ganska avgörande för vad som blir bästa lämpade typ av hus att bygga.

Därför blev det ett 2-plans hus där vi utgick från en bas modell ett smart 168 fast vi ändrade på allt dvs helt egen designad planlösning och fönstersättning samt så förstorade vi upp huset till att bli 200kvm stort istället för 168kvm som var standard. Vi valde också ett något bättre kök än standard samt en till gästtoalett förutom de två badrummen. Badrummen har vi kostat på högre standard på kakel & klinker än standard sortiment.

Det vi snabbt kom fram till är att vi fick lika stort hus inklusive en hel del extra tillval till bättre pris än genom att välja ett av Myresjöhus kataloghus på 200kvm. Jag är inne på mitt tredje hus och mitt andra nybyggda. När det kommer till val av hus blir tomten och dess förutsättningar ganska utslagsgivande för vad som man vill och kan bygga för typ av hus.

När det kommer till planlösning och tillval så är rådet att verkligen göra en lista på vilka funktioner man tycker är viktigt i ens kommande hus. Vad vill ni lägga pengar på. Sedan kan man göra en till "lyx lista" på sådana saker som man gärna skulle vilja ha men som inte är ett krav som man absolut måste ha. Vi gjorde så och bollade mycket med de olika tillverkarnas säljare för att få uppskattning vart någonstans man hamnade ekonomiskt.

Att vi valde Myresjöhus berodde på trygghet i storlek av hustillverkare, tillmötesgående säljare, relativt billigt badhus modell koncept där det gick att förändra en massa utan extra kostnad samt totalentreprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.