Blir det kallt där nere?
Jag har snart haft min sorptionsavfuktare i krypgrunden i 10år.
Acetec PD250 heter den. Den håller rätt luftfuktighet hur lätt som helst. Ca 100m² har jag men det finns modeller för mindre och större utrymmen.
 
  • Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
Sorptionsavfuktare är bra och klarar låga temperaturer men drar en hel del el. Men många klarar sig med kondensavfuktare typ Woods modell för krypgrunder om man inte bor där det blir så kallt på vintern, typ Götaland och södra/mellersta Svealand.
 
  • Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Blir det kallt där nere?
Jag har snart haft min sorptionsavfuktare i krypgrunden i 10år.
Acetec PD250 heter den. Den håller rätt luftfuktighet hur lätt som helst. Ca 100m² har jag men det finns modeller för mindre och större utrymmen.
Tack kollade på en sådan modell fast snäppet mindre! Det är något varmare än ute. Så kanske 5-10 minus på sin höjd!
 
J Josth skrev:
Sorptionsavfuktare är bra och klarar låga temperaturer men drar en hel del el. Men många klarar sig med kondensavfuktare typ Woods modell för krypgrunder om man inte bor där det blir så kallt på vintern, typ Götaland och södra/mellersta Svealand.
Ok tack för det! Hur mycket ligger dom på i effektförbrukning ca? Dem jag kollat på ligger på 500w
 
Blir ingen fukt vid minusgrader...
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Blir ingen fukt vid minusgrader...
Har 2 hygrometer som gått från 65-70% I vintras till 90% luftfuktighet nu. Gränsen går vid 75% har jag hört.
 
N Niclas Jergard skrev:
Har 2 hygrometer som gått från 65-70% I vintras till 90% luftfuktighet nu. Gränsen går vid 75% har jag hört.
Gräns för avfuktare 75%
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
N Niclas Jergard skrev:
Tack kollade på en sådan modell fast snäppet mindre! Det är något varmare än ute. Så kanske 5-10 minus på sin höjd!
5-10 minus?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niclas Jergard skrev:
Ok tack för det! Hur mycket ligger dom på i effektförbrukning ca? Dem jag kollat på ligger på 500w
Om du menar Woods kondensavfuktare för krypgrund så drar den max 220 W när kompressorn går men den modellen är nästan 10 år nu så är lite osäker på dagens Woods.
 
J Josth skrev:
Om du menar Woods kondensavfuktare för krypgrund så drar den max 220 W när kompressorn går men den modellen är nästan 10 år nu så är lite osäker på dagens Woods.
Gött. Har läst lite om ljudnivån på dessa. Sorption ca 49 dB och kondens ca 55. Krypgrunden är rakt under sovrummet, finns det ljudisolering till avfuktare?
 
Jag kan som mest precis bara ana ljudet från Woods avfuktare i krypgrunden när jag lägger örat direkt mot parkettgolvet. Absolut inget man överhuvudtaget hör eller tänker på i bostaden. Tror inte den låter 55 dB utan mindre men allt beror ju exakt var på aggregatet man mäter.
 
  • Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
Det blir
J Josth skrev:
Jag kan som mest precis bara ana ljudet från Woods avfuktare i krypgrunden när jag lägger örat direkt mot parkettgolvet. Absolut inget man överhuvudtaget hör eller tänker på i bostaden. Tror inte den låter 55 dB utan mindre men allt beror ju exakt var på aggregatet man mäter.
Ok gött. Vad har du för Woods? Dom jag kikat på ser ut som att vara för inomhusbruk mest. Finns det någon med design för krypgrund?
 
Den fanns på K-rauta! Men såg det är vattenslang med dränering för kondens. Finns den woods kompressorvfuktare med fuktslang som leder ut som sorptionsavfuktare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.