Hej, denna situation..
Gammal sliten järnvägsslänt med träslipers vid rödmålat hus, delvis täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat fritidshus med gammal slipersstödmur i förgrunden som ser ut att behöva renoveras eller ersättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..tycks vara ganska vanlig (slipers som hållt i 49 år så kan inte klaga!) men en föreslagen lösning känns lite ny och spännande.
Man tänker ju kanske direkt på 2 nya stödmurar à 50cm för att inte åka på bygglov men en markfirma föreslog makadam 32/64 som tydligen ska ligga kvar i rätt höga vinklar (givet att man inte har hund eller barn som trampar runt) i lämplig snygg färg. Vi kommer behöva äta en del av sandytan framför men det är ok. Garaget ska målas om i år i mörkgrå ton så diabas eller ljusare mer enfärgad granit är planen, givet att nåt av stenbrotten i Sörmland-Östergötland har nåt snyggt.

Tanken är att det blir lite av en "tom duk" att sedan plantera/ställa dit krukor/låga cortentunnor med nåt lågunderhållet (det är ett fritidshus). Typ "japansk trädgård" känsla som dessa men då i sluttning:
Stenbelagd trädgård med makadam och en stor planteringskruka fylld med blommande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pine tree in landscaping with grey crushed stones and bark mulch, japanese garden style.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har något sett detta användas eller har egna erfarenheter? Eller bara åsikter, kan det bli snyggt och ligga stilla?

Markfirman visade bilder på olika "järnvägsvallar" med bra mycket större krossfraktioner och blandad färg (fältspatrött och annat) vilket inte riktigt övertygar..
 
Jag fattar inte riktigt hur dom tänker ordna så det blir en trappa av det? Du borde be dom om ett par olika exempel där dom gjort så här tidigare. Har dom inga att ge så välj en annan metod!!
 
4774
Tänk även på att du ska gå på gruset varje gång du vill vattna, plantera, sköta om , ansa, kratta löv (inte roligt på makadam om man inte har en lövblås eller som jag använder, en eldkastare) och du vill kanske ha en liten sittgrupp eller dylikt. Har man sommaren igenom stövlar på fötterna så är det väl inget problem. Sedan finns det en uppsjö med olika dekorationsgrus som du kan stö över makadamen i ett tjockt lager för att få den rätta japanska känslan
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte riktigt hur dom tänker ordna så det blir en trappa av det? Du borde be dom om ett par olika exempel där dom gjort så här tidigare. Har dom inga att ge så välj en annan metod!!
Ah, ingen trappa utan en "svepande" kontinuerlig slänt alltså. Mindre brant (särskilt vänstra sidan) än idag. Men ja, ska fråga efter faktiska adresser/bilder på hur det gjorts
 
4774 4774 skrev:
Tänk även på att du ska gå på gruset varje gång du vill vattna, plantera, sköta om , ansa, kratta löv (inte roligt på makadam om man inte har en lövblås eller som jag använder, en eldkastare) och du vill kanske ha en liten sittgrupp eller dylikt. Har man sommaren igenom stövlar på fötterna så är det väl inget problem. Sedan finns det en uppsjö med olika dekorationsgrus som du kan stö över makadamen i ett tjockt lager för att få den rätta japanska känslan
Mm, vi klarar oss nog från underhållet med 0 träd inom 50m, en-två ättiksspray per säsong och ingen plan att nyttja ytan (1,5m närmast garaget blir det plant för lite cyklar, ved o kanske nån gräsklippare) utan detta är "entrén" som vi inte vill lägga tid på närmaste 5 åren (finns mysigare o roligare områden att förfina). Tack för påminnelsen om det ju går att strö finare fraktioner ovanpå, borde ligga tillräckligt "låst" om man inte petar/går i det.

Men ja, de gångarna man måste in i "grussjön" får man försöka tänka "isbelagd" och sprida ut sin tyngd med en skiva, stegar eller nåt liknande 🤔 Kräver en form av disciplin men placerar man "öarna" under krossarbetet och har även en trappa (till vänster mot friggeboden) att utgå från borde det funka...?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har gjort en liknande slänt åt en kund tillsammans med en trädgårdsmästare på Värmdö
Slänten var svårtskött och brant så kunden ville ha enkelt och snyggt utförande för minimera skötsel och ogräs

Skalade av hela slänten och monterade corteenstål nere och uppe som avdelare och la ut markduk
Jag föreslog 32-63 makadam (för bättre låsning) men det slutade med 8-16

när jag grävde hitta vi några stenar som jag använde till ”trapp” som en liten smitväg

Gällande färgen på makadamet så beror det lite på vart i Sverige du befinner dig
Södra Sverige har mer ”rött” inslag i berget medan andra delar har grått, ibland nästan vitt eller svart inslag, rekommenderar att åka och titta på krossen entreprenören tänkt hämta från

Bifogar några bilder för inspiration 🌞
 
  • Slänt med jord och sten nära ett grått hus innan renovering med markduk och makadam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävmaskin som arbetar med att forma en slänt nära en träverandah och ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trädgårdsslänt med cortenstål, grusväg och stenar intill vit husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad slänt med makadam, cortenstål, stenar och växter vid en villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slänt med makadam, cortenstål som avdelare och inlagd stentrappa vid hus i naturlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stensteg snirklar sig genom en slänt med markduk och grå makadam, avdelat med cortenstål, omgivet av gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HumanCondition och 1 till
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:
Jag har gjort en liknande slänt åt en kund tillsammans med en trädgårdsmästare på Värmdö
Slänten var svårtskött och brant så kunden ville ha enkelt och snyggt utförande för minimera skötsel och ogräs

Skalade av hela slänten och monterade corteenstål nere och uppe som avdelare och la ut markduk
Jag föreslog 32-63 makadam (för bättre låsning) men det slutade med 8-16

när jag grävde hitta vi några stenar som jag använde till ”trapp” som en liten smitväg

Gällande färgen på makadamet så beror det lite på vart i Sverige du befinner dig
Södra Sverige har mer ”rött” inslag i berget medan andra delar har grått, ibland nästan vitt eller svart inslag, rekommenderar att åka och titta på krossen entreprenören tänkt hämta från

Bifogar några bilder för inspiration 🌞
Wow, snyggt, tack! Väldigt grått 😁 (och egen koll på plats för färger är samma tips som han gav) men klart görbart alltså. 8-16 känns som det kan börja röra sig vid "fel" geologi eller geografi men ligger det kvar o jobbet kanske är några år gammalt så proof in the pudding. Och inte svårare än att ta en spade o få sig några träningspass vartannat år 😅
 
H HumanCondition skrev:
Wow, snyggt, tack! Väldigt grått 😁 (och egen koll på plats för färger är samma tips som han gav) men klart görbart alltså. 8-16 känns som det kan börja röra sig vid "fel" geologi eller geografi men ligger det kvar o jobbet kanske är några år gammalt så proof in the pudding. Och inte svårare än att ta en spade o få sig några träningspass vartannat år 😅
Tänk på att har du för liten dimension och barn får för sig att gå där så kan underlaget komma i rullning och skapa en farlig situation.
 
  • Gilla
HumanCondition
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.