För ungefär en månad sedan la vår tvättmaskin av. Trumman snurrade inte runt men övrigt verkade fungera bra. Den både fyllde och tömde vatten, men om trumman inte snurrar så kommer man ju såklart inte så långt in i ett program.
Efter att ha läst några trådar här fick jag goda tips på felsökning, trumman snurrade lätt när jag testade att snurra för hand så då kunde det vara kolen på motorn. Skönt, det är ju enkelt och billigt att byta, men tji fick jag för det sitter en borstlös motor/trefasmotor i tvättmaskinen.
Efter lite mer läsande verkar det finnas tre huvudspår: Trasig motor, trasigt kretskort eller trasigt motorstyrningkort. Vid det här laget hade min fru tröttnat på att leva med en trasig tvättmaskin som stod mitt på golvet och att tyckte att jag la för mycket tid både på byggahus, youtube och i tvättstugan så hon ville att vi skulle köpa en ny tvättmaskin. Jag gav med mig men tänkte bara göra ett sista försök att få igång den, och döm av min förvåning när jag drog igång centrifugprogrammet. Motorn startade! Så jag monterade ihop maskinen igen och nu har den fungerat utmärkt i en månad, tills idag. Nu har den lagt av igen.

Hur ska jag nu gå vidare i felsökningen? Kan jag med en vanlig multimeter mäta om motorn är ok? Motorn har en separat jordanslutning och sedan 5 st kontaktbleck i kontakten. Och om motorn är ok, hur vet jag vilket av kretskorten som strular, eller kan det rent av vara något annat? Kan det vara något glapp eftersom den fungerat i en månad nu, något överhettningsskydd som återställde sig själv efter några dagar och som nu löst ut igen?

Maskinen är en Electrolux EWF 167320W med produktnummer 914904834 00
Insidan av en tvättmaskin med synlig motor, drivrem och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Låter som något elektronikfel. Trasiga kondensatorer är t ex mycket vanligt och kan fixa sig ett tag om maskinen står avstängd.

Sök i forumet och se om det redan är tipsat om, annars hade jag börjat leta på motorstyrkortet efter kallödningar (med sprickor vid komponenterna), uppenbara brännmärken och sedan börjat mäta runt.

Edit: Är det skuggor på fotot i kontaktdonet till motorn eller har stiften gått varma?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Låter som något elektronikfel. Trasiga kondensatorer är t ex mycket vanligt och kan fixa sig ett tag om maskinen står avstängd.

Sök i forumet och se om det redan är tipsat om, annars hade jag börjat leta på motorstyrkortet efter kallödningar (med sprickor vid komponenterna), uppenbara brännmärken och sedan börjat mäta runt.

Edit: Är det skuggor på fotot i kontaktdonet till motorn eller har stiften gått varma?
Tack för tipsen, jag får ta en koll om jag ser några dåliga lödningar eller svullna kondensatorer.
När det gäller kontaktdonetet är det skuggor, jag har inte sett några tecken på att något skulle vara bränt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.