Skärgårdsbyggare
Jag funderar på att bygga en s.k ribbvägg själv. Tänker att man kan sätta upp osb i botten och klä den med akustikmatta eller liknande material. För sen få till själva ribborna funderar jag på om det går att såga dessa av finare plywood. Är det möjligt att få till remsor på typ 2 cm trots att de är 260 cm långa? Tänkte betsa dessa.

Jag tänker att det förmodligen är någon som kommer säga att det är bättre att köpa färdiga paneler och att jag inte sparar pengar på att göra själv etc. Men det är inte pga kostnaden jag vill bygga själv utan för att jag tycker att de färdiga är lite för ”grova” och känns lite plastiga när man tittar närmare.
 
Vill du ställa 2cm remsorna på höjden? Tänker att det borde vara lättare att göra långa snitt i en skiva med sänksågen om ma inte såga hela längden har man då även osb skivan under så får även ribborna stöd nedåt.
 
Skärgårdsbyggare
T topmount skrev:
Vill du ställa 2cm remsorna på höjden? Tänker att det borde vara lättare att göra långa snitt i en skiva med sänksågen om ma inte såga hela l
T topmount skrev:
Vill du ställa 2cm remsorna på höjden? Tänker att det borde vara lättare att göra långa snitt i en skiva med sänksågen om ma inte såga hela längden
Ja precis, jag tänkte att de skulle stå på höjden med lite mellanrum.
 
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Ja precis, jag tänkte att de skulle stå på höjden med lite mellanrum.
Då skulle jag vara mer orolig för att hålla mellan rummet konstant, än att ribbans bredd blir rätt. Du kan inte bara tänka dig att spåra en hel skiva istället, som du bara lägger ovanpå en akustisk matta.
 
Skärgårdsbyggare
T topmount skrev:
Då skulle jag vara mer orolig för att hålla mellan rummet konstant, än att ribbans bredd blir rätt. Du kan inte bara tänka dig att spåra en hel skiva istället, som du bara lägger ovanpå en akustisk matta.
Hmm inte så dum idé faktiskt. Men hur får man tillräckligt breda snitt? Alltså typ 1,5 cm.
 
Borra i varje ända och såga två snitt, man blir rätt sned i fall man misslyckas med sista snittet på skivan
 
Kolla vad som finns för klingor till sågen du skall använda.
Sen vid behov köra flera gånger för att bredda spåret, om det nu inte fanns en klinga som passar dina mått.
Många snitt blir det...

Sen finns det ju överhandsfräs..
 
Skärgårdsbyggare
P P-son83 skrev:
Kolla vad som finns för klingor till sågen du skall använda.
Sen vid behov köra flera gånger för att bredda spåret, om det nu inte fanns en klinga som passar dina mått.
Många snitt blir det...

Sen finns det ju överhandsfräs..
Haha ja väldigt många snitt. Tror nog på fräsen faktiskt. Har ändå tänkt köpa en. Bra förslag, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.