Hej!

Håller på och färdigställer min övervåning i vårt gamla hus...

Nu skall jag "bara" få dit de invändiga fönstersmygarna med...fönstren är på plats och det är gipsat runt om. Tänkte använda mig av MDF som smygbräda och bara låta den sticka in i rummet ett par millimeter, dvs inte sätta några foderbräder runt fönstret invändigt.

Funderar på att använda de färdiga smygbrädor som finns i lämpliga längder, färdiglackade dessutom, är inte så många fönster så det blir nog inte så dyrt ändå.

Dessa färdiga brädor har ju en lätta avrundad framkant, hur gör man då, gerar man ihop dessa för att få snyggast möjliga hörn eller skiter man i det och låter det va som det blir bara? Klart pyssligare med passning om man skall gera...

Finns det någon som sitter på lite fina bilder på sina smygar får ni gärna posta dessa :)

MVh

/Zaphod
 
Som alltid kan man lita på dig ByggaNytt, dina bilder är som alltid exemplariska :)

/Zaphod
 
Fönstret ser ok ut på bilden, frågan är vem den där fulingen på utsidan är?
 
Haha, är det inte reklamsnubben från Bosch :D
 
Håller med, snygga bilder.
Vad jag undrar är hur Ni går till väga när ni sätter gipset så att det passar mot smygen? Det skall ju vara rakt och inte glipa. Hur är arbetsmomenten?
I mitt hus har jag satt foderlister för att täcka glipan mellan regeln runt fönstret och smygen. Om det är så att man skall mäta sig fram till stället där gipsen skall avslutas, borde det väl vara väl meckit att få till detta?
Sätter man smygen först?
 
matshermansson skrev:
Håller med, snygga bilder.
Vad jag undrar är hur Ni går till väga när ni sätter gipset så att det passar mot smygen? Det skall ju vara rakt och inte glipa. Hur är arbetsmomenten?
I mitt hus har jag satt foderlister för att täcka glipan mellan regeln runt fönstret och smygen. Om det är så att man skall mäta sig fram till stället där gipsen skall avslutas, borde det väl vara väl meckit att få till detta?
Sätter man smygen först?

Jag skulle sätta gips först, slipa ner så smygen går dit och sedan jobba med mjukfog och spackel...
 
Det vore ju bra om smygen satt först men så är oftast inte fallet....

Det blev precis som MathiasS skriver ovan!
 
Jag har ett gammalt!? (1969) hus som renoveras. Fönstren är utbytta av tidigare ägaren.
Det fanns tydligen inte fönster i rätt dimension när man bytte. Vilket resulterade i att det var BREDA foder runt fönsten. Sen har jag tilläggsisolerat inåt. Reglarna satt där dom satt, så jag fick tillverka distanklossar på 0-35 mm för att få rätt mått på fönsterkarmen. Hade jag varit efterklok redan då, kunde jag monterat de nya reglarna på rätt avstånd från fönsterkarmarna!

Hustrun ville gärna ha smygar som på bilderna, jag kunde inte få till något vettigt system för att göra detta. Speciellt inte som gipsen redan var anpassad efter reglarna när smyg och foder skulle till.

Bara att ta med sig den nya kunskapen till nästa?! hus.

Tack för infon!
 
Såg för entid sedan att det finns ett beslag som använd till smygar. Man tillverkar ett spår i smygen i den sida som vetter mot fönsterkamen. Beslaget monteras i karmen, sen trycks smygarna fast i beslagen.
Kan kanske tckas klent, men den provbit som jag kande på satt ordentligt.

DETTA skulle man vetat några år tidigare!
 
matshermansson, kan du berätta mer om de där beslagen?
Är nyfiken, vi har inte gjort våra smygar än, men ska snart börja.
 
Det är en grossist till mig i beslagsbranchen som har dem. Erfarenheten säger att det troligtvis finns flera leverantörer till dessa. Men på dessa står det, Gothia Fastening group, Lemafix art R27-010.
Jag är inte så inne på det här med att lägga upp bilder o dy, men om skickar ett PM med din mail så kan jag skicka en inskannad bild från katalogen.

Mats
 
här e lite bilder på mina smygar m.m
jag kör med foder istället å girar ihop...
skall du ej ha foder så gipsar man ut en bit i fönsteröppningen sen gör man en mall av masonit å trycker mot karmen å sågar ur gipsen.
ritar av, sen sågar man runt om..
hatar fogmassa å sånt skräp, finns 2 sätt att göra det på, RÄTT lr FEL.
men visst kladdet me fog funkar men man kan göra allt utan det...
skickar lite bilder på mitt slutresultat...

mvh
snickar estwing
 
  • kort11 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kort11 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kort11 017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kort11 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kort11 021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Timmy90
  • Laddar…
matshermansson skrev:
Såg för entid sedan att det finns ett beslag som använd till smygar. Man tillverkar ett spår i smygen i den sida som vetter mot fönsterkamen. Beslaget monteras i karmen, sen trycks smygarna fast i beslagen.
Kan kanske tckas klent, men den provbit som jag kande på satt ordentligt.

DETTA skulle man vetat några år tidigare!
kan ej va det heter. har anvä'nt detta på jobbet.
smygarna man använder e spårade i bakkant.
man har ett stålverktyg som man fäster fast ett clips med hullingar på, man lägger verktyget emot utsida karm sen bankar man till å clipset fastnar på samma avstånd runt om. KANON.
lr menar du att man kexar smygen???
men har man äldre hus lr har andra slags väggtyper så kanske ej dim på smygen passar rätt å man måste klyva den, då tar du bort spåret i bakkant.
bästa sättet om föstret e på plats å det e dax för smygar så sätter man45 mm montageskruv, 2 st uppe 2 nedtill sen dela in avståndet så på ett 130 fönster kan man sätta då 8 skruv i 4 indelningar, å dessa då givetvis vågrätt.

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
kan ej va det heter. har anvä'nt detta på jobbet.
smygarna man använder e spårade i bakkant.
man har ett stålverktyg som man fäster fast ett clips med hullingar på, man lägger verktyget emot utsida karm sen bankar man till å clipset fastnar på samma avstånd runt om. KANON.
lr menar du att man kexar smygen???
men har man äldre hus lr har andra slags väggtyper så kanske ej dim på smygen passar rätt å man måste klyva den, då tar du bort spåret i bakkant.
bästa sättet om föstret e på plats å det e dax för smygar så sätter man45 mm montageskruv, 2 st uppe 2 nedtill sen dela in avståndet så på ett 130 fönster kan man sätta då 8 skruv i 4 indelningar, å dessa då givetvis vågrätt.

mvh
snickar estwing
Det är ju beroende på vilka verktyg man har tillgång till, men jag tänkte nog att jag skulle fräsa spåret själv. Alltså inte köpa färdiga smygar. Jag tycker att allt färdigt har en tendens att vara dyrt. Sen är det roligare att lära sig och göra själv, tycker jag.

Det här med skruvarna får du gärna utveckla. Jag förstår inte. Är det som stöd för smygen mot reglarna? Istället för träklossar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.