Hej, jag har ett naken radiator (vattenburet) hängande mitt emot sänggaveln på vår dubbelsäng. Intill det finns även eluttag. Tanken är att bygga ett elementskydd och även sätta upp en vägghängd TV ovanför elementskyddet.

Vi har snöat in oss lite på Samsung the Frame som vi tycker är väldigt estetiskt tilltalande. Till den TV'n kommer en liten TV-box på cirka 34x6x14cm som man drar en mycket tunn kabel från tvn. Boxen fixar sedan alla anslutningar, strömtillförsel m.m. till TVn.

Min tanke är att försöka bygga en dold hylla bakom/i elementskyddet för att få in boxen. Vad tror ni om det? Fallgropar? Rekommendationer? Tips? Är det något jag missar? Tror ni hyllan, och därmed boxen, kommer bli för varm för att kunna fungera optimalt kanske?

De vanliga betänkligheterna och nackdelarna kring elementskydd har jag koll på. Rummet behöver inte så mycket värme som elementet kan ge, så det blir nog bra även med elementskydd.

Bild för spontan tanke.
 
  • Vardagsrum med elementskydd, markerade positioner för TV och TV-box ovanpå samt eluttag vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
OneConnect boxen till Framen är inte smidig, en limpa minst sagt....😉
Men om du får plats med den kommer det funka.
 
  • Gilla
gavle145
  • Laddar…
Tänk bara på att den blir rätt varm.
Jag hade min i ett underskåp utan fläkt och den brann upp efter några år.
 
K Kane skrev:
OneConnect boxen till Framen är inte smidig, en limpa minst sagt....😉
Men om du får plats med den kommer det funka.
Tack för svar! Ja håller med, önskar den vore mindre… 😅
 
M MikeOz skrev:
Tänk bara på att den blir rätt varm.
Jag hade min i ett underskåp utan fläkt och den brann upp efter några år.
Bra poäng! Jag har dock en i vardagsrummet (till en större modell av frame) som funkat bra i ett oventilerat underskåp i 4 år nu.

Men oavsett så kanske man vill snickra möbeln/elementskyddet som på bilden - så att det finns ventilation fram, längst upp och kanske även på sidorna för att elementets värme ska spridas bättre ut från elementskyddet. Det borde hjälpa även tv-boxen också tänker jag?
 
G gavle145 skrev:
Bra poäng! Jag har dock en i vardagsrummet (till en större modell av frame) som funkat bra i ett oventilerat underskåp i 4 år nu.

Men oavsett så kanske man vill snickra möbeln/elementskyddet som på bilden - så att det finns ventilation fram, längst upp och kanske även på sidorna för att elementets värme ska spridas bättre ut från elementskyddet. Det borde hjälpa även tv-boxen också tänker jag?
Tycker du den andra boxen blir för varm? Sätt nya boxen under elementet om du är fundersam på värmen.
 
  • Gilla
gavle145
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tycker du den andra boxen blir för varm? Sätt nya boxen under elementet om du är fundersam på värmen.
det var ju en rätt bra idé faktiskt! den gör ju jobbet lika bra där nere som där uppe, super!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.