Jag kom precis ut till stugan och ett glas ramlade av i kaminen. Puuuh!! En gammal Keddyyy! Går det att elda ändå?
 
K kajsahs skrev:
Jag kom precis ut till stugan och ett glas ramlade av i kaminen. Puuuh!! En gammal Keddyyy! Går det att elda ändå?
gick glaset sönder, har du titta på hur den är infäst och varför det släppte.

hålet som blir om glaset saknas behöver du ändå täcka för och få tätt med något för att luftförsörjningen skall bli som tänkt och du kan reglera brasans storlek/takt.
 
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
X xxargs skrev:
gick glaset sönder, har du titta på hur den är infäst och varför det släppte.

hålet som blir om glaset saknas behöver du ändå täcka för och få tätt med något för att luftförsörjningen skall bli som tänkt och du kan reglera brasans storlek/takt.
 
RoTe
Försök att inte skriva i någons citat. Glas fixar väl vilken glasmästare som helst?
 
Jag satte på en eld. Sen när jag öppnade luckan släppte ett glas. Öppen lucka till en vedeldad kamin med en trasig glasruta och glasskärvor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe RoTe skrev:
Försök att inte skriva i någons citat. Glas fixar väl vilken glasmästare som helst?
Ja men jag skulle behöva värme ikväll😬
 
K kajsahs skrev:
Jag satte på en eld. Sen när jag öppnade luckan släppte ett glas. [bild]
Går väl att knuffa tillbaka glaset, ser ut som infästning upptill släppt, se hur du kan få till med fäste
 
  • Gilla
kajsahs
  • Laddar…
av bilden att döma verkar den vara kittad med något eldfast kitt, men bör finnas någon järnbeslag eller liknande som håller glaset på plats - hur ser den 'friska' sidan ut, är det något som saknas på den sidan som tappade glaset?
 
På vår keddy är glaset inskjutet och hålls fast på tre sidor. Du kan inte skjuta det rätt?

Du bör kunna elda även utan glas, men det kommer att brinna snabbt. Se till att få drag direkt så att det inte ryker in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.