En mobiloperatör är intresserad av att sätta en mobilmast på taket på vårt hus och att ingå ett hyresavtal för denna rätt. Nu finns vad jag förstår en risk att om vi accepterar detta hyresavtal så ger detta mobiloperatören i framtiden rätt att forcera fram en ledningsrätt/servitut på fastigheten, vilket isåfall gör att vi mot en (mindre) engångsersättning tappar denna hyresintäkt i all framtid och helt enkelt bara har blivit av med takutrymme för en mobilmast.

Fråga:
- Går det att avtala bort rätten till ledningsrättsservitut med en sådan motpart? Håller det?
- Det låter som att man isåfall även behöver avtala bort att rätten att överlåta den installerade utrustningen och användningen på annan part osv?
 
Hur är det tänkt att basstationen skall förses med data/el-anslutning?

Om det enda realistiska alternativet är via er så har man ju en ganska bra hållhake för att de inte skall börja bråka i framtiden.
 

Bästa svaret

P petersthlm skrev:
En mobiloperatör är intresserad av att sätta en mobilmast på taket på vårt hus och att ingå ett hyresavtal för denna rätt. Nu finns vad jag förstår en risk att om vi accepterar detta hyresavtal så ger detta mobiloperatören i framtiden rätt att forcera fram en ledningsrätt/servitut på fastigheten, vilket i så fall gör att vi mot en (mindre) engångsersättning tappar denna hyresintäkt i all framtid och helt enkelt bara har blivit av med takutrymme för en mobilmast.

Fråga:
- Går det att avtala bort rätten till ledningsrättsservitut med en sådan motpart? Håller det?
- Det låter som att man i så fall även behöver avtala bort att rätten att överlåta den installerade utrustningen och användningen på annan part osv?
Nej ledningsrätt beviljas av lantmäteriet om det finns ett allmänt intresse. Det spelar (som regel) ingen större roll om det finns tidigare avtal eller inte, den fråga som avgör är snarare om intrånget som den enskilde får utstå är mindre än den vinst det allmänna gör. Diverse bolag försöker dock undvika ledningsrätter eftersom det är en dyr och segdragen process och istället försöker man runda ledningsrättslagen genom att ingå avtalsservitut för diverse ändamål som ledningsrättslagen tar sikte på.

1. Nej du kan inte avtala bort möjligheten för en ledningshavare att ansöka om ledningsrätt.
2. Nej du kan inte avtala om begräsningar i hur ägaren till lösöre väljer att överlåta detta. Tecknas ett avtalsservitut mellan din fastighet och en annan fastighet gäller detta (som regel) för all framtid, även i det fall fastigheten byter ägare (det finns lite regler om förbehåll, men jag är rätt säker på att bolaget ifråga kommer ansöka om inskrivning av ett eventuellt servitut). Rör det någon typ av hyresavtal som inte är att betrakta som servitut eller nyttjanderätt kommer det (mest troligt) anses vara ett oskäligt avtalsvillkor att ägaren till lösöret på grund utav hyresavtalet med dig för all framtid är förbjuden att överlåta lösöret. Skulle villkoret inte anses som oskäligt så är jag ändå extremt skeptisk till att något bolag någonsin skulle acceptera något sådant, då söker dom istället ledningsrätt och tar sig rätten (om det finns ett allmänt intresse, elektronisk kommunikation är som regel ett sådant allmänt intresse).

Ditt val är ungefär följande: Gå med på ett avtal och få mer i ersättning än vad du får via en ledningsrättsförrättning eller krångla och hoppas att lantmäteriet inte beviljar en ledningsrätt (ganska liten chans).

M merbanan skrev:
Om det enda realistiska alternativet är via er så har man ju en ganska bra hållhake för att de inte skall börja bråka i framtiden.
Nej det har man inte, ledningsrättslagen omöjliggör mer eller mindre alla "hållhakar" annat än att bolagen drar sig för att betala lantmäteriets förrättningskostnader... Är LL tillämplig så är du som markägare mer eller mindre körd, det är bara att tacka och bocka med mössan i hand när ersättningen kommer (som oftast är låg). Vi lever i Sverige, äganderätten är svag, särskilt när det kommer till fast egendom.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
En viktig grej är att få med explicit i avtalet att dom står för framtida rivning också. Vet inte hur stor denna mast är men finns bönder som åkte på att riva stora master på egen bekostnad i egenskap av markägare….
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Nej det har man inte, ledningsrättslagen omöjliggör mer eller mindre alla "hållhakar" annat än att bolagen drar sig för att betala lantmäteriets förrättningskostnader... Är LL tillämplig så är du som markägare mer eller mindre körd, det är bara att tacka och bocka med mössan i hand när ersättningen kommer (som oftast är låg). Vi lever i Sverige, äganderätten är svag, särskilt när det kommer till fast egendom.
Så om jag fattade det rätt så kan alltså ett företag börja att hyra plats på tak och sedan konvertera det avtalet till en för alltid giltig ledningsrätt mot en engångsavgift?

Om vi tar ett exempel med ett höghus på 10 våningar så får man då även också rätt att dra diverse kablar genom huset för att kunna försörja anläggningen på taket ?

Det låter isf som något man aldrig ska ge sig in i. Det blir ju bara en belastning för huset.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Så om jag fattade det rätt så kan alltså ett företag börja att hyra plats på tak och sedan konvertera det avtalet till en för alltid giltig ledningsrätt mot en engångsavgift?
Det behövs ingen konvertering utan företaget kan börja med en ansökan om ledningrätt. Formellt ska det inte spela någon roll om det finns ett tidigare hyresavtal men visst, finns ledningarna redan där är det ju lätt för förrättningslantmätaren att fatta beslut om att de uppnår vissa av ledningsrättslagens kriterier.

M merbanan skrev:
Om vi tar ett exempel med ett höghus på 10 våningar så får man då även också rätt att dra diverse kablar genom huset för att kunna försörja anläggningen på taket ?
Ja.

M merbanan skrev:
Det låter isf som något man aldrig ska ge sig in i. Det blir ju bara en belastning för huset.
Det är svårt att stoppa om ett företag eller organisation får för sig att ledning på din fastighet är lämpligt och det objektivt fyller en samhällsviktig funktion. Ditt ägande får böja sig för samhällets behov helt enkelt.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Jag skulle aldrig tillåta en mast på mitt hus. Inte under några som helst förutsättningar. Säg nej!

Mobilmaster får fler och fler antenner för fler och fler väglängder. När tar det slut?

Bilden nedan visar bara början till hur det kan bli...

Arbetare klättrar på mobilmast fylld med antenner mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är svårt att stoppa om ett företag eller organisation får för sig att ledning på din fastighet är lämpligt och det objektivt fyller en samhällsviktig funktion. Ditt ägande får böja sig för samhällets behov helt enkelt.
Min tanke är att ofta finns det alternativa lösningar. Rent pragmatiskt så vill jag tro att en projektledare väljer en mer vänligt inställd motpart än en som absolut inte vill ha något med det att göra.

Men det borde ju vara fritt fram för fastighetsägaren att nyttja sin fastighet på valfritt sätt tills dess att ledningsrätt beviljats. Om så är fallet kan man ju fördyra en installation så pass mycket att ledningsrätten inte går att realisera. Bara att smacka upp fetaste solcellsanläggningen man kan eller annan åtgärd som inte är kompatibel med mobilmaster.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Så om jag fattade det rätt så kan alltså ett företag börja att hyra plats på tak och sedan konvertera det avtalet till en för alltid giltig ledningsrätt mot en engångsavgift?
Mer eller mindre, ja. Precis som Claes Sörmland skriver så behöver dom inte ens hyra platsen först, är det ett allmänt intresse så kommer en ansökan om ledningsrätt beviljas, oaktat hur situationen ser ut innan.

M merbanan skrev:
Om vi tar ett exempel med ett höghus på 10 våningar så får man då även också rätt att dra diverse kablar genom huset för att kunna försörja anläggningen på taket ?
Ja det får dom, så länge ingreppet anses förenligt med ledningsrättslagen (LL).

M merbanan skrev:
Det låter isf som något man aldrig ska ge sig in i. Det blir ju bara en belastning för huset.
Du har inget val, så länge en ansökan som är förenlig med ledningsrättslagen inkommit till lantmäteriet och prövningen klarar 6-11 §§ LL så kommer ledningsrätt beviljas, det går inte att hålla sig utanför som enskild. Ditt hopp är i stort sett att vinsten för det allmänna är så liten att det intrång du får utså överväger eller att en alternativ sträckning ger ett bättre resultat.

M merbanan skrev:
Min tanke är att ofta finns det alternativa lösningar. Rent pragmatiskt så vill jag tro att en projektledare väljer en mer vänligt inställd motpart än en som absolut inte vill ha något med det att göra.

Men det borde ju vara fritt fram för fastighetsägaren att nyttja sin fastighet på valfritt sätt tills dess att ledningsrätt beviljats. Om så är fallet kan man ju fördyra en installation så pass mycket att ledningsrätten inte går att realisera. Bara att smacka upp fetaste solcellsanläggningen man kan eller annan åtgärd som inte är kompatibel med mobilmaster.
Skyldigheten att upplåta utrymme regleras i 12§ LL, för att sammanfatta enkelt, till och med om synnerliga men uppstår finns utrymme att tvinga en fastighetsägare att upplåta utrymme för en ledning. En fastighetsägare som får utstå synnerliga men kan dock begära att fastigheten blir inlöst.

Företag föredrar ofta avtalslösningen, men spelutrymmet du som fastighetsägare har är rätt litet. Om du är för jobbig söker företaget om ledningsrätt istället. Du kan alltså eventuellt finjustera ledningens läge och ersättningen lite grand, men din motpart har alltid möjligheten att gå till Lantmäteriet och bara köra över dig ifall ledningen är av ett allmänt intresse och i övrigt kompatibel med LL.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle aldrig tillåta en mast på mitt hus. Inte under några som helst förutsättningar. Säg nej!

Mobilmaster får fler och fler antenner för fler och fler väglängder. När tar det slut?

Bilden nedan visar bara början till hur det kan bli...

[bild]
Problemet är att det inte spelar särskilt stor roll vad du tillåter och inte, ledningsrättslagen struntar mer eller mindre i vad den enskilde fastighetsägaren råkar tycka om saken. Är LL tillämplig och en ledningshavare söker om ledningsrätt kommer ledningsrätt som regel och att beviljas.
 
F Falckman skrev:
Problemet är att det inte spelar särskilt stor roll vad du tillåter och inte, ledningsrättslagen struntar mer eller mindre i vad den enskilde fastighetsägaren råkar tycka om saken. Är LL tillämplig och en ledningshavare söker om ledningsrätt kommer ledningsrätt som regel och att beviljas.
Jag vet detta, men det är väldigt onödigt att bjuda in dem. Låt dem då ta den långa vägen.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Sök bygglov för en solcellsanläggning och säg till mobiloperatören att ni har långt framskridna planer att uppföra den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.