För installation av en "LTA" (pumpbrunn) för kommunalt avlopp, står det i monteringsanvisningarna att man skall täta kabelskyddsröret som leder el till brunnen, så att det inte kan tränga in vatten.

Slangen skall komma underifrån och går in genom ett avsett hål i "instalationskammaren" nära brunnslocket. I den kammaren skall en styrbox installeras, elkabeln som kommer från kabelskyddsröret går in genom en förskruvning i styrboxen. Så den tätningen är klar och uppenbar.

Men man vill alltså undvika att vatten kommer in i installationskammaren från kabelskyddsröret.

Hur brukar sådant göras? Att täta utsidan av röret där det kommer in borde gå med silikon eller liknande. Men hur tätar man själva röret runt kabeln? Silikon där också? Denna kammare kommer att ligga precis under marknivå.
 
Jag skulle undvika silikon och använda typ sikaflex, den fäster och tätar mycket bra samt tål rätt mycket rörelse.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag skulle undvika silikon och använda typ sikaflex, den fäster och tätar mycket bra samt tål rätt mycket rörelse.
Både för att täta mellan slangen och hålet, och för att täta mellan kabel och rör?
 
H hempularen skrev:
Både för att täta mellan slangen och hålet, och för att täta mellan kabel och rör?
Ja, i röret skulle jag först bottna med nått annat typ gullfiber, papper, plastpåse eller nått liknande så att man får en "rygg" att jobba mot och så att inte röret fylls i hela sin längd.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För installation av en "LTA" (pumpbrunn) för kommunalt avlopp, står det i monteringsanvisningarna att man skall täta kabelskyddsröret som leder el till brunnen, så att det inte kan tränga in vatten.

Slangen skall komma underifrån och går in genom ett avsett hål i "instalationskammaren" nära brunnslocket. I den kammaren skall en styrbox installeras, elkabeln som kommer från kabelskyddsröret går in genom en förskruvning i styrboxen. Så den tätningen är klar och uppenbar.

Men man vill alltså undvika att vatten kommer in i installationskammaren från kabelskyddsröret.

Hur brukar sådant göras? Att täta utsidan av röret där det kommer in borde gå med silikon eller liknande. Men hur tätar man själva röret runt kabeln? Silikon där också? Denna kammare kommer att ligga precis under marknivå.
Finns inget bra sätt att täta en slang, alla som säger det, vet inte hur det går att göra snabbt enkelt och ger eller gissar mer eller mindre på en massa gegga som ska täta i röret. Det är bara att dela slangen 1 meter från tanken och snutten som är efter går in i tanken uppåt. Då om det kommer väta i den, så åker det ut innan tanken. Som sägs i montageanvisningen, inget vatten in i överdelen av tanken, då fylls hela övre delen med vatten då den är tät och el-lådan drunknar + avluftningsröret för pumpen.
 
Det finns fina tätningar för rör med olika antal kablar.

Exempelvis https://www.roxtec.com/sv/produkter/losningar/?filters=3001

Brukar montera tätningar av denna typ till brunnar med fett/olje-avskiljare och annat. Minns tyvärr ej vilka som tillverkar dem. Det var inte roxtec jag använde sist. Kan uppdatera tråden om jag kommer på det.
 
A avh67f skrev:
Det finns fina tätningar för rör med olika antal kablar.

Exempelvis [länk]

Brukar montera tätningar av denna typ till brunnar med fett/olje-avskiljare och annat. Minns tyvärr ej vilka som tillverkar dem. Det var inte roxtec jag använde sist. Kan uppdatera tråden om jag kommer på det.
Inte fel grejer om det ska vara brandtätt eller absolut vattentätt, men kostar nog en del. När det med en kniv tar 5 minuter att kapa slangen så det blir ett avbrott och problemet är löst.
 
Bara det inte går fel och en större regnmängd fyller "gropen" där det kapade röret ligger. Då blir det ju rena vattenfallet inne i brunnen.
Ps
I stället för att kapa slangen brukar man göra hål på undersidan där det är lågpunkter
 
E elmont skrev:
Bara det inte går fel och en större regnmängd fyller "gropen" där det kapade röret ligger. Då blir det ju rena vattenfallet inne i brunnen.
Ps
I stället för att kapa slangen brukar man göra hål på undersidan där det är lågpunkter
Inte fel tanke
Infarten av rör och kabel är på utsidan i topp av stationen och är i uppförsbacke. Marknivå kan fyllas upp till strax under näsan/utbyggnad på burken och då är det ingen risk att vatten kommer in. Slang ska läggas på ett större djup i alla fall som normalt är ca 50 cm ner. Normalt så förlägges slangen tillsammans med avloppsröret som kommer från huset och det är på frostfritt djup, Delas slangen på det djupet, så finns ingen möjlighet för dagvtten att rinna uppför.

Nu är det nästan bara Skandinavisk kommunalteknik som alla VA använder, nästan som ett monpol dom har.
 
Jag skulle använda bottningslist och butyltätning. Butylen är riktigt smidig och bra, blir tät och går enkelt att ta bort om man vill
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
När jag läser om butyltätning så står det att den inte får utsättas för långvarig exponering av vatten. Det gällde då iofs Biltema butyltätning. Kanske skiljer sig mellan fabrikat.
 
O
Det finns utmärkta ändtätningar för kulvertrör som fungerar minst lika bra på elkablar/kabelskyddsrör som för kulverrör med PEX-innerrör. Då pratar vi helt andra pengar, men resultatet blir riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.