F fribygg skrev:
42
Givetvis, svaret på allt!!!
 
Hej BH!
Jag sålde nyligen en bostadsrätt. För att mitt köksbord skulle stå stadigt hade jag limmat fast benen i golvet. När jag ryckte loss bordet så lossnade stora delar av laminatgolvet. Nu hävdar köparen att jag har förstört golvet och borde ersätta honom. Kan vi ägna de närmast 200 inläggen åt att diskutera om köparen borde insett att bordet var fastlimmat och att skadan uppkom redan när jag limmade fast bordet och således redan fanns där vid visningen?
 
  • Gilla
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
Ä
B Bigfoot skrev:
Hej BH!
Jag sålde nyligen en bostadsrätt. För att mitt köksbord skulle stå stadigt hade jag limmat fast benen i golvet. När jag ryckte loss bordet så lossnade stora delar av laminatgolvet. Nu hävdar köparen att jag har förstört golvet och borde ersätta honom. Kan vi ägna de närmast 200 inläggen åt att diskutera om köparen borde insett att bordet var fastlimmat och att skadan uppkom redan när jag limmade fast bordet och således redan fanns där vid visningen?
varför tog du bort fast inredning?
 
  • Haha
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
varför tog du bort fast inredning?
Det gäller faktiskt att passa på att ta bort den fasta inredningen innan det blir lovpliktigt och måste utföras av kommunen godkänd certifierad entreprenör.
 
  • Haha
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det gäller faktiskt att passa på att ta bort den fasta inredningen innan det blir lovpliktigt och måste utföras av kommunen godkänd certifierad entreprenör.
Det krävs väl redan bygganmälan, förutom om det är på prickmark.
 
F fribygg skrev:
Det gäller faktiskt att passa på att ta bort den fasta inredningen innan det blir lovpliktigt och måste utföras av kommunen godkänd certifierad entreprenör.
Bara du inte anlitat en av kommunen ackrediterad installatör så har de ingen aning om att installationen existerar. Ett kryphål är även att kalla det för konstverk.
Jag har hört av ”en kompis” att öststatatare (dvs statare från östra delarna) utfärdar intyg men låter bli att skita loss bordet för att sedan limma fast det igen till nya ägaren. Naturligtvis är detta inte alls bra då kommuns backkicks från ackrediterade entreprenörer kan utebli.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det krävs väl redan bygganmälan, förutom om det är på prickmark.
Är det kanske friggebord som diskuteras?
 
P Pin skrev:
Ä
Det där tror jag inte det minsta på, har du relevant dokumenterad erfarenhet i ämnet eller håller du på med tjejgissningar?
 
B Bigfoot skrev:
Hej BH!
Jag sålde nyligen en bostadsrätt. För att mitt köksbord skulle stå stadigt hade jag limmat fast benen i golvet. När jag ryckte loss bordet så lossnade stora delar av laminatgolvet. Nu hävdar köparen att jag har förstört golvet och borde ersätta honom. Kan vi ägna de närmast 200 inläggen åt att diskutera om köparen borde insett att bordet var fastlimmat och att skadan uppkom redan när jag limmade fast bordet och således redan fanns där vid visningen?
Nä, det här är verkligen inte OK! Det är inte fackmannamässigt överhuvudtaget att göra så, och du ska vara glad att du inte blev utslängd ur bostadsrättsföreningen på grått papper!
Så amatörmässigt! Har du inte läst Boverkets byggregler? I paragraf 3.7 står det att laminatgolv ska limmas med montagelim till en yta som täcker minst 80% av golvets undersida!
Vad gäller montage av bordet hänvisas till tillverkarens instruktioner!

Du kommer torska stenhårt i tingsrätten om köparen läser här! Sorry, not sorry.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I paragraf 3.7 står det att laminatgolv ska limmas med montagelim till en yta som täcker minst 80% av golvets undersida!
Om du istället för att misstolka paragraferna håller dig till tillverkarnas instruktioner bör du ju lätt se att det är uppsidan av golvet som skall förses med montagelim om inredningen skall räknas som fast /Yrkesman
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det där tror jag inte det minsta på, har du relevant dokumenterad erfarenhet i ämnet eller håller du på med tjejgissningar?
Jag kan gissa vem som är tjej så jag behöver inte använda h*n-ordet. Det är sedan gammalt att jag aldrig tagit fel. Inte ens med den där transan i Pattaya.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag kan gissa vem som är tjej så jag behöver inte använda h*n-ordet. Det är sedan gammalt att jag aldrig tagit fel. Inte ens med den där transan i Pattaya.
Åh
 
Varför använder ni inte klickgolv så att köksbordet enkelt bara klickas loss?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Har broverket bryggregler? 😮 Gäller de även bryggor, eller enbart broar? Varför vill myndigheterna sätta käppar i hjulen för min öldift? Jag har redan satt upp humleholkar och allt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du istället för att misstolka paragraferna håller dig till tillverkarnas instruktioner bör du ju lätt se att det är uppsidan av golvet som skall förses med montagelim om inredningen skall räknas som fast /Yrkesman
Så typiskt er så kallade yrkesmän! Gör vad som helst för att behålla era skrå-privilegier! Stick iväg till Ahlsells nu, så hinner du till lunchserveringen kl 13. Givetvis debiterar du kunden för restiden! Schas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.