Hej,

Den startade efter vintervilan men dagen efter så stod den på gräsmattan och blinkade blått. Jag hittade inget fel på kablarna. Jag blåste rent kretskortet och rengjorde Jag satte en kabel mellan vä och hö begränsningskabel, lade på guidekabeln.

När jag sätter in strömkabeln så lyser den först grönt för att nästan direkt övergå till blinkande blått sken. Kan det vara kretskortet som har gått sönder?


Närbild av en robotgräsklippares anslutningspanel med inkopplade begränsnings- och guidekablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur kollade du att beg.kabeln var OK?

När kretskortet går sönder i laddaren är det inte ovanligt att dioden lyser konstant grönt även vid avbrott på slingan.
Du är säker på att du har fått till en korrekt testuppkoppling utan glapp i kontakterna?

Mät spänningen på laddblecken i laddaren för att säkerställa att trafon är hel.
 
E etompau skrev:
Hur kollade du att beg.kabeln var OK?

När kretskortet går sönder i laddaren är det inte ovanligt att dioden lyser konstant grönt även vid avbrott på slingan.
Du är säker på att du har fått till en korrekt testuppkoppling utan glapp i kontakterna?

Mät spänningen på laddblecken i laddaren för att säkerställa att trafon är hel.
Hej,

Kopplade kabel emellan stiften. Där är ström. Den blinkar blått. Jag beställde nytt kretskort. Tack.
 
Vad ska det vara för spänning på stiften till gränskabeln? Har liknande problem med en Gardena r50li. Blått blinkande sken men slingan är hel. Köpte kretskort från CO (original) och trodde att det skulle lösa det men tyvärr är problemet kvar, dock "brummade" det nya kretskortet en hel del. Mellan gränskabelstiften mäter jag upp 14v och på laddblecken mäter jag 28v.
Kan det ändå vara trafon som krånglar?
Eller hade jag otur med kretskortet?
Blev lite förvånad att den levereras i en förpackning utan försegling.
 
T Träentusiasten skrev:
Vad ska det vara för spänning på stiften till gränskabeln? Har liknande problem med en Gardena r50li. Blått blinkande sken men slingan är hel. Köpte kretskort från CO (original) och trodde att det skulle lösa det men tyvärr är problemet kvar, dock "brummade" det nya kretskortet en hel del. Mellan gränskabelstiften mäter jag upp 14v och på laddblecken mäter jag 28v.
Kan det ändå vara trafon som krånglar?
Eller hade jag otur med kretskortet?
Blev lite förvånad att den levereras i en förpackning utan försegling.
Hur mätte du upp att slingan var hel? Det krävs att man ohmmäter slingresistansen för att vara säker på slingans status (R<20 ohm). De beröringsfria mätpennornas "CONT-funktion" är ett osäkert sätt som kan ge felaktigt resultat.

Tänk på att när kretskortet i laddaren byts så behöver du para ihop klipparen med laddaren, välj menyfunktion "ny slingsignal" eller byt PIN-kod".

Det låter som trafon är OK, den lägger ut sina fulla spänning på laddblecken (28 V).
 
E etompau skrev:
Hur mätte du upp att slingan var hel?
Det låter som trafon är OK, den lägger ut sina fulla spänning på laddblecken (28 V).
Jag hade en kort loop med gränskabel som jag testade med och resistansen var nära 0, samma med den stora slingan, hade resistans kring 3-4 Ohm.

Angående klipparen så har jag än bara försökt få grön lampa vid laddaren, så klipparen borde inte påverka, tänker jag.
 
N Niklas Isaksson1 skrev:
Hej,

Den startade efter vintervilan men dagen efter så stod den på gräsmattan och blinkade blått. Jag hittade inget fel på kablarna. Jag blåste rent kretskortet och rengjorde Jag satte en kabel mellan vä och hö begränsningskabel, lade på guidekabeln.

När jag sätter in strömkabeln så lyser den först grönt för att nästan direkt övergå till blinkande blått sken. Kan det vara kretskortet som har gått sönder?


[bild]
Hej vi hade mycket problem med vår robot förra året. Det blinkade för oss också. Kabeln var hel men efter att ha ringt hit en service tekniker visade det sig vara själva kabeln. Under åren har jag råkat dra av kabeln på några ställen som jag sedan lagat. Signalen har då blivit för svag. I höstas fick vi gräva upp den gamla och bytte ut kabeln mot en kraftigare dimension.
 
Hej,

OHM-mätte slingorna. De var ok.

Jag hade ute kortet, rengjorde.....blinkade blått ändå.

Nu har jag bytt kort och nu fungerar det. Byta kort tar ca 10 min.

Skönt!

//Niklas
 
Nu funkar det för mig, upptäckte att jag hade satt gränskabeln fel igår så gjorde om kretskortsbytet idag och nu gick det bättre. Nu blinkar kortet gult istället för blått.

Mellan gränskabelkontakterna mäter jag nu 33v, med det gamla kortet mätte jag 12v. Mellan guidekabel och gränskabel mäter jag 14v med båda korten så det gamla kortet verkar inte helt rökt, synd bara att jag inte vet var man ska börja titta på vad som kan vara fel med kretskortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.