Hej på er,
Vill gänra få synpunkter på behoven som kan tänkas finnas för ett garage med förråd.
Vilka punkter kan sitta på samma grupp etc.
Kommer ta in en elektriker men hoppas kunna göra all eldragning själv och att denna bara gör inkopplingen.
Har redan en elcentral, solelcentral, elbilsladdare, utomhus uttag och spabad installerat.


Behovet av förrådet är bara vanligt förvaring. I garaget har jag en tanke om att kunna sätta upp ett mindre hobbysnickeri lite längre fram när barnen blivit större och mer tid finns för en själv. (3-4 år bort)

Några frågor:
-Hur göra med ventilation med öppning förråd-garage?
-Hur göra med ventilation med dörr mellan förråd-garage?
-Snicker kommer damma så måste kunna eliminera damm in till förrådet, förslå på hur? Exempel, montera dubbeldörr med övertryck i slussen (luft från förråd eller utifrån)?
-Hur göra med uppvärmning: luftvärmepump (LLVP) vinner nog i längde men värmer bara garaget om jag sätter in en dörr.
Solel centralen (Ferroamp med 3 st SSOer) alstrar en del värme men knappast tillräklikt för att värma förrådet.
Montera radiator för stödvärme? Eller montera LLVP i förråd och montera värmeförflyttare för att trycka in luften i garagedelen?

Kommentarer till ritning:
1. Plejd -astrour
2. kallvind
3. Motorvärmare x2, Plejd eller Garo MELNW WiFi?
4. Luftvärmepump ut och innedel
5. Vid ständ dörr, stödvärme via radiator?
6. Spabad
(23 st DIN platser lediga i befintligt elcentralskåp)
 
  • Skiss över planlösning för garage med förråd, inkluderar elcentral, solelcentral, laddare, uttag, radiator och armaturer markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Byggtankar123 skrev:
Hej på er,
Vill gänra få synpunkter på behoven som kan tänkas finnas för ett garage med förråd.
Vilka punkter kan sitta på samma grupp etc.
Kommer ta in en elektriker men hoppas kunna göra all eldragning själv och att denna bara gör inkopplingen.
Har redan en elcentral, solelcentral, elbilsladdare, utomhus uttag och spabad installerat.


Behovet av förrådet är bara vanligt förvaring. I garaget har jag en tanke om att kunna sätta upp ett mindre hobbysnickeri lite längre fram när barnen blivit större och mer tid finns för en själv. (3-4 år bort)

Några frågor:
-Hur göra med ventilation med öppning förråd-garage?
-Hur göra med ventilation med dörr mellan förråd-garage?
-Snicker kommer damma så måste kunna eliminera damm in till förrådet, förslå på hur? Exempel, montera dubbeldörr med övertryck i slussen (luft från förråd eller utifrån)?
-Hur göra med uppvärmning: luftvärmepump (LLVP) vinner nog i längde men värmer bara garaget om jag sätter in en dörr.
Solel centralen (Ferroamp med 3 st SSOer) alstrar en del värme men knappast tillräklikt för att värma förrådet.
Montera radiator för stödvärme? Eller montera LLVP i förråd och montera värmeförflyttare för att trycka in luften i garagedelen?

Kommentarer till ritning:
1. Plejd -astrour
2. kallvind
3. Motorvärmare x2, Plejd eller Garo MELNW WiFi?
4. Luftvärmepump ut och innedel
5. Vid ständ dörr, stödvärme via radiator?
6. Spabad
(23 st DIN platser lediga i befintligt elcentralskåp)
Tyvärr har jag bara ett tråkigt svar till dig som säkerligen inte kommer att falla i god jord.
Ta först kontakt med en elektriker som är villig att utföra jobbet efter dina premisser
Då får du veta exakt vad som behövs och hur du ska göra det
Hade du ringt mig efter att du planerat allt själv och gjort jobbet efter att du fått råd på ett internetforum så hade jag sagt till dig att de som gav dig råden skulle slutföra installationen
Den installationen är definitivt inget jag skulle ta på mig ansvaret för
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tyvärr har jag bara ett tråkigt svar till dig som säkerligen inte kommer att falla i god jord.
Ta först kontakt med en elektriker som är villig att utföra jobbet efter dina premisser
Då får du veta exakt vad som behövs och hur du ska göra det
Hade du ringt mig efter att du planerat allt själv och gjort jobbet efter att du fått råd på ett internetforum så hade jag sagt till dig att de som gav dig råden skulle slutföra installationen
Den installationen är definitivt inget jag skulle ta på mig ansvaret för
Förstår din synpunkt. Om man bortser från själva installationen, grupper etc. har du tips eller tankar på placering av alla de olika lampor, uttag etc?
Har redan haft dialog med en elektriker som var med och gjort solcellsanläggningen, denna har nu öppnat eget så nämnde att jag ska färdigställa garaget. Han var öppen för upplägg att han skapa ritningar och scheman, jag drar allt och han kopplingar in. Men han har inget eget hus eller garage så känner inte att han har erfarenhet vad som är bra och dåligt i ett garage jämfört med någon som gjort samma resa tidigare och vet vad man stör sig på etc. Så önskar input om jag tänkte rätt ut ifrån behov och användningsområde. Själva instalationen med hur rör och gruppen kopplas upp kan vi skita i nu.
 
Lysrören i garaget ska du ha lite närmare väggarna, ställ in en bil och tänk mitt mellan bilen och väggen.
Om du typ ska ha hyllor utmed väggarna, tänk mitten mellan bilen och hyllorna.
Då får du bäst ljus på bilsidorna och hyllorna.
 
Det ser väl bra ut. Lite snålt med uttag på högra väggen och dåligt med lyse i övre rummet. Speciellt över arbetsytor.

Eventuellt behöver man också ta hänsyn till BE2- utrymme i rummet det kommer förekomma trä-bearbetning enligt elinstallationsreglerna. Sätter det som en parentes för infos skull. Men det är ju egentligen inga avancerade skillnader.

Proffsigt och bra ritat.Det där kommer nog bli bra med så fin planering.

Involvera elektrikern redan nu och visa det du ritat så kan ni gå igenom övriga önskemål också.
 
Isakare Isakare skrev:
Lysrören i garaget ska du ha lite närmare väggarna, ställ in en bil och tänk mitt mellan bilen och väggen.
Om du typ ska ha hyllor utmed väggarna, tänk mitten mellan bilen och hyllorna.
Då får du bäst ljus på bilsidorna och hyllorna.
Tack, bra input :)
Monterar man uttag på 1,2m över golv i garage. Tänkte att det är smart för att slippa böja sig till golvet som man har i ett hus?
A avh67f skrev:
Det ser väl bra ut. Lite snålt med uttag på högra väggen och dåligt med lyse i övre rummet. Speciellt över arbetsytor.

Eventuellt behöver man också ta hänsyn till BE2- utrymme i rummet det kommer förekomma trä-bearbetning enligt elinstallationsreglerna. Sätter det som en parentes för infos skull. Men det är ju egentligen inga avancerade skillnader.

Proffsigt och bra ritat.Det där kommer nog bli bra med så fin planering.

Involvera elektrikern redan nu och visa det du ritat så kan ni gå igenom övriga önskemål också.
Bra input, fyller på med några till uttag längs högra vägen.

Övre rummet är bara förråd, de sträckade linjerna indikerar hyllsystem. Men visst skulle man kunna fylla på med ett till lysrör.

Vad är BE2 för något? Har googlat men hittar inget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
BE2 är utrymmen med förhöjd brandrisk t ex snickeri/verkstad eller där bearbetning av trä förekommer och det dammar.

Aha det är bara förråd längst upp. Läste visst lite slarvigt. Men det kan vara skönt att slippa leta grejer i mörker i ett förråd.
 
3 fas uttag skall sitta 1,7 m högt, då dom inte är petskyddade.
 
  • Gilla
RiKr och 1 till
  • Laddar…
B Byggtankar123 skrev:
Hej på er,
Vill gänra få synpunkter på behoven som kan tänkas finnas för ett garage med förråd.
Vilka punkter kan sitta på samma grupp etc.
Kommer ta in en elektriker men hoppas kunna göra all eldragning själv och att denna bara gör inkopplingen.
Har redan en elcentral, solelcentral, elbilsladdare, utomhus uttag och spabad installerat.


Behovet av förrådet är bara vanligt förvaring. I garaget har jag en tanke om att kunna sätta upp ett mindre hobbysnickeri lite längre fram när barnen blivit större och mer tid finns för en själv. (3-4 år bort)

Några frågor:
-Hur göra med ventilation med öppning förråd-garage?
-Hur göra med ventilation med dörr mellan förråd-garage?
-Snicker kommer damma så måste kunna eliminera damm in till förrådet, förslå på hur? Exempel, montera dubbeldörr med övertryck i slussen (luft från förråd eller utifrån)?
-Hur göra med uppvärmning: luftvärmepump (LLVP) vinner nog i längde men värmer bara garaget om jag sätter in en dörr.
Solel centralen (Ferroamp med 3 st SSOer) alstrar en del värme men knappast tillräklikt för att värma förrådet.
Montera radiator för stödvärme? Eller montera LLVP i förråd och montera värmeförflyttare för att trycka in luften i garagedelen?

Kommentarer till ritning:
1. Plejd -astrour
2. kallvind
3. Motorvärmare x2, Plejd eller Garo MELNW WiFi?
4. Luftvärmepump ut och innedel
5. Vid ständ dörr, stödvärme via radiator?
6. Spabad
(23 st DIN platser lediga i befintligt elcentralskåp)
Vad är det för mått? Vilken sorts arbete vill du göra? Vad har du tänkt dig för armaturer? Se till att det inte blir för lite ljus. Beroende på räkna med 300-500 lux (lumen per m2). Med en vanlig armatur lyser du upp väggar, tak mm så räkna med kanske 1000-1500 armaturlumen/m2 om du inte vill göra mer detaljerade ljusberäkningar, så blir det rätt vettigt. Alltså om garaget är 4*7 m är 4 armaturer med ca 6000 lm/st rätt bra och en till över arbetsbänken.
 
A avh67f skrev:
BE2 är utrymmen med förhöjd brandrisk t ex snickeri/verkstad eller där bearbetning av trä förekommer och det dammar.

Aha det är bara förråd längst upp. Läste visst lite slarvigt. Men det kan vara skönt att slippa leta grejer i mörker i ett förråd.
Ahh, då tar jag med mig det i dialogen med elektrikern.

K Keld skrev:
3 fas uttag skall sitta 1,7 m högt, då dom inte är petskyddade.
Bra att veta.
Tänker att uttagen i förrådet kan sitta längs golven, medan i garage i midjehöjd.

N nb. skrev:
Vad är det för mått? Vilken sorts arbete vill du göra? Vad har du tänkt dig för armaturer? Se till att det inte blir för lite ljus. Beroende på räkna med 300-500 lux (lumen per m2). Med en vanlig armatur lyser du upp väggar, tak mm så räkna med kanske 1000-1500 armaturlumen/m2 om du inte vill göra mer detaljerade ljusberäkningar, så blir det rätt vettigt. Alltså om garaget är 4*7 m är 4 armaturer med ca 6000 lm/st rätt bra och en till över arbetsbänken.
Bifogat en måttsatt ritning. Garage blir ca 5,1x 4m så lite kortare än ditt räkneexempel, men kör man på 4st 6000lm mitt i rummet + 1 st 6000lm arbetsbänk så borde det blir ljust och bra. Kan det blir för ljust?
 
  • Måttsatt ritning av ett garage, förråd och carport med dimensioner och layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Byggtankar123 skrev:
Ahh, då tar jag med mig det i dialogen med elektrikern.


Bra att veta.
Tänker att uttagen i förrådet kan sitta längs golven, medan i garage i midjehöjd.


Bifogat en måttsatt ritning. Garage blir ca 5,1x 4m så lite kortare än ditt räkneexempel, men kör man på 4st 6000lm mitt i rummet + 1 st 6000lm arbetsbänk så borde det blir ljust och bra. Kan det blir för ljust?
Det snabba svaret är att det inte kan bli för ljust. Eller jag har aldrig varit i ett garage/förråd som är för ljust däremot i många som är för mörka. Jula har armaturer på 5000 lumen för 299kr som gör jobbet....🤩
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag renoverade vårt garage nyligen. Några tips:
Ska du någonsin köra in en bil i garaget och krypa in under, sätt infällda lysrör på 30 cm höjd från golvet. De lyser in bra under bilen. Sätt även något uttag nära golvet.
Flera uttag är inte fel. Passa på att sätta uttag i carporten när du kommer åt att dra kabel från insidan
Ska du ha snickeri är några stycken 3-fas bra att ha. Flera maskiner som behöver 3-fas och det är skönt att inte behöva byta kontakt.
Sätt brytare för garageport både innanför porten och vid förrådsdörren.
Taklampor är bra. Det kan nästan inte bli för ljust.
Planera in förvaring av verktyg etc redan nu i garaget.
Lycka till
 
A
Uttag på lagom höjd och tätt är ju rätt väg att gå satte nog som du på 1,10 -1,20 och 2,5 -3 meter isär runt om i garaget .
Luftvärmepump tycker inte om damm så det är nåt att tänka på också
 
B Byggtankar123 skrev:
Ahh, då tar jag med mig det i dialogen med elektrikern.


Bra att veta.
Tänker att uttagen i förrådet kan sitta längs golven, medan i garage i midjehöjd.


Bifogat en måttsatt ritning. Garage blir ca 5,1x 4m så lite kortare än ditt räkneexempel, men kör man på 4st 6000lm mitt i rummet + 1 st 6000lm arbetsbänk så borde det blir ljust och bra. Kan det blir för ljust?
Uttagen i garaget är smidigt att ha i midjehöjd ja. I förrådet… tja, kanske bra längre ner, men varför inte sätta dem också i midjehöjd? På din ritning ser det ut som att du gömt dem in i hörnen bakom massa hyllor. Du ska inte ha dem vid öppningen?

I mitt garage har jag valt utomhusuttag med lock. Bra när det är damm och smuts.

Kan du gissa dig till var du kommer ha maskiner är det bra att sätta uttag nära till dem.
 
Finns det maskiner du vill ha upp på kallvinden? Jag drog ett trefasuttag dit och tryckluftsslangar ner därifrån + timer för trefasen och släpade upp en kompressor. Spånsug, är det något man kan/vill ha på vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.