S Superrobban skrev:
Jag har en äldre sommarstuga som vi fått i gåva då föräldrarna lever fortfarande. Äger den tillsammans med min syster.

Taxeringsvärdet är 272 000:- och i vårat gåvobrev skrevs det in en hembudsklausul med att priset ska vara taxeringsvärdet x 1,3 vilket känns rimligt, då stugan är rätt gammal med stor underhållsbehov. Närliggande stugor har sålts i denna prisklass.

Men jag antar att lösöret nomalt inte räknas in, det finns ju lite porslin och möbler med ringa värde samt en vedklyv.

Vad brukar vara praxis, kan jag säga till syrran att hon kan ta det hon vill ha eller att vi delar upp lösöret?

Jag känner på mig att hon troligen helst vill ha extra betalt för lösöret, men jag köper hellre lite nytt på IKEA då det mesta är gammalt och kantstött.

Kan jag begära att hon ska hjälpa till att städa bort saker som jag inte vill ha kvar?
Låt henne ta det hon vill ha och kasta resten!
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Ett tips till som nog redan nämnts... men fotta rummen med saker och lägg en "bortskänkes till helgen" med hämtning på plats innan ni börjar kasta.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ett tips till som nog redan nämnts... men fotta rummen med saker och lägg en "bortskänkes till helgen" med hämtning på plats innan ni börjar kasta.
Låt systern ta det hon vill ha. Prata inte om vad något är värt eller inte värt. Städning och utröjning kan du inte gärna kräva av din syster. Det skulle ha varit med i prisdiskussionen. Det är ditt ansvar nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Börja med att låta henne ta vad hon vill ha, förutom de saker du själv vill ha. Är det flera saker ni båda vill ha får ni helt enkelt ställa upp dem i mitten av rummet och sedan turas om att ta, så blir det rättvist. Värdet är ointressant.

Steg 2 är att antingen be en auktionsfirma eller antik/vintagehandlare kolla om det finns något som går att sälja. Pengarna från den försäljningen delar ni på.

Steg 3 är att ge bort det som går att ge bort, flera second-handbutiker, tex Myrorna, har gratis upphämtning om det är tillräckligt mycket och inte allt för långt att köra. Kolla gärna med grannarna om de vill bli av med grejer samtidigt så är de mer villiga att komma.

Sist slänger du resten, det som inte ens Myrorna vill ha. Förvarna systern innan detta steg och ge henne en sista chans att ta minnessaker. Då kan hon inte komma i efterhand och anklaga dig för att ha kastat värdesaker. Eventuellt låter du henne ta en titt även vid steg 3, när Myrorna hämtar, då kan hon ta det hon anser är för värdefullt för att ge bort. Före detta steg behöver du såklart ha ställt undan det du vill behålla.

Visa planen som ett förslag till systern, fråga om det är okej om ni gör så. Detta minimerar risken för att någon av er ska känna att något viktigt gått förlorat och att någon av er blivit överkörd av den andra.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, blocket är ett vettigt sätt att få ett värde. Men det som ligger där är sådant som inte är sålt. Så priserna i annonser kan vara lite i överkant.
På Tradera kan man se priset på sånt som blev sålt.
 
Många bra råd redan! Om huset ligger i en typisk sommarhuskommun så finns efterfrågan på billigt/gratis bohag. Gå med i lokala Facebookgrupper för säljes/skänkes och lägg ut annonser. Då slipper du själv transportera grejerna, folk kommer och hämtar. Eller be lokala idrottsföreningen komma och hämta till sin loppis!

Om ni har grejer som ni tror kan vara värdefulla, låt göra en värdering! Auktionshusen erbjuder gratis värdering via webb om du skickar in bilder och beskrivningar!

Mitt råd är att låta syster och andra nära släktingar först få plocka vad de vill och att du och systern delar på eventuella pengar vi får in från försäljning!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.