Jag skulle vilja höra lite erfarenheter av att ha bänkskiva i kalksten, tycker det är oerhört fint, men hur ömtåligt är det egentligen? Hur ser den ut efter några år?
 
Har Gotlands kalksten här hemma. Nackdelen är att citron, vinäger och andra sura saker ger fula märken. Skivar en citron på en stor skärbräda, använder citronen och kvar ligger kniven som är blöt.
Någon annan tar skärbrädan men lämnar kniven på bänken.... fult avlångt märke av knivbladet.

Här är även vattnet superhårt och det har med åren byggt på kalkavlagringar runt kranen. Går ju inte att använda ättika mm utan skador, måste väl slipas om. Annars är det ju jättesnyggt!😀
 
F fikonstina skrev:
Har Gotlands kalksten här hemma. Nackdelen är att citron, vinäger och andra sura saker ger fula märken. Skivar en citron på en stor skärbräda, använder citronen och kvar ligger kniven som är blöt.
Någon annan tar skärbrädan men lämnar kniven på bänken.... fult avlångt märke av knivbladet.

Här är även vattnet superhårt och det har med åren byggt på kalkavlagringar runt kranen. Går ju inte att använda ättika mm utan skador, måste väl slipas om. Annars är det ju jättesnyggt!😀
Tack för input låter lite väl jobbigt -synd men kanske ska gå på granit istället!, Någon som har befarenhet av ljus granit?
 
mouton mouton skrev:
Jag skulle vilja höra lite erfarenheter av att ha bänkskiva i kalksten, tycker det är oerhört fint, men hur ömtåligt är det egentligen? Hur ser den ut efter några år?
Hej, jag jobbar med sten och kalksten är fin men känslig mot fläckar och kan även vara känsligt vid transport. Dock så är det väldigt många som väljer det ändå. Viktigt att tänka på är att underhålla stenen regelbundet
 
och då kommer nästa fråga - hur underhålls det på bra sätt.

kökets arbetsytor är underlag som är tänkt att användas och kommer få sin andel med både mekanisk slitage, repor av hårda material som dras över ytan och slitage och märken av olika vätskor, där sura vätskor kommer att fräta och kanske färga in på kalkstenen om det inte fins skyddande yta (och porer som tex. sura vätskor tränger igenom ett skyddande lager uppkommer alltid förr eller senare)

I kök som faktiskt används (inte är 'utställnings-kök') handlar mycket om att välja material som slits "snyggt" - för det kommer att slitas och det kommer att få sina märken över tiden hur noga man än är.
 
Vi hade kalksten som bänkskiva i förra köket och har marmor nu. Underhåller bara genom att mätta med såpa då och då. Jag tycker att man vänjer sig vid att man måste skära citron på skärbräda och att torka upp droppar från fruktjuice eller vin direkt. Det är värt det för att få njuta av den fina stenen varje dag.

Men om du tycker det är viktigt att allt är perfekt och vet att du inte kan uppskatta/acceptera att saker blir patinerade så bör du välja en annan bänkskiva.

Vi var på ett stenhuggeri och tittade på olika kompositstenar som väldigt tåliga, där fanns riktigt snygga med liknande utseende som kalksten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.