har tänkt sätta pärlspont i taket. det finns inte så långa så de räcker över hela taklängden. finns det nåt bra sätt att skarva på; typ köpa halva längden och på så sätt skarva.
--------------- ---------------
------- -------------- --------
--------------- ---------------
ungefär såhär??? :confused:
 
Man brukar väl skarva i fallande längder? Dvs fortsätta med biten som blir över...
 
så man köper alltså så långa som finns och sätter upp, sen tar man en stump av nästa och det som blir kvar börjar man nästa lager med?
 
C
Ja , därför finns det not o spont även på ändarna.

MEN i vårt förra hus hade vi pärlspont d.v.s. vanligt trä som Du tänkt använda. I vårt nygamla hus har jag valt bort träpanelen o istället köpt Brandèns byggskiva som ser precis ut som pärlspont o är tillverkat av mdf. inget krångel med lackning av kvistar etc. o fort går det , aldrig mer träpanrlpärlspont. Ingen jag skriver ingen kan se att det inte är träspärlspont under förutsättning att Du penselmålar... o det finns spont o not att skarva i...

Välj Brandéns

Carra
 
Har tittat lite på dessa byggskivor i annonser och så, men förstår inte riktigt hur det blir med skarvar med dem. Slutar inte hela plattan på samma ställe, och ger alla skarvar på en rad?

/Elin
 
Du skarvar antingen fallande, och låter skarvarna komma där de kommer. Eller så försöker man bygga upp någon slags system så skarvarna kommer i någon slags mönster. Det är bara att sätta sig med papper och penna och skissa på det.
 
Jag har oxå Brandéns och kan rekommendera det. Hade inget problem med skarvarna, de löser sig ju om man "lägger" det flytande som man gör med tex klickgolv. Inga skarvar som torkar isär och ohyggligt lättmålat!
 
carra skrev:
I vårt nygamla hus har jag valt bort träpanelen o istället köpt Brandèns byggskiva som ser precis ut som pärlspont o är tillverkat av mdf. inget krångel med lackning av kvistar etc. o fort går det , aldrig mer träpanrlpärlspont. Ingen jag skriver ingen kan se att det inte är träspärlspont under förutsättning att Du penselmålar... o det finns spont o not att skarva i...

Carra: Antar att det är dyrare med byggskiva men vet du på ett ungefär per m2?
 
C
139:-/m2 hos K-Rauta för nån dag sén

carra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.