A
andersw.

Är huset du bor i nybyggt så är det troligtvis 5-ledarsystem, men är det ett gammalt hus så är det troligtvis 4-ledarsystem. Även om ett gammalt hus är nyrenoverat så är det ofta fortfarande 4-ledarsystem eftersom beställaren har ingen aning om att ledningarna kan behöva bytas och byggaren/arkitekten har ofta heller ingen aning om att ledningarna kan behöva bytas.
Troligtvis så menar din elektriker PEN-ledare när han pratar om "nollan" och då får du ett 4-ledarsystem där man delar på PEN-ledaren till PE, jord, och N, nolla, i din elcentral.
I detta fall skall byglingen mellan nolla och jord vara kvar i din elcentral, men eftersom det verkar som om det blir en ny elanläggning för bostad så finns det krav på Jordfelsbrytare och i detta fall skall byglingen mellan nolla och jord tas bort.
OBS! TA INTE BORT BYGLINGEN FÖRRÄN JORDFELSBRYTAREN ÄR KOPPLAD!!!!!
Som andra har skrivit så kan du få 0-400V mellan fas och nolla i anläggningen om det är felkopplat i elcentralen och byglingen tas bort. Låt byglingen sitta kvar tills dess att elektrikern har kopplat din elcentral och tar bort bygeln.

När jag själv kopplar elcentraler så är det sista jag gör efter kontrollerna och innan jag slår på strömmen att ta bort byglingen mellan nolla och jord om den skall tas bort. Skulle den bort och jag glömmer det så löser bara JFB ut och inget annat händer.
 
Det är just vad det är, normalt sett, det är liksom hela vitsen med en el-anläggning 3-fas att man har 220-230 volt mellan nolla och fas samt 380-400 volt mellan två faser.
Vet man inte det så ska man undvika att förklara för andra, ännu okunnigare, (om möjligt) hur det hela ska kopplas.
Dessutom ska jag påpeka att det är förbjudet för en icke behörig (minst en elektriker) att utföra fasta installationer. (Antar jag, så var det iaf för 10 år sen)
Det blir alltid sådan villervalla i dessa diskussioner, helt beroende på okunskap.
Själv har jag (för länge sen) utbildat alla typer av eltekniker i teoriämnen så jag måste ju reagera när jag ser hur det slinter totalt.
Den ende som möjligen kan göra en labb-koppling inom 3-fas utan att ha behörighet är den som har en djup teoretisk kunskap. Men ingen fast installation ens där.
 
Nu är det ju så att för varje nyanslutning eller byte av kabel för ett hus så ska ju serviskabeln vara 5-ledare. För att där det finns mätarskåp som är förberett för 5-ledaresystem ska det kopplas enligt TN-S.. om jag inte är ute och cyklar.

Men vad tjänar man på att bara flytta separeringen av PE och N ut från kund till kabelskåpet? Matarkablarna är ju fortförande 4-ledare från matande Trafo. Nån som vet anledningen?
Sen så används ju N1XE 5G10 i allra flesta fall.. så man får ju ingen jord som skyddar själva kabeln.
 
Hej Max.

Välkommen till forumet.

Jag blir lite osäker på vad ditt inlägg syftar på i tråden. Senare delen av tråden har i princip handlat om vad som händer om en PEN ledare släpper, dvs att man då kan få slumpartade spänningsnivåer på 0-400V i sina 230V uttag.

Jag skulle också vilja uppmana dig att läsa de klistrade trådarna om hur vi diskuterar elämnet här på forumet. Vi har sedan länge bestämt att alla diskussioner om behörighetskrav håller vi i tråden om hempuleri som är klistrad. I vanliga trådar här så skall vi diskutera, ställa frågor och svara utan att dela ut pekpinnar i stil med "ring elektrikern" stup i kvarten. Det är OK att EN gång i en tråd påminna om att det som diskuteras i tråden ev. är behörighetskrävande. Om någon väljer att hempula så skall vi bidra med kunskapen att det inte är tillåtet, men vi skall inte fylla trådar med detta i vart och vartannat inlägg.

Här på elforumet precis som i alla andra ämnen på forumet gäller att alla inlägg skall föra diskussionen framåt och vara relevanta i förhållande till det som diskuteras i tråden.

Det finns ett läge där jag också tycker att uppmaningar om att kalla på elektriker etc. är relevanta här, det är när en medlem tydligt visar att han planerar att göra eller redan har gjort en koppling som är uppenbart farlig. Ett aktuellt exempel är en medlem som just monterat ett vanligt vägguttag i badrum utan skydd av jordfelsbrytare.

/Moderatorn
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Linjemontoren skrev:
Men vad tjänar man på att bara flytta separeringen av PE och N ut från kund till kabelskåpet? Matarkablarna är ju fortförande 4-ledare från matande Trafo. Nån som vet anledningen?
Jag vet inte säkert, men man kan ju gissa..
Genom att flytta separeringen från kund till kabelskåp så har man eliminerat ett antal PEN förskruvningar och kablar. Varje PEN förskruvning och kabel är en potentiell felkälla, och ett avbrott på PEN innebär ju livsfara.

Sen kan man ju tänka sig att ett avbrott på PEN i kabelskåpet kanske inte behöver vara riktigt lika farligt som ett avbrott på PEN hos en kund. Kabelskåpet matar flera kunder, som totalt sett förhoppningsvis ger en någotsånär balanserad last på de tre faserna, vilket i sin tur innebär att spänningen på den brutna PEN-ledaren inte nödvändigtvis behöver bli så hög. Men detta handlar ju enbart om statistik. Farliga spänningar kan absolut uppstå även i detta fall.
 
Hej hempulare, är det inte en närliggande tanke att jag besvarade inlägget innan?
Här har du aktuell rad ur det inlägget:
"Som andra har skrivit så kan du få 0-400V mellan fas och nolla i anläggningen om det är felkopplat i elcentralen"
Något jag fick upp vid en speciell sökning med Google, och så uppseendeväckande att jag kände för att besvara det.
Såg också att hela tråden är en enda stor förvirring liksom de flesta andra trådar i ämnet.
Därför är det bättre att ta bort alla diskussioner i ett ämne där det bara förekommer förvirring och där det inte ska hempulas.
Ren logik och konsekvens.
 
Som jag uppfattar dina inlägg så säger du (helt korrekt) att det skall vara 400v mellan faser och 230v fas till nolla.

Tråden handlar om lite mer avancerade saker än så, det handlar om vad som händer vid (felaktig) brytning av nolla eller Penledare. Då kan man blandannat råka ut för att spänningen mellan fas och nolla vandrar iväg och blir nära 400V.
 
Linjemontören: Det finns elnät som anläggs med 5-ledare hela vägen från transformatorn. Jag tror inte det är så vanligt förekommande. Enligt kabeltillverkarna ser de en ökad efterfrågan på 5-ledare för just 400V distribution från transformatorstationer till elskåpen.

Ett sådant system ger mindre vagabonderande jordströmmar i marken om man har ett multippeljordat system (t.ex. hus med åskledare).
 
A
faleke skrev:
andersw.
.
.
.
OBS! TA INTE BORT BYGLINGEN FÖRRÄN JORDFELSBRYTAREN ÄR KOPPLAD!!!!!
Som andra har skrivit så kan du få 0-400V mellan fas och nolla i anläggningen om det är felkopplat i elcentralen och byglingen tas bort. Låt byglingen sitta kvar tills dess att elektrikern har kopplat din elcentral och tar bort bygeln.
Det är inte bra att sitta och skriva inlägg klockan 02.07 på natten. Det är lätt att det blir fel precis som Max.k upptäckte i mitt inlägg från 2007-12-16.
Självklart skall det inte vara 0-400 V mellan FAS och nolla utan mellan JORD och nolla.
Mellan Fas och nolla är det normalt 230 V och mellan faserna är det normalt 400 V. Om PEN-ledaren går av så kan spänningen mellan JORD och NOLLA bli mellan 0-400V
 
Den blir 0-400V även mellan fas och nolla, saker som då är inkopplade kan brinna.
 
Det som händer när Nollan bryts föra den grenar av till enskilde grupper är att den kommer att anta samma potential som anslutningen i andra ändan…tex. L2 genom en värmefläkt.
Om du sen mäter mellan L1 och Nolla (med L2 potential) då får du ju 400 V.
Om belastningen på L1 och L2 är lika stor får du således 200 V över varje…du kan se det som två motstånd där ligger i serie. Den högsta spänningen kommer att ligga över den lägsta belastningen (= högsta motståndet).

FLKR
 
faleke skrev:
Det är inte bra att sitta och skriva inlägg klockan 02.07 på natten. Det är lätt att det blir fel precis som Max.k upptäckte i mitt inlägg från 2007-12-16.
Självklart skall det inte vara 0-400 V mellan FAS och nolla utan mellan JORD och nolla.
Mellan Fas och nolla är det normalt 230 V och mellan faserna är det normalt 400 V. Om PEN-ledaren går av så kan spänningen mellan JORD och NOLLA bli mellan 0-400V
ibland är det bättre vid 02.07.
Tas byglingen bort mellan N och Pe-skenan får du 0-400V mellan fas och nolla. mellan fas och jord har du fortfarande 230V. Allt under förutsättning att ink. PeN ligger på skyddsjordskenan.
 
Det är fint att ni observerar misstaget, jag hade inte lagt mig i om det stått det som nu står, 0 - 400 volt a.c. mellan fas och nolla, men det stod ursprungligen "spänning". Dvs utsägande att det överhuvud taget inte ska vara spänning mellan fas och nolla:)
Jag tycker inte om att detta ändras senare, även i mitt citat av meningen, det ger en falskförskjutning
av debatten, en snedvinkling av ursprungliga syften. Så ska ett forum inte skötas/modereras.
Och nej, detta är inte avancerat alls i något enda avsnitt.
Dessutom är det fel att opponera sig mot att jag anmärker på en felaktig bifråga i ämnet.

Moderatorn har en del att lära sig.
Jag tänker inte vara med i ett forum där inläggen snedvinklas i efterhand.
 
Du är välkommen att lämna forumet. Efter din inledning känner jag att du inte kommer att tillföra någonting av din eventuella kunskap utan bara dela ut pekpinnar. Som jag uppfattar det är du inte ens elektriker.

Vilken hybris :D
 
Max.k skrev:
Det är just vad det är, normalt sett, det är liksom hela vitsen med en el-anläggning 3-fas att man har 220-230 volt mellan nolla och fas samt 380-400 volt mellan två faser.
Vet man inte det så ska man undvika att förklara för andra, ännu okunnigare, (om möjligt) hur det hela ska kopplas.
Dessutom ska jag påpeka att det är förbjudet för en icke behörig (minst en elektriker) att utföra fasta installationer. (Antar jag, så var det iaf för 10 år sen)
Det blir alltid sådan villervalla i dessa diskussioner, helt beroende på okunskap.
Själv har jag (för länge sen) utbildat alla typer av eltekniker i teoriämnen så jag måste ju reagera när jag ser hur det slinter totalt.
Den ende som möjligen kan göra en labb-koppling inom 3-fas utan att ha behörighet är den som har en djup teoretisk kunskap. Men ingen fast installation ens där.
Kan ju vara liiite olyckligt att som rookie i ett forum sätta igång och kritisera, kalla medlemmarna för okunniga och slå sig själv för bröstet, eller?

Ett forum är ett eldorado för missförstånd och kan man inte hantera det ska man nog inte kasta sig in i debatten. Själv anser jag att forumet håller en mycket hög nivå och det finns många kunniga personer här som svarar på frågor. Men det finns också personer som inte kan så mycket men lär sig av de som kan genom att fråga eller anta saker som är helt uppåt väggarna och bli upplysta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.