Imorse slog jordfelsbrytaren ifrån och jag testade mig fram till att det berodde på ett uttag som sitter i badrummet i källaren, genom att ta bort propp efter propp tills att jag kunde slå tillbaka jordfelsbrytaren.

Det var inget inkopplat i uttaget och det har fungerat fint i flera år. Testade att plocka bort uttaget men inte ens då kunde jag slå tillbaka jordfelsbrytaren.

Vad kan detta bero på? Dåliga kablar?
 
Säkringen driver nog mer än uttaget ifråga. Finns det golvvärme i badrummet? Belysningen där drivs troligen på samma säkring. Och kanske mer lampor etc i källaren. Kolla ev. utomhusbelysning och uttag, den vanligaste felorsaken.
 
H hempularen skrev:
Säkringen driver nog mer än uttaget ifråga. Finns det golvvärme i badrummet? Belysningen där drivs troligen på samma säkring. Och kanske mer lampor etc i källaren. Kolla ev. utomhusbelysning och uttag, den vanligaste felorsaken.
Tack för svar. Allt annat i badrummet fungerar fortfarande när jag skruvar ur säkringen.. lampor, ett annat uttag till tvättmaskin, golvvärmen fungerar också. Men ska fortsätta leta!
Förra ägaren har skrivit HR-uttag på den säkringen. Funderar på vad det står för..
 
Det vore väldigt ovanligt att ha bara ett vanligt uttag på en säkring. Men det är klart, har det ex. funnits ett bubbelbadkar, eller ångdusch eller liknande, så kanske man vill ha en egen säkring till det.
 
Om vi gör antagandet att dte faktiskt är fel på ledningen till uttaget. Så fundera först på om något gjorts i huset som kan ha orsakat detta. Nyligen skruvat i någon vägg? Vattenläcka?
 
H hempularen skrev:
Det vore väldigt ovanligt att ha bara ett vanligt uttag på en säkring. Men det är klart, har det ex. funnits ett bubbelbadkar, eller ångdusch eller liknande, så kanske man vill ha en egen säkring till
H hempularen skrev:
Om vi gör antagandet att dte faktiskt är fel på ledningen till uttaget. Så fundera först på om något gjorts i huset som kan ha orsakat detta. Nyligen skruvat i någon vägg? Vattenläcka?
Nu fungerar allt igen. Vet inte hur det gick till. Testade att skruva i säkringen igen och jordfelsbrytaren slog inte ifrån plus att uttaget fungerar som det ska.

Tack igen för dina svar!
 
Fast det där låtrer inte så bra. Det betyder att du har någon "nästan överledning" någonstans. Eller kanske vatten i en dosa som nu dunstat.

Nu verkar det iofs som din jordfelsbrytare "tar felet". Men den här typen av glappkontakt kan ge värme och brand, även om det inte är jättesannolikt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det där låtrer inte så bra. Det betyder att du har någon "nästan överledning" någonstans. Eller kanske vatten i en dosa som nu dunstat.

Nu verkar det iofs som din jordfelsbrytare "tar felet". Men den här typen av glappkontakt kan ge värme och brand, även om det inte är jättesannolikt.
Ja, jag tänkte samma sak.. får nog be en elektriker kolla på det!
 
Uttag i källaren kan misstänkas gå till utebelysning (eller uttag) Har du kollat ute (på natten) så inget slocknade när du drog ur proppen? Inga uttag utomhus?

HR skulle kunna betyda Ham Radio om man kisar lite. Uttag för yttre antenn?🤔
 
Nu inatt slog jordfelsbrytaren ifrån igen. Nu låter jag den säkringen som orsakat felet vara av.
All ytterbelysning fungerar, faktiskt allt i hela huset fungerar förutom just det uttaget när jag tar bort säkringen..
Skrev fel förut, det står HT uttag på säkringen. Hårtork?
 
A Azept skrev:
Nu inatt slog jordfelsbrytaren ifrån igen. Nu låter jag den säkringen som orsakat felet vara av.
All ytterbelysning fungerar, faktiskt allt i hela huset fungerar förutom just det uttaget när jag tar bort säkringen..
Skrev fel förut, det står HT uttag på säkringen. Hårtork?
Handdukstork?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Oakwood skrev:
Handdukstork?
Ja det skulle det ju kunna vara!
Vet att förra ägaren ville installera en handdukstork.. Finns fördragen el för det in i badrummet. Kanske är den som spökar. Får se om det är någon el till dom kablarna. Ser ut så här:
 
  • Rund vit plastlock för elinstallation på vägg, möjlig fördragen kabel till handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med fördragna kablar och isoleringstejp, möjlig förberedelse för handdukstorkinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra ägarna har jobbat på egen hand, tror jag. Kolla var de där trådarna går.
 
M -MH- skrev:
Förra ägarna har jobbat på egen hand, tror jag. Kolla var de där trådarna går.
Ja det känns så.. Hur kan jag enklast se vart dom trådarna går?
Jag skulle vilja plocka bort trådarna helt och hållet. Kommer aldrig installera något där ändå.
 
Fast det är nog inte där felet sitter. Att bara isolera med eltejp sådär är inte så bra. Tejpen har en tendens att lossna och ramla bort. Men det har ju inte hänt här. Så detta är troligen inte felorskaen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.