Hej!

På min övervåning finns det vind. Man fäller ner en lucka och sen får man krypa upp på den. Har inte varit uppe där själv sedan jag köpte huset, Men både besiktningsman och anticimex har krupit runt där för att besiktiga och inga anmärkningar har förekommit. Nu är min fråga, Kan man ta bort taket i allrummet dvs vindens golv för att höja taket upp till nock eller vad det heter?? VAD ska jag titta efter för att utröna OM det går?? VAD bestämmer sådant? och VEM ska jag prata med, är en "vanlig" snickare nog för att göra ett sådant jobb?? Till saken hör att det går en murstock i mitten av övervåningen som används, har det betydelse?

En annan fråga är, är det kanske bättre att INREDA vinden och vad är tips/råd för det i såfall.?

Tacksam för svar !!

Mvh Nip
 
Inreda vind låter trevligt, men det är en massa grejer man måste tänka på (som jag kommer på nu)
1. trappa upp. Finns det utrymme på nedervåningen för en trapp? En trappa tar rätt stor golvyta...
2. Takvinkel, och nockhöjd? Finns det tillräckligt med takhöjd för att smälla upp tillräckligt med isolering inklusive luftning mm. (vi ska ha 30 cm lösull+ 3,8 cm luftspalt + glespanel + gips så det tar rätt mycket takhöjd)
3. mellanbjälklaget, är det avpassat för att bygga golv på? M.a.o. håller bjälklaget utan att svaja? (skulle tro det, men är det ett gammalt hus så vet man aldrig)
4. är man beredd på att det blir REJÄLT dammigt och skitigt när man börjar röja runt och riva. (man kan sätta upp hur mycket plast/skyddspapp som helst, dammet kryper in överallt).

Öppet upp i nock låter också trevligt, men har man ett "vanligt" hus så kommer man att se mellanbjälkarna inklusive eventuella stödben. Tycker man att det är ok så varför inte?. Man måste flytta isoleringen från mellanbjälklaget till taket och där bygga luftning och sen isolera.

Jag tror att en erfaren snickare klarar av att fixa båda varianterna utan större problem. Är du osäker så kontakta en byggnadsingenjör/konstruktör eller en arkitekt.

MVH
/Ove
 
Tack Ove!

Nu har jag lite att bita i. :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.