Hej Tiggre!

Den här sugen har jag helt missat när jag har jagat runt på nätet.
2200 watt är helt Ok åtminstone för mig och tillåter - om jag inte minns fel - sammanlagt ca 25 meter rördragning inkl några böjar och kopplingar enligt en artikel i Fine Woddworking. Verkar vara en riktig godbit för endast 3400 kr inkl moms! Att byta påsarna mot cyklon och filter borde ju gå att lösa utan större svårighet tycker jag.
Stort tack för tipset!

Min ursprungliga tanke, som min fråga också handlade om, var att bygga rubbet själv med hjälp av input från forumet. Dock verkar få ha gjort det och det har väl sina orsaker... Nu lutar det åt att köpa färdigt och om nödvändigt konvertera/komplettera.

Stort tack för tips och synpunkter!
MVH
Ronnie
 
Pysslarn:

Tala hemskt gärna om hur det går!

Larky:
larky skrev:
Här är en kille som dokumenterat sitt cyklonbygge;
Building a Bill Pentz's Designed Cyclone
Det verkar vara en del jobb, men hans resultat är riktigt snyggt.
Nu har du glömt vad du skrev lite längre upp :)
 
Snaskpelle,

Ska med glädje hålla forumet informerat om vad som händer. Dock har jag varit ute i god tid, så det är ett projekt som ligger en bit bak i pipelinen. Men info kommer, det lovar jag.

Ha det gott, alla!
/Ronnie
 
tiggre skrev:
hoppla

Snickerimaskin kombi W59 Spåncyklon mad fläkt
Det såg inte ut att vara någon vidare bra design på den cyklonen.
 
Nä, tycker också att den såg lite mysko ut. Priset är dessutom åt skogen för min del, med rördragning m m drar det iväg alldeles för mycket. Tacksam dock för tipset.

/Ronnie
 
Tar och lyfter den här tråden lite, hoppas någon fortfarande är intresserad. Har själv suttit och tittat på Bills sida ett tag och börjat bli riktigt sugen på att bygga en egen cyklon. Plåtjobbet och kanaldragningen torr jag att jag klarar att lösa.

Mitt problem är att hitta en bra spånfläk eller en impeller för ett eget bygge, som ju tagits upp tidigare. Är det någon som kommit till skott med ett bygge och kan tipsa om en bra fläkt?
Larky, om du fortfarande har en fläkt till salu kan du väl höra av dig och berätta vad du vill ha för den?

Problem nummer 2 är filtren. Att beställa från staterna verkar bli väl dyrt och jag har ännu inte hittat någon som säljer lämpliga filter här på hemmaplan. Tips mottages gärna.
 
Återkommer till dig

hasse_f, du har PM
 
Hej det finns två sett att flytta spån på det är högtrycksvakum eller lågtrycksvakum.
Bills cyclon är den bästa på marknaden oavsett pris då den separerar oerhört bra.
Det finns bara tre sett att ta hand luften ut efter filtret. Ett är rakt ut ur verkstan = bra luft inne all värme försviner fort, dyrt att värma upp lokalen. Två är samma system fast med värmeväxlare =bättre fast dyr initialkostnad. Tre är att släppa ut luften i lokalen. MEN här dyker ett prolem upp som få har löst (vilket JAG tycker är korkat)luften MÅSTE filtreras med klassat filter typ H10 till H14 vilket är hepa klass. Betyder 0,1-0,3 micron.Partiklar störe än så kan kroppen ta hand om .DET ÄR DOM SMÅ PARTIKLARNA SOM LAGRAS I KROPPEN / LUNGORNA = CANSER VAD TIDEN LIDER...
Spånsugarna med en säck på toppen (filterklass tror det är 20-30 micron)som filter är Extremt dålig lösning för din kropp. Funkar för maskinerna då den tar bort spånet .
Högtrycks vakum vs lågtrycksvakum det är oftast en penga fråga och vad för maskiner som används då högtryksvakum är dyrt med ett undantag begegnat.
Alla spån sugar då spånet åker igenom fläkten är lågtryksvakum.
I högtryksvakum så sitter fläckten efter filtret (som i en dammsugare).
Cykloner som avskiljare kan användas i båda systemen
Skall du komma biligt undan köp vanlig (säkmodel) byt säken mot en kasset .
Bästa vore om du orkar bygga bills men du måste ha bra filter finns att köpa i sverige.Tänkte själv bygga men min tid fans innte.
Tänker du bygga en så är jag intreserad .
PS jag annvänder en åss 750.
mvh pär h
 
Jag har läst någonstans om någon som beställt cyclon eller om det var en impeller från clearvue och fick den anpassat för vår axeldimention. Det går ju maila dom och höra.
 
Lurar på att bygga en sånhär historia också när tid gives....dvs, man får smyga ut mitt i natten när familjen sover a´la värsta "sneaka över till grannfrun-style"...=)

Har ett litet inlägg iallafall vad gäller filter, Cefab i borås säljer filter som man skulle kunna använda. Rätt så dyra men filter är ju (tyvärr) nåt man inte kan/vill snåla på om man skall släppa ut luften i verkstan igen. Lurar på att släppa luften rätt ut i friska luften istället men det lär väl knappast bli billigare än ett par schyssta filter?
 
Näe, en bra spånsug drar ju runt några kubikmeter luft per minut så lokalen lär väl bli iskall på nolltid... Jag är inte där än men när det blir dags kommer jag att satsa på bra filtrering. Det kostar men är ju en investering både i hälsa och en verkstad som är mindre dammig.

Har dock inte bestämt mig än om det är köpa eller bygga som gäller.

MVH
Ronnie
 
Snaskpelle skrev:
Oj, hade logosol sådana har jag helt missat!

1,5 är ju litet men 3.0 är bra storlek

Hyvlar Tillbehor Spanflakt 30kw

men 10kkr är för mycket för mig med :)
Och det är bla axlarna som bekymrat mig med de amerikanska...

/pelle
Har några sådana liggandes hemma. Dock lite äldre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.