Jag känner mig oerhört deppig idag. Som första gångs byggare räknade vi inte med att kostnaden för markarbetet skulle dra iväg i en MASSA pengar och nu har hela vår budget rasat:( Sista ordet är inte sagt men det känns som att vi får ge upp den tomten som vi hade på gång med Emrahus, de vill ju naturligtvis sätta igång med ett bygge, om det är med oss eller med någon annan är ju inte deras problem. Även om mina erfarenheter med Emrahus inte har varit så lång har de varit mycket tillmötesgående och justa på alla sätt. Så långt kan jag rekomendera dem vidare till nästa lyckliga blivande husägare!
Är det någon mer än jag som känner att det är en ruskig bergodalbana med att (nästan) bygga hus?
//Zandra
 
Jadå, bergodalbanan känner jag igen. Och då har vi inte kommit så långt än att vi börjar med markarbetet.

Det jag har fascinerats av är att det finns så lite material från husleverantörerna som beskriver deras metod från första kontakt till färdigt hus. Man får fråga och fråga och gissa en massa för att få någon som helst överblick.

Lycka till / Jocke
 
A
Vårt markarbete blev oxå dyrare än vad vi uppskattat, men som tur är så vet vi att vi har marginaler på vår sida. Man ska nog aldrig ha en kalkyl som är utan en extra buffert, det är ofta det springer iväg på något. Ligger man precis på marginalerna och inte kan acceptera att det blir aningen dyrare (med husbyggarmått mätt) så kanske man borde se över ekonomin och vänta ett tag med att bygga. Rekommenderat är väl alltid att kunna räkna med +- 10% vid ett bygge och de kostnaderna ska man klara av att tackla.
 
Var det inte något liknande conan råkade ut för när han byggde med thermohus( samma ägare som emrahus??) Han behövde helt plötsligt påla massor, men i slutändan löste de visst det på något annat sätt med grunden

Kan det vara så att man gjort en glädjekalkyl och inte gjort någon geoundersökning innan??
 
Nej, tyvärr kan vi inte skylla det på någon glädjekalkyl. Vi fattade helt enkelt inte vad markarbet ingår ej innebar... Vi trodde nog att, eftersom plattan ingick, att även själva förabetet under plattan skulle vara med. Superkorkat har man ju inset nu!
 
Men gjorde inte företaget en produktionskalkyl med Er, där man tog upp uppskattade kostnader ex för markarbetet?

Förresten var hade ni tänkt bygga?
 
Vi fick en produktionskalkyl till det första huset vi ville bygga. Det huset blev alldeles för dyrt så det åkte i runda arkivet ganska snabbt, sen höll vi på en massa fram och tillbaka med olika hus, vi fick en del förslag men till sist ritade vi ett hus själva. Markarbeteskostnaden föll i glömska någon gång på vägen... Men vi sa hela tiden att den totala kostnaden inkl. ALLT inte fick överstiga 3,5 till Emrahus men nu när vi fick på kalkylen på huset var vi jätte glada för att vi trodde att det höll sig inom ramarna för budgeten men när vi började räkna efter och gick efter den superba cheklistan härifrån insåg vi att vi kommer att hamna på ca 3,9...:( och sen brukar det ju alltid tillkomma något. Eftersom vi redan har "bantat" ner kostnaderna för huset inser vi att vi inte kommer att bli nöjda över huvudtaget om vi ska göra ytterligare kompromisser med huset. Det är ju trots allt 400.000 som ska bort. Vi ska bygga i Stehag, det är en liten trevlig håla men om vi skulle tvingas sälja huset av någon anledning skulle vi göra en brakförlust eftersom priserna inte är så höga där....
 
zandra skrev:
Är det någon mer än jag som känner att det är en ruskig bergodalbana med att (nästan) bygga hus?
Ni är långtifrån ensamma om denna känsla.
Dock kan man få en något mindre skumpig resa om man handlar upp av välbeprövade, välrenomerade, med lång tid i branschen, seriösa och kunniga byggare.

Så gott som alla hus säljs dock med en grundläggning som motsvaras av den allra enklaste varianten. Alla avvikelser från detta innebär höga merkostnader eftersom det är både svårt att förutsäga omfattningen innan arbetena påbörjas och att det är dyrt att hantera massor.
Därför bör alla husbyggen ha en väl tilltagen buffert för oförutsedda utgifter. Denna får INTE naggas på till oväsentligheter som exklusivare kök eller liknande. Blir något över av bufferten kan man ju handla möbler istället.
 
Tack alla ni för empatin men tack o lov var jag inte så naiv som jag trodde. Det visade sig att markarbetet under plattan ingick i kalkylen för huset och plattan (fast att det inte står så). Nu ligger vi strax ovanför budgeten igen och ska nog hitta en lösning! Vi ska få en komplett produktionskalkyl i morgon! Checklistan är ju jätte bra men vi såg för oss hur pengarna trillade iväg, men det är ju bättre att bli rädd innan man står där med räkningarna i handen...

//Zandra
 
Märkligt att staten är så pass mån om oss husbyggare att man tvingar en att teckna en helt värdelös byggfelsförsäkring, men samtidigt kan inte komma till skott med förslag till upplysningsplikt entreprenören gentemot byggherren. Då skulle man slippa alla tråkiga historier med markarbeten som blev 100 000+ kr dyrare än "beräknat". Just nu får man helt enkelt sätta sig in och fråga så mycket man bara kan, för det är inte säkert att (mark)entreprenören upplyser dig om allt, eller inser hur lite man egentligen vet om byggprocessen.
 
zandra skrev:
Vi fick en produktionskalkyl till det första huset vi ville bygga. Det huset blev alldeles för dyrt så det åkte i runda arkivet ganska snabbt, sen höll vi på en massa fram och tillbaka med olika hus, vi fick en del förslag men till sist ritade vi ett hus själva. Markarbeteskostnaden föll i glömska någon gång på vägen... Men vi sa hela tiden att den totala kostnaden inkl. ALLT inte fick överstiga 3,5 till Emrahus men nu när vi fick på kalkylen på huset var vi jätte glada för att vi trodde att det höll sig inom ramarna för budgeten men när vi började räkna efter och gick efter den superba cheklistan härifrån insåg vi att vi kommer att hamna på ca 3,9...:( och sen brukar det ju alltid tillkomma något. Eftersom vi redan har "bantat" ner kostnaderna för huset inser vi att vi inte kommer att bli nöjda över huvudtaget om vi ska göra ytterligare kompromisser med huset. Det är ju trots allt 400.000 som ska bort. Vi ska bygga i Stehag, det är en liten trevlig håla men om vi skulle tvingas sälja huset av någon anledning skulle vi göra en brakförlust eftersom priserna inte är så höga där....
Ursäkta om jag låter negativ men varför chansa och bygga ett(i mina ögon)svindyrt hus på en ort där ni inte får igen pengarna vid en ev. försäljning?? Känns VÄLDIGT naivt. Livet är ju inte alltid en dans på rosor och förhållanden spricker till höger och vänster även om kärleken idag spirar outtröttligt. Skulle inte vara så kul att stå med låt säga 1,5 mille kvar i skuld den dan ni separerat och huset är sålt. Skulle aldrig bygga ett hus under dessa omständigheter och jag fattar inte att bankerna ställer upp på finansieringen. Grundregeln borde väl vara att man alltid minst ska få pengarna tillbaka.
Jeppe
 
till isolde: är verkligen byggfelsförsäkrningen onödig om man bygger med ett företag där ägarna gick så sent som i höstas i konkurs, och sedan startat ett nytt företag i samma branch?
 
Så du jeppeknaster menar att det endast skall byggas hus i storstadsregionerna?????? Det kostar lika mycket att bygga ett hus på landsbygden som i storstaden, det är bara tomtpriserna som skiljer. Okej att det kan finnas lite konkurrensskillnader och så men i stora drag så är det faktiskt så enkelt. Ditt resonemang skulle ju innebära att folkmängden inte fick öka på landsbygden.

Faktum är att det oftast ingenstans går att bygga ett nytt hus och inom ett år kunna sälja det utan förlust. Skall jag välja mellan att köpa ett ett år gammalt hus för 2 milj eller bygga ett eget där jag kan påverka hur det ser ut för 2 milj så är valet ganska enkelt. Det är ju så att prisökningarna gör att med tiden så kommer försäljningsvärdet ikapp och förbi produktionskostnaden även på landsbygden. Det tar kanske bara lite längre tid.

Mvh Honken som byggde på landet
 
Vi hör till de personerna som byggt ett dyrt( ca 3 milj) hus på liten ort (marieholm). Marieholm och Stehag är ganska lika, skillnaden är väl att stehag har pågatåg och det har vi inte än( är väl ca 2 mil fågelvägen mellan ställena)... Här ligger beg priserna på 1,1milj och uppåt, ett 3 år gamalt Älvsbyhus har blivit sålt här för ca 2,3 milj, och ett nytt älvsbyhus kostar här ungefär lika mycket att bygga...
Varför vill man bygga här då, jo
*billiga tomter ca 200 000kr för 1000kvm
*relativt låg skattesats,
*pendlingsavstånd till flera storstäder ex Malmö, Helsingborg, Lund
*lätt att få barnomsorg
Om man bara flyttar 2 mil ligger tomtpriserna på 750000kr för ca 800kvm...Förvisso är det kanske lättare att sälja där än här, men för de 500 000kr kan man få ett finare hus att bo i här.
Om vi idag skulle sälja vårt hus idag är det inte säkert att vi skulle få igen allt det vi lagt ut, men jag tror inte att vi skulle förlora 50% som jeppkasper angav. Värderingsmannen/mäklaren trodde +-200000 på våra produktionskostnader...
Vi har i alla fall byggt för att bo i inte spekulera...
 
Du maggan resonerar precis som vi gjort.

Honken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.