Hej,

Vi blev nyligen med hus och förra ägaren renoverade ett rum i suterrängplan. Dörren ligger en bit under markplan med en "utgrävning" utanför.

Av någon outgrundlig anledning har föregående ägare tagit bort den lilla betongklacken under dörrkarmen som nu vilar på ett par kilar och I övrigt har en bred glipa ut. Vid oväder kommer det in vatten den vägen (det utanför är under överhäng, så det är oväder med stark vind i fel riktning som utgör faran). Vi behöver alltså åtgärda det.

Hur skulle ni rekommendera att laga det här på bästa sätt? Gjuta en ny klack och fixa/ byta dörren? Fylla ut med något? Annat tips?
 
  • Skadad dörrtröskel utan betongklack, med kilar och glipa, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utskott under dörr till suterrängplan med saknad betongklack och glipa under dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog gjuta en ny klack vilket normalt görs med urmonterad karm.
Var ska vattnet ta vägen på utsidan finns det någon dold dränering som leder bort vattnet från "bassängen"?
Om det varit mindre utrymme hade det fungerat med byggfog, har sett en del som fogskummar men inget jag skulle gjort.
 
1 123abc skrev:
Du får nog gjuta en ny klack vilket normalt görs med urmonterad karm.
Var ska vattnet ta vägen på utsidan finns det någon dold dränering som leder bort vattnet från "bassängen"?
Om det varit mindre utrymme hade det fungerat med byggfog, har sett en del som fogskummar men inget jag skulle gjort.
Tack! Det var det jag räknat med, men man hoppas ju alltid på att det finns någon mirakellösning 🙃.

Det är inte speciellt tätt i botten, så för det mesta har vattnet infiltrerat bra därifrån. Hela "bassängen" är under ett rejält överhäng från övervåningen, så det har knappt varit någon snö eller vatten i den. Men vid ett kraftigt regn i sidled finns risken att för mycket blåser ned där och då vill vi gärna ha en fungerande klack somn åtminstone klarar lite vatten. Jag har lite andra idéer på förbättrade åtgärder med.

Just nu är rummet i princip bara en betongplatta, men så småningom ska vi fixa till det till något användbart och då vill man ju gärna ha det torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.