Hej! Vi ska göra en liten takreparation, bara 15 kvm på en veranda med delvis läckande tak. Vi har kontakt med en snickare. Han tycker vi ska ta bort ytbeläggningen själva, eftersom det är platta takpannor av eternit.
Vi tror att våra barnbarn, 15 och 19 kan hjälpa oss med jobbet. Men vi behöver tips på skyddsmask för att undvika inandning av fibrer (om eterniten spricker). Så det är min första fråga:
1) Viljen slags skyddsmask?
Min andra fråga gäller deponeringen av eterniten till avfallsanläggningen. Hur ska vi förpacka eternitplattorna? Vi hade ju tänkt lägga dem i svarta sopsäckar, men är det ok?
Tacksam för svar!
/Åke
 
D
Men vad fan, låt inte en 15 åring riva asbest!

Du ska ha en mask med P3-klassning och helst engångsdräkt. Arbetsmiljöverket har rekomendationer för yrkesverksamma, läs och förstå dessa så blir det rätt.

Bryt inte i något utan försök lossa i hela bitar.

Gällande deponi får du kontakta din kommun vilka krav dom har, ofta är det åldersbeständig plast som gäller, men kan skilja mellan kommuner.
 
Ja, kolla på kommunens hemsida och se vilka regler de har, så att du inte får bakläxa när du kommer till återvinningscentralen. T ex har min kommuns ÅVC regler som säger att materialet ska vara ordentligt inplastat och gå in genom en öppning som är 50x50 cm. Max vikt är 100 kg per hushåll och dag.

Förra året rev jag ett eternittak i ungefär samma storlek som ditt och delar av det var i väldigt dåligt skick (typ kexchoklad) Jag försökte lägga skärvorna i dubbla tjocka plastsäckar, men det var svårt att inte skära sönder säckarna med alla vassa kanter. Efter att ha pratat med personalen på ÅVC gjorde jag istället så att jag lade skärvorna i flyttkartonger som jag sedan slog in i dubbla säckar, och sedan använde jag en vanlig badrumsvåg för att dubbelkolla att jag inte fick med mig för mycket i varje lass.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
A akesan skrev:
Hej! Vi ska göra en liten takreparation, bara 15 kvm på en veranda med delvis läckande tak. Vi har kontakt med en snickare. Han tycker vi ska ta bort ytbeläggningen själva, eftersom det är platta takpannor av eternit.
Vi tror att våra barnbarn, 15 och 19 kan hjälpa oss med jobbet. Men vi behöver tips på skyddsmask för att undvika inandning av fibrer (om eterniten spricker). Så det är min första fråga:
1) Viljen slags skyddsmask?
Min andra fråga gäller deponeringen av eterniten till avfallsanläggningen. Hur ska vi förpacka eternitplattorna? Vi hade ju tänkt lägga dem i svarta sopsäckar, men är det ok?
Tacksam för svar!
/Åke
Hej,
Kolla med Er återvinning anläggning vilka krav de har.
Mvh
Bo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.