Hej,

Behöver dra om rör enligt blå linjer då box för toalett ska sättas och nytt element fästas.
Tänker då skarva med klämring rak övg 12x20R inv eller 15x20R inv om inte 12mm finns.

Problemet är dock att väggen ligger väldigt nära rören.

1. Hur får man bort mekanismen för termostat så det går gänga av? Danfoss
2. Någon som har någon smart idé för att skarva det nedersta röret?15x20R utv?

Vill undkomma att riva ut väggen som har en tjock gammal vägg bakom spånskivan, blir då att till att hacka ut en grop.
Helt enkelt jävligt mycket extraarbete som jag vill komma undan :D

Mvh
 
  • Rörinstallation med blå markeringar för ombyggnad, nära vägg och termostatmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Löste det delvis på egen hand.
Hittat att det finns en special mutter att lossa insatsen med, nu beställd så hoppas det blir rätt och termostat kan demonteras utan att vägg tas ned.

Sen hade jag 100% tur att just där jag skulle plugga så länge så var 15x20R rätt val.
Däremot när jag ska ta bort termostathus blir det helt fel.

Tänker jag rätt att det där ska sitta 15x15R då utv dim är 21mm?
 
  • Värmeelement med termostat och anslutningar markerade där en specialmutter ska lossas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tabell över rördimensioner med in- och utvändig diameter samt godstjocklek markerat för R15 1/2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Ja det är R15 till 21mm rör
 
Lyckades få tag i nyckel till termostat insatsen så gick få lös utan att riva upp väggen. 15x15R passade också perfekt.

Men balders balle så fick jag ändå riva väggen då anslutningen inte passade tillräckligt bra och den var sliten.

Problem nu är att retur röret endast är gängat 1cm men kopplingarna är 1,5cm så den gängar inte in hela vägen ner... Har ej gängverkyg och ont om plats att göra det på.

Antar jag har fått tag i 15x15R G1/2 men skulle behöva G3/8 inv? Har bauhaus det tro? Blir kallt nu så skulle behöva få tag i den snabbt.

Mvh
 
  • Finger pekar på en termostatanslutning på ett rör där gängningen inte passar helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, nu tänkte jag fel ovan.

Förslag på hur jag löser problemet och får kopplingen tät utan att gänga upp röret mer?
 
kulle
Har den inte tagit så mycket gänga att den är tät? behöver inte gängas i botten.

Det finns klämring i plast för stålrör, köp en klämkoppling 22x15 och byt ut klämringen för 22 till plast.
Kapa bort den gängade delen på stålröret och slipa bort färgen på röret en bit så det blir jämt o fint.
 
Redigerat:
kulle kulle skrev:
Har den inte tagit så mycket gänga att den är tät? behöver inte gängas i botten.

Det finns klämring i plast för stålrör, köp en klämkoppling 22x15 och byt ut klämringen för 22 till plast.
Kapa bort den gängade delen på stålröret och slipa bort färgen på röret en bit så det blir jämt o fint.
Blev inget motstånd, gick nästan dra runt för hand samt att röret inte nådde in till kanten i kopplingen.

Lyckades som tur slipa ned kanten tillräckligt så att kopplingen fick nytt grepp och därmed gick att gänga vidare tillräckligt långt för att lösa ovan 2 avvikelser så det blev ett bra och tätt resultat.

Nu är värmesystemet uppfyllt på nytt och samtliga element luftade, varmt och skönt igen :)

Tack för support!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.