injonil skrev:
Tänk dock på att isolering även är till för att inte temperaturen inne ska variera alltför mycket under de tider på året som temperaturväxlingarna mellan dag och natt är stora eftersom detta ger problem med fuktig miljö i garaget.
En vild spekulation.
Borde inte en oisolerad platta leda till att marken under garaget trögar ner temperaturväxlingarna? Isolerar man skärmas ju garaget av från marken som agerar värmebuffert. Fast ett betonggolv kanske är stort nog som buffert?

Dålig isolering i väggarna blir förstås som du skriver.
 
Mikael_L
Självklart kan du gjuta platta utan isolering under, om du vill det.
Däremot är golvärme vansinne i sådan platta och framtida använding som bostad försvårad. För vill du göra något bostadslikt utrymme (ungdomarnas eget hus, musikreplokal eller vad det nu kan vara) av garaget med någon form av golvbeläggning ovanpå betongen finns det en viss risk för fukt mot golvet som leder till mögel. Det bästa receptet (iaf anses det så idag :surprised:) är isolering under betongen. Vill man ha möjlighet till detta men skiter i golvärmen så behöver det nog inte vara mycket isolerat, 100mm räcker nog rätt bra.

Möjligheten att få mer eller mindre vid försäljning av huset är svårt att sia om. Mest får du för huset om du har (minst) två spekulanter som tycker själva huset och läget är gudomligt. Sen kan det dra ner litegrann om spekulanterna är väldigt bilmekintresserade. Men om spekulanterna inte bryr sig, bara brukar ställa bilen där för att den inte ska bli snöig eller vandaliserad eller kanske bara använder garaget som förvaring av gräsklipparen och utemöbler, DÅ renderar nog isolerad platta inte till några extrapoäng.

Jag tycker du bygger platta utifrån Dina behov, och inte pga spekulaton om framtida köpares intresse.
 
håller med om att man skall bygga utifrån sina egna behov.. men även att tänka på att det händer en hel del under sitt liv.. kanske behövs det värme i garaget om några år? Kanske skulle det bli en replokal? eller mekar verkstad? eller något helt annan, och då står man där och kan inte alls förstå varför man inte la in cellplas och ev. golvvärmerör!?
Enligt min teori hellre safe än sorry! =)
 
Mikael_L
Ja att spekulera i sina egna framtida behov tycker jag är helt OK. Men att försöka gissa vad nästa ägare av huset kommer tycka är enligt min mening bortkastat och överkurs.
Jag var otydlig...
 
Tänkte bara höra med er som lägger in värmeslingor, installerar värmepumpar lägger in golvisolering i era garage:
hur mycket tid tillbringar ni där o i vilket tempo arbetar ni där mer 16-17 graders värme???

Personligen brukar jag äga ca 10st bilar/mc per år och vissa av dessa är delvis ren/objekt...
Har EJ isolerad platta, inga slingor i golvet, ingen värmepump.

MEN har en 9 kw fläkt, isolerade väggar, tak. Skruvar ca 2-3 tim varannan dag, blir tillräckligt varmt efter 30 min
med fläkten vintertid. Har man mer än 10 grader blir man bara svett! Har ingen problem med fukt. Tycker detta funkar ypperligt för mig. Den stora fördelen med oisolerad platta som konstigt nog ingen har tagit upp här är att den kyler gott på sommaren! Garaget blir nästan lika svalt som i en källare:)
Ni som har skruvat en del vet hur mycket det är värt att inte behöva arbeta i stekande sommarvärme, och att sätta sig i en riktigt sval bil sommartid.

Ni som har installerat värmeslingor el värmepump: Tycker ni det inte är en stor kostnad i månaden bara för
att värma upp garaget?

Nån i påpekade i ett tidigare inlägg att det var tvunget att isolera plattan för att det inte skulle tränga in fukt i den... vad skulle det i såna fall göra?? Hur skulle det i såna fall se ut i ett äldre hus med källare, där sitter det ingen isolering under plattan, det räcker att gå tillbaka till 80-talet och i de husen med bra dränering finns ingen fukt! Nä tänk efter lite innan ni gör inlägg och uttalanden.
 
imported_mr, det är ingen i denna tråd som påstått att det kan tränga in fukt ifrån en oisolerad platta.

Den som tror att en ytterpanel i ett garage som slutar 5cm ifrån marken skulle vara en konstruktionsmiss kanske inte ska skriva att andra borde tänka efter bättre innan de uttalar sig. Detta forum är väl ändå till för att man ska lära sig av varandra?!

I övrigt håller jag med om att en oisolerad platta kan räcka i ett garage för de allra flesta behov. Jag TROR att en anledning kan vara att många i detta forum, liksom jag, tycker det är roligt att bygga så bra som möjligt och ibland tenderar vi att motivera våra byggen med andra skäl.

Sedan ska man inte gå på allt snack från säljare och branchfolk som säljer eller arbetar med dessa 'nödvändiga' produkter. Jag har talat med säljare som anser att det är en självklarhet att lägga 20cm cellplast under ett garage och jag blev betraktad som dumsnål (ett ord man för övrigt ofta ser i detta forum) när jag sa att det fick räcka med 10cm.
 
Jag har iaf. sett för många dåliga exempel på fullt med sprickor i isolerade plattor.... tycker inte det är dumsnålt att inte isolera plattan... Jag prioriterar ett sprickfritt golv framför ett isolerat, thats it!

Ska man mot all förmodan isolera sin garageplatta så ska man ha blå frigolit som tål den stora
påfrestning som blir på golvet vid tex en domkraft.
Den är dock allt annat än billig!!!
 
Dessa kommentarer om sprickor och krav på hållfasthet för domkraft etc är mycket intressanta.

Ska man vara säker på att slippa sprickor får man armera mycket kraftigt vad jag förstår och det blir inte billigt!

Vad säger ni som gjutit platta med isolering och normal armering? Har ni fått sprickor? Kan man undivak sprickor med ett riktigt bra underarbete (välvibbat och välplanat under cellplasten)?

Vad säger teoretikerna om domkraft på 10cm platta med cellplast av kvalité S100 under?
 
Mikael_L
Det är ju inget problem att bygga ett fribärande betongbjälklag på x antal meter i spännvidd som utan vidare tål belastningen av en domkraft. Och luften under detta bjälklag har definitivt mycket lägre bärighet än S80 cellplast från byggmax.

Alltså, plattans tjocklek, armeringen och betongkvaliten tillsammans kan göra så plattan tål domkrafter osv oavsett vilken cellplast man har under.
I den vanliga cellplastisolerade grunden brukar man dock endast kasta in ett armeringsnät, och det är kanske inte är tillräcklig armering för detta. Som jag förstått det, är nätet mest till för sprickarmering, inte så mycket "bärande".

Men det finns nog något betongproffs här också... eller hur ;)
 
Det talas en del i denna tråd om att man skall utgå ifrån sina egna behov och det håller jag med om. Dock tycker jag att man skall fundera ett steg längre, d.v.s att det även förhoppningsvis kommer en morgondag där förutsättningarna kan se helt annorlunda ut. Kanske detta garage någon gång skall kunna användas till ett annat utrymme? Då kan det vara bra att inte vara som någon uttryckte det "dumsnål"! Vissa säger även att cellplasten har en kapillärbrytande effekt som då kan förhindra fuktvandring i konstruktionen.

Att fundera över vad nästa ägare kan tycka och värdera tycker jag inte heller är bortkastat då man kanske gör det både lättare att sälja och då ett högre värde. Många köper bil med hjärtat, men också många ser till hur andrahandsvärdet håller sig samt hur attraktiv och lättsåld bilen är som begagnad.

Vad gäller sprickbildning i en isolerad platta så är det bara löjligt att påstå att denna skulle spricka lättare. Det kommer helt ann på hur pass väl underarbetet är gjort. Så även på en oisolerad platta!

Lite fakta om bärigheten i cellplast:

EPS-kvaliteter typ S 60 tål 60 kpa vid korttidsbelastning samt ca 20 kpa vid långtidsbelastning. Går man upp i kvalitet t.ex. S300 så har man en korttidsbelastning på 300 kpa samt ca 110 kpa vid långtidsbelastning.
Vad innebär då dessa kpa i praktiken?
Jo 60 kpa innebär 60 000 N/ m2 och det betyder 6 000 kg/ m2 eller 4 st. Volvo S80 lastat på varje kvadratmeter cellplast.

Visste ni förresten att banverket tjälisolerar under räls med cellplast? Kanske man kan dra paraleller med en garagedomkraft?

Att garaget är svalt om sommaren beror knappast på att man har en oisolerad platta. Det är istället en välisolerad byggnad som håller värmen om vintern och svalt om sommaren.

Tänk smart, tänk för morgondagen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.