Belmlu
Hej,

Ska snart få en LVP (Mitsubishi Hero 2.0 LN35) installerade där utedelen ska monteras på fasaden ovanför platt garagetak. För att få detta som standardinstallation behöver jag få upp den själv på garagetaket (ca 2,5-3 m högt). Något tips på hur jag gör detta enklast? Ställer frågan då jag antar att det är rätt otympligt och jag samtidigt inte vet vart man ska lyfta och inte lyfta. Kan få hjälp at 2-3 personer till med att få upp den. Ett alternativ är även att få ut den genom ett fönster som är ca 1,5-2 m ovanför garagetaket.

Tack på förhand!
 
wildeside
Kranbil, mobilkran är enklast
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
36 kg bör inte vara något problem, lättas och säkrast är att dra upp den på en stege (när den är i lådan) som står lutad mot taket
 
  • Gilla
The Tor och 3 till
  • Laddar…
Belmlu
T topmount skrev:
36 kg bör inte vara något problem, lättas och säkrast är att dra upp den på en stege (när den är i lådan) som står lutad mot taket
Sant! Fick för mig att den vägde 55 kg men 36 kg är ju en annan femma.
 
Om den ska användas mycket för värmedrift vintertid är det kanske inte så bra att allt vatten från avfrostning hamnar
på taket och fryser till is.
Kan bli väldigt många kilo på ett par kvadratmeter!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Belmlu
C Comfort Thomas skrev:
Om den ska användas mycket för värmedrift vintertid är det kanske inte så bra att allt vatten från avfrostning hamnar
på taket och fryser till is.
Kan bli väldigt många kilo på ett par kvadratmeter!
Bor söderut med rätt få dagar med minus. Dessutom sitter den nära stuprännan och då med rätt så brant fall på taket mot denna.
 
Annars löser det sig med ett pan-cake-tråg med 3 eller 6 m isolerad avloppsslang med frostskyddskabel i.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då får du hoppas att
Belmlu Belmlu skrev:
Bor söderut med rätt få dagar med minus. Dessutom sitter den nära stuprännan och då med rätt så brant fall på taket mot denna.
Ok, du skrev platt tak.
Du får hoppas det inte blir för många dagar med minusgrader, varken tak eller hängrännor gillar stora mängder is.
Vet inte hur den blir placerad men på ett tak är den mer utsatt för väder och vind och snö ihop med blåst kan man få problem av.
Nu verkade det inte vara någon fara med minusgrader så då lär det inte snöa heller.
Ibland är det bättre att lägga några kronor till utöver utöver en standardinstallation för att minska risken för problem om nu möjligheten finns.
 
J Josth skrev:
Annars löser det sig med ett pan-cake-tråg med 3 eller 6 m isolerad avloppsslang med frostskyddskabel i.
Skulle hellre lagt dom tusenlapparna på en mer skyddad placering och dessutom slippa ha en massa värmekablar i onödan.
Men alternativ placering kanske inte finns!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Belmlu
C Comfort Thomas skrev:
Då får du hoppas att

Ok, du skrev platt tak.
Du får hoppas det inte blir för många dagar med minusgrader, varken tak eller hängrännor gillar stora mängder is.
Vet inte hur den blir placerad men på ett tak är den mer utsatt för väder och vind och snö ihop med blåst kan man få problem av.
Nu verkade det inte vara någon fara med minusgrader så då lär det inte snöa heller.
Ibland är det bättre att lägga några kronor till utöver utöver en standardinstallation för att minska risken för problem om nu möjligheten finns.
Ja absolut men även platta tak ska ju ha visst fall för det mesta så man blir av med vattnet :)

Taket har klarat 15-20 cm blötsnö (som jag dock tog bort) så viktmässigt med eventuellt is tror jag är lugnt. I värsta fall gör jag som skribent föreslår och tar en pancake+värmekabel och leder till stuprör.

Placering är främst för att det är väldigt begränsat var innedelen kan sitta (och därmed även utedelen).
 
Belmlu Belmlu skrev:
Ja absolut men även platta tak ska ju ha visst fall för det mesta så man blir av med vattnet :)

Taket har klarat 15-20 cm blötsnö (som jag dock tog bort) så viktmässigt med eventuellt is tror jag är lugnt. I värsta fall gör jag som skribent föreslår och tar en pancake+värmekabel och leder till stuprör.

Placering är främst för att det är väldigt begränsat var innedelen kan sitta (och därmed även utedelen).
Nu verkar det inte vara minusgrader många dagar i streck så då funkar det nog och stämmer bra att platta tak har en svag lutning.
Blötsnö är enklare att skotta bort än vad stora mängder is är.
Håll koll är mitt tips för om det blir kallt och det pytsar ut 4-8 liter vatten per dygn så växer ishögen rätt fort.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
C Comfort Thomas skrev:
Nu verkar det inte vara minusgrader många dagar i streck så då funkar det nog och stämmer bra att platta tak har en svag lutning.
Blötsnö är enklare att skotta bort än vad stora mängder is är.
Håll koll är mitt tips för om det blir kallt och det pytsar ut 4-8 liter vatten per dygn så växer ishögen rätt fort.
Det ska jag göra, tack för tipset! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.