Vi har ett radhus med varm källare. På entre våningen ovanför källaren har vi en toa utan dusch som vi ska ha klinker på golvet.
Golvet under är betong.

Vi tänkte inte ha el golvvärme men börjar bli orolig ifall det kommer kännas för kallt på klinkern.

Toan är placerad mitt i huset så det är varmt runtomkring om. Dvs källaren värmer betonggolvet och långt ifrån ytterväggar. Men gissning är att det inte kommer behövas golvvärme men är lite orolig ifall jag har fel.

Vi har inte bott i radhuset utan köpt och rivit ut allt och renoverat.

Vad tror ni? Plocka lös väggen och lägga in termostat och spackla in elgolvärme eller köra utan?
 
Är det naket betonggolv nu? Gå barfota och prova hur det känns, klinkers kommer vara lika kallt som betongen.
 
BirgitS
Vår gästtoalett med klinker är helt omgiven av varma rum och den saknar all form av uppvärmning men känns inte kall. För att motverka att någon tycker att det känns kallt om fötterna har vi lagt in en badrumsmatta.
 
Det är skönt med varma golv. Matta eller tofflor är billigaste lösningen om det känns kallt. Nödvändigt med golvvärme? Nej, det är ett ganska nytt påhitt. Om toaletten skulle varit mot yttervägg hade någon form av uppvärmning däremot behövts.
 
Ett alternativ är ju att lägga in enklaste elvärmen med lägsta effekt, inte för att värma rummet utan bara höja temp på golvet något litet.

Jag har själv funderat på om det bästa inte borde vara att ha en kabel med väldigt låg effekt, så att den inte kostar massor att ha på. Har man hög effekt för att värma ett rum, men det inte är syftet är risken att man värmer omgivande rum med dyr elvärme. Eller att man inte värmer alls då man ställt termostaten så lågt att omgivande rum ger tillräcklig värme.

Jag ogillar för varma golv, de som har bara golvvärme tycker jag är nästan obehagligt. Samtidigt kan ett klinker / betonggolv kännas kallt även när det är sommar och 25 grader varmt överallt...
 
BirgitS
J JohanLun skrev:
Ett alternativ är ju att lägga in enklaste elvärmen med lägsta effekt, inte för att värma rummet utan bara höja temp på golvet något litet.

Jag har själv funderat på om det bästa inte borde vara att ha en kabel med väldigt låg effekt, så att den inte kostar massor att ha på. Har man hög effekt för att värma ett rum, men det inte är syftet är risken att man värmer omgivande rum med dyr elvärme. Eller att man inte värmer alls då man ställt termostaten så lågt att omgivande rum ger tillräcklig värme.

Jag ogillar för varma golv, de som har bara golvvärme tycker jag är nästan obehagligt. Samtidigt kan ett klinker / betonggolv kännas kallt även när det är sommar och 25 grader varmt överallt...
Men blir det någon egentlig skillnad i upplevelsen av golvet om det skulle vara 21 grader i stället för 20 grader på ytan?
Känns det inte bara kallt ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.