Vi har niligen köpt hus med en större altan i betong och underliggande krypgrund.

Huset är från 40-talet och undersida på betongen i altanen börjar se sliten ut undertill med fuktfläckar här och där.

Ovanpå ligger trätrall, vilket kanske inte är det bästa (?) men nödvändigtvis för det estetiskt.

Till min fråga:
Går det att vidta åtgärder för ytterligare livslängd? Skulle det exempelvis minska frys/expandering om man skyddar betongen från väta?
Exempelvis lägga dubbla lager takpapp när betongen fått torka i sommar?
Trallen ska läggas om oavsett.
 
  • Förfallen garageinteriör med skräp, presenningar, cyklar och osamanhängande byggnadsmaterial staplade huller om buller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad källare med synliga bjälkar och diverse föremål, otillräcklig belysning, under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ständigt återkommande saltutfällningarna och wow vilken mäktig källare/förråd! Det ser även ut att man lagat någon spricka? Jag ser inga problem med att låta det vara som det är. Är det tak ovanför altanen?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
De ständigt återkommande saltutfällningarna och wow vilken mäktig källare/förråd! Det ser även ut att man lagat någon spricka? Jag ser inga problem med att låta det vara som det är. Är det tak ovanför altanen?
Ja det är ett himla bra utrymme, men kräver en hel del gräva för att göra det brukbart. Underlaget består av rent damm (!). Ersätts med makadam nu.

Inget tak finns över och det är med all säkerhet mycket dålig avrinning. Svårt att se då det ligger trall ovanpå. Det finns en del lagningar men inget stort vilket är bra.

Låter som jag kan andas ut lite?
 
Mats-S
L Lars_A skrev:
Låter som jag kan andas ut lite?
Ja, ser inget konstigt heller (av bilderna att döma), tänk på att det är en 80 år gammal gjutning så lite "kosmetiska" skavanker får du stå ut med :)

Men gör inga fuktspärrande tätningar på undersidan, den måste kunna andas som konstruktionen är idag.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Lars_A skrev:
Ja det är ett himla bra utrymme, men kräver en hel del gräva för att göra det brukbart. Underlaget består av rent damm (!). Ersätts med makadam nu.

Inget tak finns över och det är med all säkerhet mycket dålig avrinning. Svårt att se då det ligger trall ovanpå. Det finns en del lagningar men inget stort vilket är bra.

Låter som jag kan andas ut lite?
Hur lugnt som helst
 
  • Gilla
Lars_A
  • Laddar…
Varför inte lägga sten/klinker på ovansidan? Trä mot betong och stående vatten är en dålig kombo.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte lägga sten/klinker på ovansidan? Trä mot betong och stående vatten är en dålig kombo.
Mycket bra förslag! Huset är dock utbyggt på längden och ytterligare terrass finns där denna tar slut, två trappsteg upp och byggd i komposittrall. Antingen blir det komposittrall eller, sedan sitter förslag, stenplattor
 
Mats-S Mats-S skrev:
Ja, ser inget konstigt heller (av bilderna att döma), tänk på att det är en 80 år gammal gjutning så lite "kosmetiska" skavanker får du stå ut med :)

Men gör inga fuktspärrande tätningar på undersidan, den måste kunna andas som konstruktionen är idag.
Kanoners, TACK!
Undersidan ska självklar inte fuktspärras tänkte på ovansidan i så fall. Men är det ett onödigt arbete finns det såklart ingen vits
 
Hej igen,

Nu har vi haft tid att bo in oss lite och det börjar bli dags att göra något mer med altanen.
Idag ligger det gammal och sliten trall på altanen vilket jag vill ändra på.

Är lite sugen på stenplattor som @Jonatan79 föreslog ovan.

Finns det någon poäng i att lägga en fuktspärr på ovansidan innan plattor läggs, och i så fall vad bör man använda?

Fallet på altanen är lite sisådär, men det är svårt att fastställa helt innan trallen rivs bort. I så fall förmodar jag att jag får bygga en ram med lagom lutning och gjuta på ett tunt lager?

Som ni hör är jag okunnig inom området, men villig att lära mig och hyfsat händig.

Om någon har tankar och tips kring det hela så dela gärna 👍
 
  • Altan med gammal och sliten trall, utemöbler och grill, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lars_A skrev:
Hej igen,

Nu har vi haft tid att bo in oss lite och det börjar bli dags att göra något mer med altanen.
Idag ligger det gammal och sliten trall på altanen vilket jag vill ändra på.

Är lite sugen på stenplattor som @Jonatan79 föreslog ovan.

Finns det någon poäng i att lägga en fuktspärr på ovansidan innan plattor läggs, och i så fall vad bör man använda?

Fallet på altanen är lite sisådär, men det är svårt att fastställa helt innan trallen rivs bort. I så fall förmodar jag att jag får bygga en ram med lagom lutning och gjuta på ett tunt lager?

Som ni hör är jag okunnig inom området, men villig att lära mig och hyfsat händig.

Om någon har tankar och tips kring det hela så dela gärna 👍
Råkade se detta inlägg och kan bara lämna att vi har en liknade altan där man lagt shiffer ovanpå. Jättesnyggt men tyvärr inte tätt så det regnade in mellan fasad och i vårt fall förrådet och gick in fukt i bjälklaget. Nu ligger det tätskikt och trall istället. Så viktigt att man ser till att ha ett fungerade tätskikt.
Hur gick det för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.