Hej

Ska göra en ca 5 x 6 m altan/trädäck i anslutning till huset. Planen är att lägga bärlinorna på stenplattor. Min plan, inspirerad av diverse guider på
nätet, var att gräva ur ca 20-25 cm, lägga markduk, sedan återfylla med ca 15-20 cm makadam 8-16 som sedan paddas.

Marken är ca 30 cm jord/grus/sand därefter är det ett lager med hårdpackad lera. Tomten i övrigt är på sina ställen ganska blöt/dåligt dränerad även om det verkar vara så just närmast huset där vi ska placera trädäcket.

Börjar nu tveka på vad jag ska fylla ”gropen” med då jag läst att vissa menar att makadamet får vattnet att bli stående när det då fryser kommer det att trycka upp trädäcket.

Stämmer det? Och behöver jag göra någon förändring av min plan?

Mvh Björn
 
Jag har ställt min stora altan på stenplattor på grusbädd, men marken under är löjligt väldränerad.
Jag tror inte att makadamen i sig kommer hålla kvar något vatten, snarare tvärtom, men däremot kan ju de gropar du fyller makadamen med hålla vatten, speciellt om marken redan är dåligt dränerad.
Dåligt dränerad mark låter för mig som upplagt för tjälskador, jag hade nog helst gjutit så få plintar som möjligt (grova bärlinor) men på frostfritt djup.
 
Hur djupt behöver man då gräva och fylla upp med?
När jag gräver är det typ 20 cm matjord därefter en blandning av sand, hårt packad lera och småsten. Leran känns rätt blöt efter ett tags arbete i gropen är det rätt mycket lera som fastnar på spade och stövlarna.
 
Frostfritt djup beror ju på var du bor, bör vara relativt enkelt att ta reda på.
Men ta inte mitt förslag som sanning, jag har som sagt bara erfarenhet av mina egna förhållanden och de skiljer sig från dina. Om du avvaktar lite får du säkert fler råd och tips från andra medlemmar. 👍
 
T ToRy skrev:
Frostfritt djup beror ju på var du bor, bör vara relativt enkelt att ta reda på.
Men ta inte mitt förslag som sanning, jag har som sagt bara erfarenhet av mina egna förhållanden och de skiljer sig från dina. Om du avvaktar lite får du säkert fler råd och tips från andra medlemmar. 👍
Frostfritt hos mig i Östergötland ligger på typ 1,5 m enligt tabell. Blir många spadtag om jag ska gräva ur 45 kbm. Tur jag inte har gymkort 😊
 
1,5! Jösses! Ja då hoppas jag någon kommer in med ett annat bra tips än att plinta frostfritt. 😄
 
coconut
Du har ingen möjlighet att lägga en dränering under altanen? Som kan föra bort vatten från makadambädden.

Annars kanske man kan titta på markskruv istället för plintar?
 
coconut coconut skrev:
Du har ingen möjlighet att lägga en dränering under altanen? Som kan föra bort vatten från makadambädden.

Annars kanske man kan titta på markskruv istället för plintar?
Dränering har jag ingen kunskap om. Är det svårt att lägga själv?
 
coconut
Största bekymret brukar vara var ska vattnet ta vägen nånstans. När jag byggde altan så behövde jag ta hand om vatten som kommer från ett intilliggande berg. Då jag har lera som inte släpper igenom vatten. Så jag grävde ur under altanen ca 20-25 cm lät sen botten slutta något och i änden la jag ett dräneringsrör. Fyllde sen upp med 16-22 makadam under blivande altan. Röret är sen kopplat ihop med min sandfångsbrunn och vidare till stenkista. Som även används för övrig dränering/takavvattning. Då jag kunde få till korrekt lutning på röret utan några större problem.

Detta gör att grusbädden under altanen är ganska torr och fin. Sen om det är rätt eller fel sätt att det på, låter jag vara osagt. Men det är en lösning som funkar för mig.
 
  • Gilla
abbe_
  • Laddar…
Plintar måste grävas ner till frostfritt för att inte krypa uppåt. Plattor har inte samma problem, om de lyfts lite av frosten spelar mindre roll då dom återställs automatiskt till utgångsläget på våren.
Men det kanske inte behöver grävas ut så mycket, bara det biologiska lagret tas bort så borde marken vara stabil för markduk och plattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.