P Paxman skrev:
Enligt mina erfarenheter så är det effektivaste man kan göra för att få en fin gräsmatta vertikalskärning. Vi gjorde det på vår matta för ett antal år sedan och efter det var mattan otroligt fin några år. Direkt efter skärningen gråter man och tror att man förstört mattan för evigt, men efter stödsådd med dressjord så är förvandlingen total!

Klippa ned löv eller inte? Jag gör det inte, annat än det robotklipparen hinner med innan jag krattar bort. Anledningen är att det bildas något som heter "thatch" på engelska. Det är som en kompakt filt av gamla oförmultnade växtdelar som ligger på markytan. Det är jobbigt för gräset att ta sig igenom och det hindrar syre från att ta sig ned till gräsrötterna. Visst, maskarna vill gärna ha löv...men tänker man på hur många löv som faller på gräset varje säsong så inser man det krävs enorma mängder maskar för att ta tillvara på alla. Samlar man dessutom inte in gräsklipp så blir det än värre, speciellt med vanlig gräsklippare. En robotgräsklippare klipper dock så små mängder åt gången att risken för "thatch" är ganska liten.

Gräs vill ha det luftigt och en porös jord, vilket man får när man vertikalskär och tillför dressjord.
Hur djupt går en vertikalskärare? Jag är rädd om mina lökväxter och har därför aldrig vågat prova. (snödroppar,krokus, scilla, vårstjärna, påsklilja, tulpan, kejsarkrona)
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hur djupt går en vertikalskärare? Jag är rädd om mina lökväxter och har därför aldrig vågat prova. (snödroppar,krokus, scilla, vårstjärna, påsklilja, tulpan, kejsarkrona)
Det brukar gå att justera djupet på dem och man kan ju undvika att vertikalskära där blommorna finns. Har man blommor man vill bevara i hela gräsmattan så är man kanske inte är så intresserad av gräset i första hand.
 
P Paxman skrev:
Det brukar gå att justera djupet på dem och man kan ju undvika att vertikalskära där blommorna finns. Har man blommor man vill bevara i hela gräsmattan så är man kanske inte är så intresserad av gräset i första hand.
Man är intresserad av att ha en ”fin gräsmatta” :) !
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Man är intresserad av att ha en ”fin gräsmatta” :) !
Och det är ju en fråga om tycke och smak. Gillar man blommor i sin gräsmatta så kan man inte hoppas på att gräset de står i går att få till som en golfgreen.
 
P Paxman skrev:
Och det är ju en fråga om tycke och smak. Gillar man blommor i sin gräsmatta så kan man inte hoppas på att gräset de står i går att få till som en golfgreen.
Vill inte ha golfgreen men eftersom min gräsmatta är på kompakt lerjord så tänker jag att både gräs och örter skulle må bra av lite luckring.
 
Om du inte vågar vertikalskära för lökväxternas skull är luftning med grep ett skonsammare alternativ. Sen kan du strö ut sand över hela gräsmattan för att få hjälp att luckra jorden passivt. Då kan du också passa på att jämna ut gropar om du vill ha en planare matta.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Gödslar gör jag på i februari. Helst när snön ligger. Slänger på 3 st 7-kilos NPK från Jem o Fix. Tomt på ca 720 kvm minus byggnader samt trädäck på ca 300 kvm
Gräset växer som ogräs :) Klippt 2 gånger redan. Gräsmattan är tätt och grön redan.
Bor i Blekinge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.