Satt upp byggställningen idag och såg att en genomgångslucka har fått en smäll så mittenhaken går inte i ramen.

Syns lite dåligt på bilden kanske

Byggställning med en skadad genomgångslucka nära ett hus med gul fasad och blåa detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur rätar jag ut den enklast?

Kan vara kanske 20*50-60mm och ca 600 lång
 
Två reglar och en tving..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja det vore ju det enklaste
Du tror det funkar?
Tänkte att man måste värma och ha sig så det inte spricker
 
Inte om du tar det försiktigt..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Inte om du tar det försiktigt..
Ja jag får prova.
@heimlaga och @Violina brukar väl kunna lite om metall också 🙂
 
Svårt med aluminium när det böjt sig (tyvärr)

Man kan prova att pressa (lite försiktigt) och se om den ger sig tillbaka..

Jag har dock tillgång till gasverk och mångårig erfarenhet av flamriktning, så jag hade personligen riktat den med värme..

Kan gå att göra samma sak med svets också (att man svetsar utvändigt där man tänkt värma)

Precis som du är inne på så är aluminium känsligt, och risken att det spricker är överhängande om man inte rätar med värme
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Svårt med aluminium när det böjt sig (tyvärr)

Man kan prova att pressa (lite försiktigt) och se om den ger sig tillbaka..

Jag har dock tillgång till gasverk och mångårig erfarenhet av flamriktning, så jag hade personligen riktat den med värme..

Kan gå att göra samma sak med svets också (att man svetsar utvändigt där man tänkt värma)

Precis som du är inne på så är aluminium känsligt, och risken att det spricker är överhängande om man inte rätar med värme
Tack för svar

Ska prova pressa först

Har läst att man ska upp i ca 400 under 10-15min för att det ska bli mjukt...
Problemet blir då plywood skivan, funderar på att plasta släpet och slå i vatten så man lägger skivan under vatten och balken ovanför och värma.
Sota med acetylen sen på med syre tills sotet försvinner, tuschpenna och rita när strecken försvinner så är det rätt temp.
Verkar finnas många trix 😄

Gasol och gassvets finns på jobbet
 
Sådär brukar många luckor på jobbet se ut. Ett välriktat slag med släggan brukar lösa problemet.
 
dof dof skrev:
Sådär brukar många luckor på jobbet se ut. Ett välriktat slag med släggan brukar lösa problemet.
Jo det är väl sista utvägen, men köpte ställningen nu och med skattade 60' för 2 år sen och den har varit uppställd kanske 6v totalt på den tiden
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Köpte den NY inte nu 😄😄
 
Är det en hårfin gräns mellan mjuk och smält aluminium? 🙂 Det är ju sämre med en smält balk än en krokig...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Beror lite på aluminiumets legering.. vissa är hemska när man lägger värme på dem, andra mer förlåtande..

Tänk på att du behöver lägga värme i en kil och att det viktigaste att värma är radien på röret..

Värm INTE radierna som hamnar i botten på kilen!
 
nino nino skrev:
Är det en hårfin gräns mellan mjuk och smält aluminium? 🙂 Det är ju sämre med en smält balk än en krokig...
Att värma eller svetsa i aluminium är knepigt och beroende på vad man värmer med. Gasol är inte så häftigt, svets ger skarp värme. Aluminium som värms, det syns inte när smältpunkten kommer och pang så rinner allt bort och sjunker ihop. Så var försiktig med att värma.
 
Violina Violina skrev:
Beror lite på aluminiumets legering.. vissa är hemska när man lägger värme på dem, andra mer förlåtande..

Tänk på att du behöver lägga värme i en kil och att det viktigaste att värma är radien på röret..

Värm INTE radierna som hamnar i botten på kilen!
Jag värmer mycket på utsidan och mindre/inget på insidan?
Smällen måste tagit precis på haken

Typ så här ska jag värma?

Närbild av en skadad metallkonstruktion med markerade områden för uppvärmning vid reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte man behöver överdriva......en brädbit som skydd och sen nå slag med nån slägga så är nog det där rakt igen. Hade biten varit gjuten aluminium och 20mm tjock så kanske värmning hade varit att föredra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.