Vårt timmerhus från 1876 har originalpanelen kvar förutom under en del fönster. Dock står panelbräderna till stor del direkt mot stenfoten, eller så är de avsågade rakt av någon centimeter ovanför denna. Stenfoten är alltså bredare än panelen som brukligt var när huset byggdes. Pga begynnande röta längst ner på panelen och stundvis fuktgenomslag till potatiskällaren/krypgrunden har jag tänkt att med cirkelsåg kapa av de nedersta centimetrarna i sned vinkel och därefter fästa en snedställd vattbräda, vattenbräda, fotbräda, offerbräda (kärt barn har många namn!) under panelen för att leda ut vatten från panelen över stenfotskanten. Det var förvånansvärt svårt att hitta uppgifter om hur denna bäst monteras.

Därför undrar jag nu:

Hur har man traditionellt fäst vattbrädan i timmerstommen? Spikat från vilket håll och hur tätt?
Finns det andra sätt som är bättre?

/Pontus
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
syll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
min bräda ligger direkt mot stocken under panelen och med lutande överkant. spikad utifrån ca cc 60 och dubbla spik. du ser den i högra delen på bilden. // Micke ps. vårt hus är från 1894 och den bräda du ser har suttit sedan renoveringen ca 1940 ds.
 
Det var ju också en variant! Intressant att se!
Jag tänkte dock mera på typen liggande bräda, som sluttar snett nedåt. Spikar man den uppifrån lär det ju kunna rinna in vatten i spikhålet eller?

/Pontus
 
På mitt hus har jag satt en horisontell bräda 3 eller 4 tum tror jag, snedsågad, under vattbrädan, som stöd för densamma. Sedan la jag vattbrädan ovanpå och skråspikade mot stommen. Panelen som jag sedan satte upp skyddar spikningen.

Det borde gå att använda denna konstruktion även i ditt fall, och då montera vattbrädan i förväg på den underliggande brädan. Då spikar du fast hela paketet genom den underliggande brädan, som ju skyddas av vattbrädan. Skruv- eller spikinfästningen av vattbrädan på underliggaren hamnar så långt in att den skyddas av panelen. Lämna dock ett par mm luftspalt, så att det inte drar in vatten bakåt.

Annars verkar det vara ganska vanligt att köra en horisontell bräda direkt under den avsågade panelen som offerträ, och sedan sätta vattbrädan underst för avrinning. Se bilden från Stockholms länsmuseum: http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/visabild.cfm?in_bildnr=LX2003-0064&in_idnr=7
 
  • lx20030064s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mnsound
  • Laddar…
Tack för det inlägget! :)

Jag tror inte det är rötskadat så långt upp i ändträet och eftersom panelen i princip står på grunden räcker det nog att såga av några cm, för att få in vattbrädan. Men skulle träet visa sig vara mer skadat än så blir det nog en horisontell offerbräda, precis som du visar på bilden, för att bevara så mycket som möjligt av ursprungspanelen, följa byggnadstraditionen och samtidigt underlätta framtida underhåll.

Det vore fint om man kunde bevara den gamla spikningen när man kapar panelen. Hur nära de nedersta spikarna kan man såga av paneländarna? Räcker 10mm ändträ eller bör man behålla 15-20mm? Idén med underliggaren är kanon eftersom jag inte behöver lyfta på panelen i onödan och det blir enkelt att byta ut vattbrädan i framtiden. Den får inte vara för stor bara, men någon typ av tryckimpregnerad läkt bör väl räcka? Hur står sig lärk mot tryckimpregnerat brädvirke när det gäller pris och hållbarhet?

/Pontus
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.