Hej

Jag kollar åt en vän som har haft inbrott där det stals en del teknikprylar, men även flertalet värdefulla smycken. Personen ombads att komma in med bilder som bevisade ägarskap av smycket (i princip bild med dem på sig) samt en värdering. Värdering gjordes på en lokal guldsmed som skrev under och intygade värden baserat på guld/silver mängd, stenar, hantverk, unikitet och vad ett motsvarande smycke skulle kosta på ”begagnads marknaden” (för typ ärvda smycken) om det skulle gå att finna motsvarande. Det var lite blandat nya, några handgjorda, en del arvegods och även några ”vanliga” länkar, men som har ett guld/silver värde. I allt smycken för sexsiffriga belopp.

Nu har försäkringsbolaget kommit tillbaka med deras utlåtande och min vän blev förvånad och ledsen över deras analys.

De har tagit in en alternativ värdering, samt gjort ”åldersavdrag” på merparten av smyckena, även om guld/silver har ett bestående/ökande marknadsvärde, dvs hade jag haft en guldtacka på 10gr som blir stulen så är det ju ett värde som gäller, även om jag nu köpte den för 15 år sedan – där kan man väl inte dra av pga ålder som man gör på teknikprylar och möbler.

Några exempel:

  • Kedja 18k Guld ankarlänk vikt 6,5 gr, egen värdering (lokal guldsmed) 10.300 kr. Länsförsäkringars ersättning 4.500 kr (åldersavdrag)
  • Armband tenntråd/läder, nyvärde 500 kr, 1 år gammal, Länsförsäkringars ersättning 150 kr (åldersavdrag)
  • Hänge 18k Guld med brilliantslipad diamant, handgjort, vikt 3,5 gr, nyvärde 11.000 kr, ersättning 2.900 kr
Jag kan som sagt förstå att man räknar så här på en 15 år gammal soffa eller en 6 år gammal Sonos spelare inte förstå att man räknar åldersavdrag på saker som behåller värde och den faktiska värderingen är ju den man måste ”lägga ut” om man vill ha ett liknande igen, även begagnad.

Min bild av försäkringsbolagens erbjudande är väl att man skall vara skadelös efter ett inbrott med deras ersättning i avtalet, dvs man får vad Soffan och Sonosen var värd just då, och så även smycken. Hjälp mig reda ut och förstå detta.

Med vänlig hälsning
N
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vad är metallvärdet?

Smycken är sällan värda mer än metallvärdet och därför är ett åldersavdrag inte orimligt.

Står antagligen i försäkringsvillkoren med
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Såvida TS fått de stulna objekten värderade och dokumenterade innan stölden skett kan högre belopp utgå. Annars gäller, normalt sett, det som @Appendix skriver.
 
Frågan är nog om det var tillräckligt tydligt att värderingen är en marknadsvärdering. Om den kan uppfattas som en prislista över vad smyckena skulle kosta i butiken som värderade dem, så kan åldersavdrag vara korrekt. Men en marknadsvärdering skall motsvara vad man får för dem ex. på en auktion. Jag har för mig att IF där vi har försäkring skriver något om att marknadsvärde skall ersättas om smyckena är äldre än 10 år.

Kan det vara ett missförstånd om värderingen?
 
  • Gilla
VisionW
  • Laddar…
på guldedjan verkar det vara metallvärdet + lite till iaf.
6.5g a 750kr/g -> 4875
på investeringsguldtackor är säljpriset (dvs om du äger en guldtacka och ska sälja den ) idag ca 800kr/g
Smyckes / övrigt guld brukar ligga en bra bit lägre ... så 750kr/g är inte alls ogint

resten kan jag inte uttala mig om
 
M MrDizzy skrev:
Smyckes / övrigt guld brukar ligga en bra bit lägre ... så 750kr/g är inte alls ogint
Det brukar vara 18K, ja (75% guld)
 
Ber man en guldsmed värdera smycken så kan man få antingen ett värde på vad butiken är beredd att betala för objektet (det är det värde som används vid arvsskiften) eller ett s.k. Försäkringsvärde. Försäkringsvärdet motsvarar vad du skulle få betala för att köpa ett likvärdigt objekt på marknaden idag. Försäkringsvärdet är i allmänhet det dubbla av den förstnämnda värderingen.

Huruvida smycken betingar mer än metallvärdet beror på vad som är modernt och eftersökt på auktioner samt om de är gjorda av en känd designer! När det gäller guld så är metallvärdet så högt nu att att det kan trumfa över smyckets estetiska värde!

Jag tycker det låter helt befängt att förälringsbolaget gör åldersavdrag på smycken! Har man nyligen fått en försäkringsvärdering av ett proffs så borde den gälla.
 
Försäkringsbolagen ersätter marknadsvärdet av smyckena. Värderingarna görs oftast av ett företag som heter iduna, är man missnöjd med värderingarna så pratae med den som gjort det.

I vissafall kan man få något som heter nyvärde på smycken med. Men utifrån din text så chansar jag att smyckerna inte är köpta i Sverige och då kommer det bara erbjudas marknadsvärde.
 
Brorw Brorw skrev:
Försäkringsbolagen ersätter marknadsvärdet av smyckena. Värderingarna görs oftast av ett företag som heter iduna, är man missnöjd med värderingarna så pratae med den som gjort det.

I vissafall kan man få något som heter nyvärde på smycken med. Men utifrån din text så chansar jag att smyckerna inte är köpta i Sverige och då kommer det bara erbjudas marknadsvärde.
Det finns två slags marknadsvärde: 1. Vad man kan få om man skulle sälja det, 2. Vad det skulle kosta att köpa ett motsvarande. Det är det sistnämnda som ligger till grund för försäkringsersättningar. Värde 2 är normalt det dubbla mot värde 1. Vad smyckena en gång i tiden har köpts för är inte relevant. Jag antar också att gjorda värderingar bara gäller en viss tid.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det finns två slags marknadsvärde: 1. Vad man kan få om man skulle sälja det, 2. Vad det skulle kosta att köpa ett motsvarande. Det är det sistnämnda som ligger till grund för försäkringsersättningar. Värde 2 är normalt det dubbla mot värde 1. Vad smyckena en gång i tiden har köpts för är inte relevant. Jag antar också att gjorda värderingar bara gäller en viss tid.
Vi menar samma sak men använder olika ord.
Marknadsvärdet =kontant relgering
Nyvärde(ditt alt2)= möjlighet till återanskaffning om det finns i svensk detaljhandel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.