Du kanske kan hjälpa mig med alla mina frågor i väntan på böckerna jag beställt?

Kan du inte förklara tågordningen i en process för att flytta ett gammalt timmerhus?
Jag känner nämligen att det är jättesvårt att göra en tidslinje och en produktionskalkyl.

Företaget vi ev. ska anlita verkar mycket seriöst och har ett trevligt bemötande men jag vill ändå dubbelkolla allt med er här.
För x-antal 100 000:- så ombesörjer företaget nedmontering, uppmärkning, transport, nytimmrar ev. dåliga bitar, monterar till stomfärdigt. Jag har glömt att fråga om de ombesörjer grund el. ej.

Vilken grund rekommenderar du?
Det här med isolering, vad ska vi isolera med el. behöver vi det inte, bor i Sthlm?

När stommen är på plats och ny fönster är bestälda och monterade, vad gör vi sen?

Behöver verkligen din hjälp!
 
Nu vet jag ju att det var Manberg du ropade på, men en samlad hjärntrust här kan nog svara på någon av dina frågor.

För det första, isolering:
Vi kommer inte att tilläggsisolera väggarna någonting. Nu räknas ju ett flyttat hus som ett nybygge och det kan innebära att ni måste tilläggsisolera väggarna enligt nybyggnadsnormerna, så är det i alla fall här uppe (i Lappland). Men det man ska satsa på framför allt är att isolera under taket. Vad man ska isolera med är en hel vetenskap, du lär få tusen olika svar på det.

För det andra:
Varför ska ni byta fönster? Finns det inte fönster i huset ni tittar på? Gamla fönster är en kulturskatt och även om det blir ett visst värmeläckage genom dem är det marginellt i det långa loppet. Vissa vill komplettera med nya innanfönster av isolerglas, men varför byta helt?
 
Hej, först och främst så måste du helt enkelt läsa på mycket mycket mer, ta inte illa upp, men det är ju ett stort projekt ni eventuellt ska företa er. Nu är du/ni förstås här och samlar kunskap vilket är skitbra, men om ni inte kommit längre än att ni vet om företaget har räknat in en grund i deras offert? Det kan ju skilja 3-400.000:- kronor i värsta fall.. Men som sagt jag skriver med med all välvilja och ska försöka svara så gott det går.

Lite frågor från min sida:

Vart ligger timmerhuset och vart ligger tomten, samt var finns företaget som ska "fixa" allt detta? Har ni kollat upp företaget så att det är seriöst, så att det inte bara känns seriöst?

Hur ser timmerhuset ut idag, som ett fulländat hus eller bara en stomme utan tak, är stommen brädslagen, bilder?

Hur mycket kommer ni att göra själva och isåfall när i preocessen, från början till slut eller från stommen är färdigmonterad eller inte alls?

Isolering, behöver ni isolera pga kommunen, om nej, vill ni isolera? Om ja, invändigt eller utvändigt gällande väggar? Utvändigt är det mest effektiva tyvärr, vad för typ av isolering, gullfiber, hampa, lin, ekofiber, kutterspån? Läs på om dom olika typerna, dess egenskaper samt pris. I regel gällande ett timmerhus så är isoleringen i taket viktigast.

Grund, en platta är ju bekvämt, men inte speciellt tidsenligt och även det dyraste alternativet, plintar/stenar har funkat i 100 tals år och låter det luftas ordentligt under stommen. Torpargrund, funkar olika bra i olika delar av sverige pga luftfuktighet osv osv, men det beror ju helt pga hur den är gjord, vissa har inga problem, andra har stora problem, är dåligt insatt i torpargrundernas abc.

Vad eftersträvar ni? Eftersom detta är byggnadsvård så kan man ju anta att att huset ska återställas till ett visst skick, men så kanske inte är fallet? Vill ni ha ett gammalt hus på utsidan, men ett ganska modernt på insidan, eller hur går tankarna? Reagerade speciellt över det där med fönster, fönster på ett timmerhus är verkligen sjukt viktigt, det är som pricken över i:et fast så mycket mer, om det är orginalfönster så är dom i flesta fall värda att renoveras, är dom från -50 och efter så är det oftast skit, men åter igen, bilder!

För att repetera både mig och dig : När stommen är på plats och nya fönster är beställda och monterade, vad gör NI sen?
Alltså, vad kommer eran arbetsinsats bestå av?

Allt detta behöver jag(och dom andra i forumet) och även ni svar på, och lita för guds skulle inte på allt jag säger, bilda egna åsikter. / Manberg
 
Bra inlägg Manberg, jag instämmer helt.
Jag tycker absolut att ni ska titta på det här huset, men om ägaren kräver en snabb affär och demontering, så bör ni vänta på nästa chans istället. Och fundera på om det räcker med "flyttföretagets" bedömning av huset. Det kanske är lämpligt att anlita någon opartisk för att undersöka huset tillsammans med er innan ni bestämmer er definitivt. Kostar er en (liten) extra slant förstås, men det är det värt.
 
Nu ska vi se.....
Enligt säljaren är fönstrerna i mycket dåligt skick, vi hoppas naturligtvis att vi ska kunna beställa nya karmar till rutorna och sen även beställa nya rutor där det behövs, allt i samma stil som det än gång varit.

Ang. grunden. Så kan vi både schakta och gjuta platta själva och det blir "bara" en matrialkostnad. Jag trodde inte att man kunde sätta ett gammalt timmerhus på en betongplatta, trodde att träet skulle må dåligt av att det blir för tätt. Om så inte är fallet så har vi just löst grund frågan. Inte så snyggt och estetiskt kanske men ack så skönt med varma golv.

Tack för inblicken i isolerings frågan. Ska ringa kommunen idag och fråga hur det funkar i just vår kommun.
Sen beger jag mig till isolerings forumet :)

Ang. byggnadsvård eller ej. Vi kommer nog inte att bli några "freaks" :) men vi gillar gammal stil och kommer att läsa på om huset och forska runt det. Det hela gör det extra roligt eftersom vi köper huset från en del av landet där vår släkt kommer ifrån. Vi kommer naturligtvis inte kasta in ett Ikeakök i huset osv. Vi hade tänkt att husprocessen ska komma att ta ganska många år. Vi har ett gammalt fritidshus på tomten som vi kommer att bo i undertiden. Vi känner båda att det i slutet av processen ska bli skoj att gå runt och leta på auktioner/loppisar efter små detaljer til vårt hus.

Ang. företaget som ev. ska hjälpa oss så ska vi naturligtvis ta referenser innan vi skriver något kontrakt.
Företaget är inte någon variant på Nisses flytt och bygg utan är medlem i Svenska föreningen för byggnadsvård.
Var hittar jag en opartisk timmerman som kan titta på huset? Företaget tar ändå x-antal 1000:- för att åka och titta på huset och bedömma skicket.
Men om det är någon som kan tipsa mig om ett företag så är jag tacksam.

Huset har idag panel på den övrevåningen men ingen panel på undervåningen, tak med tegelpannor.
Det känns som om någon börjat riva huset men inte avslutat det? Det tycker jag känns lite skumt/obehagligt.
Vad säger ni?
Jag ska ringa och fråga säljaren just om det men fick inte tag på honom igår.
Men blir det inte detta hus blir det säkert något annat.
Säljaren har inte bråttom att bli av med huset. Det är bara vi som är sugna på att komma igång så fort som möjligt :)

Har jag glömt att svara på något?

Tack än engång för alla era svar och infallsvinklar, det betyder jättemycket för oss. Er kan vi lita på !!
 
Först vill bara säga, kul projekt! Ni verkar ha hjärtat så sätt igång bara, man ska inte vara så rädd av sig utan våga följa sina drömmar, oavsett vad andra tycker om det. (talar av egen erfarenhet) Lycka till!

Några tankar. Det kan bli helt ok med gjuten grund, se bara till att den inte slutar innanför panelen, det ser för taskigt ut.

Ang isolering så hade jag helt klart valt en tunnare isolering invändigt och sedan isolera med lösull på vinden. Klart effektivt och behåller husets proportioner.
 
DeSaKo skrev:
Vi hade tänkt att husprocessen ska komma att ta ganska många år. Vi har ett gammalt fritidshus på tomten som vi kommer att bo i undertiden. Vi känner båda att det i slutet av processen ska bli skoj att gå runt och leta på auktioner/loppisar efter små detaljer til vårt hus.

Ang. företaget som ev. ska hjälpa oss så ska vi naturligtvis ta referenser innan vi skriver något kontrakt.
Företaget är inte någon variant på Nisses flytt och bygg utan är medlem i Svenska föreningen för byggnadsvård.
Var hittar jag en opartisk timmerman som kan titta på huset? Företaget tar ändå x-antal 1000:- för att åka och titta på huset och bedömma skicket.
Men om det är någon som kan tipsa mig om ett företag så är jag tacksam.
Låter bra att ni har ett fritidshus att bo i under tiden och inte behöver stressa fram ert nya boende!

Verkar också bra att företaget är med i Svenska föreningen för byggnadsvård. Vad jag menade med en opartisk bedömning var att dels få en genomgång med någon som har den rätta kompetensen (om man nu inte är alldeles hundra på att flyttföretaget kan tillräckligt), men också att det är någon som inte har något att tjäna på vara överdrivet optimistisk. Som en vanlig besiktningsman alltså. Hittas tex genom ovan nämnda förening. Det är rimligt att företaget tar betalt för att titta på huset, men borde de inte kunna dra av en del av kostnaden om det blir affär? Och ni borde absolut vara med på deras besiktning, speciellt om ni inte anlitar någon mer.

Fönstren är säkert i dåligt skick, men en fönsterhantverkare kan uträtta smärre underverk, så några kanske går att rädda. Gamla fönster kan se riktigt eländiga ut, utan att vara slut för det.

Vill också tillägga att jag tycker ert projekt är väldigt spännande och hoppas att ni håller oss underrättade om hur det fortlöper! Jag har själv funderat i samma banor, men insåg efter många om och men att det var ett för stort projekt för oss. Men det var kul att leka med tanken.

Lycka till!
 
Jag skulle inte ta säljaren på orden utan kolla fönstren grundligt. Jag fick höra att fönstren i vårt hus var i så hemskt dåligt skick, men har stått och renoverat dem hela sommaren med mycket gott resultat. Vi har fått byta ut ett understycke i en båge, inte för att den var murken utan för att den hade spruckit. Det går relativt fort att renovera upp fönstren om man har en bra arbetsplats och bra verktyg.
 
Jag hittade förresten en kille som kunde hjälpa oss att besiktiga ett hus via Fibors sida, http://www.fibor.org/
(nu ska jag sluta lägga mig i och ge mer erfarna chansen att komma till tals... ;-) )
 
Instämmer om fönstren, ska man ha nya behöver man kopior av de gamla eller repliker. Men det är sällan hoppet är helt ute för gamla bågar.

Grunden är svår att få att se bra ut. Vi har t.ex. halva grunden i form av källare som är från 1950 och murad i cementsten, den står i bjärt kontrast till den gamla grunden från ca 1870! Har till och med funderat på att putsa den ojämn som den andra delen, men jag vet inte riktigt, det kanske också blir konstigt.

Det optimala borde väl vara att dels vara med själva och dels ha med den extra besiktningspersonen när "flyttfirman" kollar.

Angående den bortplockade panelen kan det finnas många skäl till att den är borta. Ett timrat magasin som vi plockade ner för något år sen hade heller ingen panel kvar, för bonden hade eldat upp den men insett att det är dålig ved och sålde magasinet istället. Det är ett möjligt händelsförlopp. Ett annat är en påbörjad renovering eller rivning. Det behöver inte säga något om husets skick. Förhoppningsvis har väl inte timret varit exponerat för vädrets makter alltför länge.

Många kloka saker har framkommit i tråden, men särskilt Dr Jerkylls uppmaning att man "våga följa sina drömmar, oavsett vad andra tycker om det." är värd att läggas på minnet.
 
Angående varma golv.

Vi har idagarna fått vårt hus lerklinat.

Vi tog upp golven grävde bort ca 4 dm sand (i stort sett helt torrt pga bra läge), lerklinade väggarna inklusive grunden till taket , la i lecakulor som inte bär upp ev vatten, ska nu lägga tillbaka golven. Summa: ett hus som andas men är helt dragfritt utan möss i väggar eller golv (tätt respektive rasar - inget att bygga gångar i således)
samt en fantastisk stämning redan nu. Sedan ska vi lägga på ett lager fin puts (också lera) och måla i naturliga pigment. Det blir fantastiskt inomhusklimat.

Intresserad? Läs på och gör själv, eller kontakta någon som lerklinar, tex Johannes Riesterer (finns i Gnesta-trakten)

Vi lär väl ha visningar av vårt hus så småingom men där är vi inte riktigt ännu.

Mvh
Anna
 
Låter fint, bildr? Ventiler i grunden antar jag?
 
DeSaKo skrev:
Det känns som om någon börjat riva huset men inte avslutat det? Det tycker jag känns lite skumt/obehagligt.
Vad säger ni?
någon har kanske undersökt husets tillstånd ... bra att veta vad dom hittade
gaia
 
De Sako: jag svarade dig i tråden "Novis på timmerhus". Kan dessutom instämma i det som många andra har sagt om fönster: gamla fönster kan se ut som skrot, men ändå gå att laga. Jag renoverade alla våra fönster (14) utom ett till riktigt bra skick. De fönster som var original, d.v.s från tidigt 1800-tal, var i bäst skick, trots att virket är otroligt klent/smäckert. De "moderna" (1940-tal) fick jag byta flera understycken på. Ett helrisigt fönster kan dock kosta några tusen att renovera om du lämnar bort det. Även karmar är värda att laga, och det är inte svårt om man gillar att jobba med trä. Tips: skaffa lite extra gamla fönster och karmar för lagningen, så har du material att ta av. Se till att "extrafönstren" är äldre än 1940 för bästa virke (av min erfarenhet, och enligt vissa andra källor, i alla fall.)

Vad gäller firmor: jag använde som sagt SA timmertorp. Mycket bra. Fick även ett gott intryck av Öhmans i Ljusdal (?). De erbjöd sig att åka och titta på stommen för att kunna lämna en välgrundad offert. Det gjorde även SA timmertorp. Det tycker jag är seriöst, annars kan de knappast lämna en välgrundad offert, utan måste lägga till en rejäl riskpost i sin kalkyl. Fick även bra prisförslag från Gamla Timmerhus i Färila, samt RM Bygg i Hedemora. Ta referenser, skriv ett tydligt avtal (Vi körde fast pris på nedmonteringen, löpande timmar på monteringen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.