Ny reglercentral (nyare modell) kostar 4-12 kkr, befintliga givare kan återanvändas, reglermotorn kan behöva bytas (om man väljer reglercentral med annan spänning än befintliga har, 24VAC kontra 230VAC).
 
M
G Garmen skrev:
Damp det ned i brevlådan här om dagen.

Min nuvarande anläggning installerades 2002 och nu skall den tydligen bytas.

Frågan jag ställer mig, vad är mest lönsamt?

Alt 1

Jag fortsätter hyra 399 sek / mån plus fjärrvärme för 103.75 kwh

Alt 2

Jag kan köpa loss den nuvarande för 3500 sek, men då kan jag inte teckna något serviceavtal på den. Fjärrvärme 103.75 kwh

Alt 3

Jag kan köpa den nya fjärrvärmecentral för
38 200 ink installation + 160 sek i månaden för serviceavtal fjärrvärme 103.75 kwh

Hur länge håller en fjärrvärmecentral? Dom bytte styrenheten i vintras. Hur länge kan jag räkna med att den håller ? Eller är det att likställa med hur långt är ett snöre?

Må väl

/Garmen
En central kan hålla länge. Varmvattenregleringen är det som kan vara krångligast(vet ej vad din har för regler). Övriga delar är oftast väldigt standardiserade tex pump reglercentral värmeventil och expansionskärl. Reservdelar för varmvattenreglering och ställdon kan vara ganska dyra i konsumentledet. Får du tag i en beg central som byts ut i förebyggande syfte har du delar i reserv även om det inte behövs. I Partille verkar det inte vara någon flödesavgift så man kan handställa och få värme och varmvatten om det krisar.
Köp centralen men kolla med energibolagets rörentreprenör om du kan få en utbytt central att ha i reserv och ta delar ifrån.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.